سوالات متداول: موقع تشکیل تیم چه سوالاتی برایتان ایجاد می‌شود؟

image

در این نوشته سئوالات متداولی که ممکنه برای افراد در تشکیل تیم پیش بیاد رو لیست کردیم.

سوال: آیا تیمهای مجازی و دورکاری، که اعضای تیم با استفاده از روشهای مجازی با هم در ارتباط هستن، کار میکنه؟

جواب: بله، نه فقط کار میکنن بلکه در دنیای بدون مرز امروز تبدیل به یک نیاز شده. این نوع تیمها بهتون اجازه میدن که با بهترین افراد در هر جایی که هستن، کار کنین و خودتون رو فقط به افرادی که در نزدیکی شما هستن، محدود نکنین.

استاد مدیریت «جان کاتزنباخ» به این نکته اشاره میکنه که در تیمها «کیفیت و ارزش‌آفرین بودن ارتباط هست که مهمه نه نوع و وسیله ارتباطی. ارتباط مجازی کاملا میتونه کار کنه بخصوص اگر که گهگاهی ارتباط سنتی دورهمی هم بین تیم اتفاق بیوفته.»

:point_left: در زمینه‌ی دورکاری تجربه‌ای دارین؟ می‌تونین در این دو پرسش مطرح کنین:

باید در مورد ارتباطات مجازی و نحوه مناسب ارتباط دقت کافی به خرج بدین. اگر افراد به کار از راه دور عادت ندارن، بهتره که مدیر تیم مطمئن بشه که حداقل در ابتدای کار تیمی، افراد مدتی رو با هم به طور فیزیکی و سنتی کار کنن. همچنین باید روی فرآیندهایی که باعث نزدیک شدن هرچه بیشتر تیم به هم میشه، کار بشه.

با وجود اینکه بعضی از افراد تمایل دارن توی خونه کار کنن، بعضی هم به «حس کاری» که در افیس به اونها القا میشه، علاقه دارن. میتونین برحسب طبیعت پروژه و شخصیت افراد، این روشها رو با هم به کار ببرین تا بهترین نتیجه رو به دست بیارین و همه در مناسبترین شرایط کار خودشون رو انجام بدن.


سوال: آیا میشه افرادی رو وارد تیم کرد که پاره‌وقت کار میکنن؟

جواب: اگر این فرد میتونه سهم مثبتی در ترکیب مهارتی لازم برای تیم داشته باشه، بهتره که در تیم وارد بشه. چیزی که مهمه اینه که عضو پاره‌وقت خوب و منظم کار کنه و سهم قابل توجهی در کار تیمی داشته باشه.

در حقیقت، شما میتونید یک تیم پاره‌وقت داشته باشین، که تمام اعضای تیم به صورت پاره‌وقت روی پروژه کار کنن. تا زمانیکه تیم از فرآیند مناسب پیروی کنه، موفق خواهد بود. نکته مهم اینه روش کاری‌ی داشته باشین که به محدودیتهای زمانی همه احترام بزاره و در اون لحاظ شده باشه، و اینطور نباشه که افراد تمام‌وقت کارهای خاصی رو برای افراد پاره‌وقت جا بزارن. یعنی پاره‌وقت بودن نباید یک عیب و ایراد برای فرد به حساب بیاد که ارزش فرد در تیم و انتخابهاش رو تحت تاثیر قرار بده!


سوال: چه کسی باید اعضای تیم رو انتخاب کنه: رهبر یا اعضای تیم خودشون؟

جواب: معمولا بهترین روش اینکه رهبر تیم فرآیند انتخاب رو پیش ببره و البته از اعضای تیم در جاهایی مشورت بگیره. البته اگر تیم شامل اعضای بالغ هست و به عنوان یک واحد خودمحور (بدون رهبر اصلی) عمل میکنه، بهتره اعضای تیم در فرآیند انتخاب مشارکت فعال داشته باشن.


سوال: آیا میشه افرادی از ملیتهای متفاوت رو در تیم وارد کرد؟

جواب: بله. در واقع در دنیای امروز که به سمت جهانی شدن پیش میره، این کم‌کم به شکل یک نیاز درمیاد.


سوال: آیا میتونیم شخصیتهای فردی ناسازگار[1] رو در تیم وارد کنیم؟

جواب: سازگار بودن شخصیتهای افراد، همانطور که قبلا اشاره کردیم، اهمیت کمتری به نسبت مهارتها داره. اگر برای به دست آوردن مخلوط مهارتها نیاز دارین اینکار رو انجام بدین، مشکلی نیست، انجام بدین. بعدا میتونین با ایجاد روحیه تیمی، مشورتهای مختلف و فرآیندهای تسهیل و مدیریت ارتباط، از بروز مسائل ناشی از اینکار جلوگیری کنین.

حتی اگر اینها کار نکرد، میتونین با ایجاد تمرکز روی پروژه، مطمئن بشین که افراد به طور موثر کنار هم کار میکنن. به یاد داشته باشین که داشتن اعضایی که از همدیگه خوششون میاد، کم‌اهمیت‌تر از داشتن اعضایی هست که به کار همدیگه احترام میزارن.

به وضوح لازمه که افراد به شکل محترمانه و قابل تحمل رفتار کنن، و در راستای هدف تیم، مشتری، خود تیم و اعضا عمل کنن. اگر کسی از این مسیر تخطی کرد باید به طرز مناسبی باهاش برخورد کنین.

:question: موقع تشکیل تیم برای شما سوالی مطرح شده که اینجا نیست؟ در پاسخ‌های این موضوع مطرح کنین!

برای تشکیل تیم اثربخش، چطور روشهای نظری رو در موقعیتهای عملی به کار ببریم؟

خیلی خوبه که با روشهای نظری انتخاب تیم آشنا بشیم، ولی تا وقتی که در موقعیتهای واقعی اونها رو به کار نبریم، کاملا بدردنخور هستن.

برای به کارگیری این روشها در موقعیتهای عملی:

  • اگر در حال حاضر مدیر یک تیم هستین، با استفاده از صفحه کاری که در این نوشتار بررسی کردیم، دانش کاری، مهارتهای تیمی و خصوصیات انطباقی اعضای تیم خودتون رو بررسی کنین. آیا شکاف مهارتی خاصی می‌بینین یا آموزشی که نیاز باشه تا برای عملکرد موثرتر تیم به کل تیم و یا عضوی خاص داده بشه؟

  • اگر میخواین تیم جدید تشکیل بدین، از این صفحه کاری برای ارزیابی اعضای و طراحی تیم استفاده کنین.

  • از مدل «پنج بزرگ» برای بررسی شخصیت افراد تیم استفاده کنین. به این فکر کنین که چه کارهایی نیاز دارین تا به بهترین شکل این افراد رو مدیریت کنین.

  • سطح تنوع در تیم خودتون رو بررسی کنین. اگر تنوع برای شما مفیده و تیم شما تنوع کافی نداره، به این فکر کنین که چه کارهای ساده‌ای میتونین انجام بدین تا به سطح تنوع لازم در تیم برسین.

  • اندازه تیم رو مورد ارزیابی قرار بدین و ببینین که آیا نیاز هست که تیم رو به تیمهای کوچکتر تقسیم کنین.


برای آشنایی بهتر با تئوریِ انتخاب اعضای مناسب برای یک تیم، مقالات زیر را به ترتیب مطالعه کنین:


  1. incompatible personalities ↩︎

1 پسندیده