بهترین بحثی که داشتی، چی بوده؟

خیلی وقتها از بحثها زده میشیم، احساس میکنیم بیفایده‌ست و حتی ممکنه به جنجال و دلخوری منجر بشه. ولی گاهی احساس بسیار خوبی از یک بحث بهمون دست میده. این بحثِ خوب رو تا حالا تجربه کردی؟ روی چه موضوعی بحث بود؟

چه اتفاقی افتاده که منجر به این حس خوب شده؟ دو یا چند نفری که در بحث بودن، چه چیزهایی رو رعایت کردن که منجر به این بحث خوب شده؟

,ویژگی‌های بحث خوب

5 پسندیده

اخیرا یه بحث اقتصادی بود در مورد نرخ ارز و تورم. نکته‌ای که خیلی کمک کرد این بود که هرچند به ظاهر بحث جدی نبود ولی با کمی وقت و پیدا کردن مراجع و داده‌ها تونستیم دانش خودمون رو افزایش بدیم. جالبه که در آخر کار همه ذهنیتی متفاوت پیدا کردیم و کسی احساس شکست نمیکرد!

به نظرم توی بحث‌ها مهمه که حرفها روشن زده بشه یعنی اگر که استدلالی میاد به شکلی باشه که آدمها بتونن ارزیابی‌ش کنن. خیلی از ماها توی بحثها سعی میکنیم پشت حرفهای مبهم و کلی قایم بشیم و احساس کنیم نقدی بهمون وارد نیست!

چیزی که برام سئوال اینه که چرا علاقه شدیدی در ایران (جاهای دیگه رو نمیدونم، دوستان اگه میدونن نظر بدن) آدمها علاقه دارن که همه چیز رو مبهم جلوه بدن. شاید البته به این بحث هم مربوط بشه:

1 پسندیده

اولین چیزی که برای بحث خوب لازمه نداشتن تعصب و جنجاله . در قدم بعدی توافق به کشف راه بهتر و نه دور زدن مسئله و پاک کردن صورت مسئله و مغلطه . و البته داشتن موازین بحث و ابهام زدایی هم مهمه
خیلی کم برام پیش اومده شاید یک بار از هر بیست بار بحث اینطور باشه و با توجه به این که آدم کم حرفی ام کم پیش میاد بحث کنم .