به نظرتون درختها متوجه حضور پرنده‌ها روی شاخه میشن؟

آیا درختا متوجه این میشن که بعضی پرنده‌ها و پروانه‌ها هر سال بهشون برمی‌گردن ؟ مثلا اگه یه سال اونا برنگردن رو رشد درخت تاثیر می‌ذاره؟ یا رو جوونه زدنش؟

5 پسندیده

به نظرتون با این سوالا هم میشه بازی استدلال + گفتگو راه انداخت؟ مثلا مشابه همون بازی دارکوب و درخت: آیا دارکوب می‌دونه درخت پلاستیکیه؟ فبک برای پادپرسیا

به نظر خودم باید بشه، ولی الان هیچ پاسخ استدلال-طوری برای این پرسش به ذهنم نرسید :thinking: … . یکی سر نخ بده لطفا … .

من احساس می‌کنم دنیایی که درش زندگی می‌کنیم به طرز عجیبی هوشمند و فهیم ساخته شده و این فهم نه فقط در سطح موجودات زنده است، بلکه از عوالم ماکروسکوپی (ابرخوشه‌های کهکشانی، سیارات و ستاره‌ها و امثالهم) تا سطوح میکروسکوپی (مولکول‌ها، اتم‌ها و ذرات زیر اتمی و …) جریان داره. عجب از خدا که از خلق این همه شگفتی قانع نشده و دست به خلقت انسان زد!

1 پسندیده

ممنون که گفته‌هاتون رو با منبع گذاشتین :+1: ایموتو «شبه دانشمند» لقب گرفته، برای اینکه آزمایش‌هاش در شرایط کنترل‌شده انجام نمیشن و خیلی قابل استناد نیستن. این آزمایش‌ها توسط جیمز رندی یه شعبده‌باز-منتقد علمی به چالش کشیده شدن: «اگه بتونی تو شرایط کنترلی همون نتایج رو به دست بیاری، یه میلیون دلار جایزه دریافت می‌کنی» و این چالش توسط ایموتو پذیرفته نشده.

گفتگوهای موضوعِ «چرا درخت شعور نداره؟» ممکنه براتون جذاب باشه و بخواین درش مشارکت کنین.

5 پسندیده

این سوال منو یاد این شعر انداخت

دلم شاخه ای
که می خواهد با پرنده پرواز کند
دلم شاخه ای
که در وداع پرنده تکان می خورد

…علیرضا روشن…

2 پسندیده

شاید بشه تحقیقاتی پیدا کرد ولی براساس چیزهایی که از درختها میدونم، درختها بسیار پیچیده و پیشرفته هستن! یعنی وقتی به یک فرآیندی مثل همزیستی با پرنده‌ها تن میدن، احتمالا هم روشی برای جذب دارن و هم اینکه سودی به درخت میرسونه که باعث میشه این همزیستی دوام پیدا کنه. از این نظر، به نظرم جواب بله هست! یعنی درخت وقتی پرنده‌ای رو جذب نمیکنه و سود لازم رو نمی‌بینه، از طریق این متوجه میشه که اتفاقی افتاده!!

اینکه به پرنده‌ای خاص اشاره کنیم، فکر نمیکنم!! چون مکانیسم بیشتر به شکلی عمومی به دنبال جذب گونه‌ای خاص هست و نه یک عضو خاصی از اون گونه!!

1 پسندیده

ممنون که گفتید. طبق معمول اسامی اشخاص رو به ویکی‌پدیا لینک کردم. فکر نمی‌کردم آزمایش آقای ایموتو دروغ بوده باشه. پستم رو ویرایش کردم چون هیچ چیزی بدتر از امید واهی نیست. البته این موضوع اعتقادِ من به شعور عالم رو ذره‌ای کم نمی‌کنه چون بی‌شمار موارد دیگه‌ای هم هست که چه بسا بی‌توجه از کنارِ تعداد زیادی از اون‌ها می‌گذریم.

1 پسندیده