به نظر شما پادپرس یک طرح شکست خوردست؟

الآن چند سالی میشه که از راه افتادن این سایت میگذره و طبق آمار خود سایت تعداد یوزر های فعال به ۲۰۰ نفر هم نمیرسن. نگهداری سایت هم هزینه هایی رو دارن که باید در مورش صحبت بشه. همه این ها در شرایطی هستش که فریم ورک هایی مثل تلگرام تعداد بیشتری از یوزر ها رو در قابل یک گروه به صورت فعال نگه میدارن و هزینه اون به قدری ناچیز هست که با یه سایت قابل مقایسه نیست. حالا این سوال مطرح میشه که آیا پادپرس یک پروژه شکست خوردست؟

آیا اصرار بر ماندگاریش به خاطر این نیست که یوزر هاش عمدتا از جامعه دانشگاهی هستن و در جوامع دانشگاهی مردم اصرار دارن روی ایده های پر هزینشون پافشاری کنن (مخصوصا رشته‌های غیر مهندسی)؟ این که اول همچین سایتی یه فریم بزرگ در مورد برندینگ و ایده پردازی هست آیا به نظرتون چقدر منطقیه؟ و آیا عدم مهاجرت به پلتفورم های رایج به خاطر این نیست که دانشگاهیان خودشون رو الیت های جامعه میدونن و براشون نوعی سبک بودن هست که از پلتفورم های مورد اقبال عوام استفاده کنن؟

6 پسندیده

قضاوت زیادی در این پرسش وجود داشت، به عنوان یه دانشگاهی پیشکسوت پیشنهاد میدم کمی عدد و رقم رو کنی:

عدد و رقمی که نشون بده یه فضای گفتگو باید خیلی سریع‌تر فراگیر بشه.

بعد که عدد و رقمت رو رو کردی، من بهت عدد و رقمی نشون میدم که توضیح میده فضاهای مشابه انگلیسی زبان، آن هم با تعداد کاربران احتمالی حداقل ۱۰ برابر، زمان مشخصه ی فراگیر شدنشون چندان هم کم نبوده. ردیت یه نمونه‌ش.

ضمن اینکه حواسم هست در ایران، اکوسیستم کارآفرینی هنوز شکل نگرفته، و ما عملا علاوه بر اینکه با چالش‌های راه اندازی این فضا روبرو هستیم، داریم با چالش‌های اکوسیستم شکل نگرفته هم دست و پنجه نرم میکنیم.

پادپرس در صورتی که همه افراد فارسی‌زبان، بدون عدد و رقم حرف بزنن و حوصله ی بلندمدت نداشته باشن، حتما شکست میخوره.

ولی طبق دیتاهای ما، همه افراد فارسی‌زبان این طور نیستن!

تلگرام؟!‌ واقعا؟! تلگرام قبرستون محتواس. اگه میخواستیم یه گروه از افراد داشته باشیم که بدون فکر و تند تند حرف می‌زدن، حتما گروه تلگرامی رو امتحان می‌کردیم. پیشنهاد می‌کنم حتما در مورد هدف و چشم انداز پادپرس هم کمی جستجو کنی.

7 پسندیده

فکر میکنم در فرض شما ایراداتی وجود داره دوست عزیز . برای همین نتیجه گیری شما رو نمیتونم خیلی منطقی ببینم .
خیلی جالبه که خود من در سوالی قبلا پاپرس رو زامبی بیزینس معرفی کرده بودم ولی خوب تقریبا این نگرانی من برطرفه شده با توجه به رویکرد و انعطافی که مدیران این جامعه دارن . قبل از این که بحثم رو شروع کنم لازمه بپرسم

اول این که شما موفقیت و شکست رو چی معنی میکنید ؟
بعد این که بستر پادپرس رو دقیقا با چی مقایسه میکنید با یه پیام رسان ؟

به شخصه قبل از این که بخوام پادپرس رو صرفا یک بیزینس یا کسب و کار در نظر بگیرم پادپرس رو به چشم یه رسانه و جامعه نگاه میکنم . اگر قرار باشه عیار موفقیت یک رسانه رو ارزش آفرینی اون و کیفیت محتوا در نظر بگیریم به نظرم پادپرس به شدت موفق عمل کرده تو این موضوع .

به عنوان مثال توصیه میکنم حتما یه سری به مطالبی که تو بخش کسب و کار و بخش میز گرد هفته پادپرس قرار داده میشه بزنید . به جرات میتونم بگم تحلیل های سیاسی و مطالبی که تو این بستر قرار داده میشه از هر منبعی که من تا حالا دیدم فنی تر و بی طرفانه تر به مسائل نگاه کردن . کافیه یه نفر مطالب میز گرد رو بخونه تا یه دید کارشناسی و بی طرف نسبت به موضوع های روز جامعه پیدا کنه .

آیا تلگرام یا اینستاگرام این اطلاعات با ارزش رو به ما میدن یا ذهنیت ما رو میبرن به سمت سطحی نگری و ابتذال ؟

اگر بعد جامعه محور پادپرس رو بخوایم در نظر بگیریم باز هم به نظرم پادپرس ارزش آفرینی قابل قبولی داشته .

شما تو این محیط خیلی راحت میتونید افراد واقعا متخصص و خوش فکری رو پیدا کنید . افرادی که تو حوزه های مختلف صاحب نظر هستن و این صاحب نظری رو با ادعای روشنفکر بودن یا دانشگاهی بودن به دست نیاوردن . بلکه با قلمشون و فکرشون اینو نشون دادن و به نظر همین پتانسیل باعث میشه که حتی اگه از نظر مالی پادپرس یه پروژه سود ده نباشه این بستر همیشه زنده بمونه و بلاخره یه روز این پتانسیل بلقوه نظر بعضی رو جلب خواهد کرد و بلفعل میشه .

از همه اینا بگذریم من اگه بخوام به چشم یه بازاری و برنامه نویس نگاه کنم به قضیه به شخصه بهترین تفریحی که دارم پادپرسه و اینقدری که اینجا وقت میزارم و میخونم شاید هیچ سایت دیگه ای وقت نگذرونم . و شک ندارم خیلی های دیگه مثل من هم هستن که حداقل ماهی 2 ساعت رو اینجا وقت میزارن و یه به قول شما پلتفرم بر اساس نفر ساعت هایی که کاربر ها توش وقت میزارن ارزش گذاری میشه نه بر اساس تعداد کاربر !

شما فرض کن پادپرس 200 تا نه . در بد ترین حالت 100 تا کاربر وفادار داشته باشه که لذت میبرن از حضور تو این محیط . شک نکن همین 100 نفر حتی اگه پادپرس پولی بشه با اشتیاق ازش استفاده میکنن و به نظر من 100 تا مشتری وفادار برای یه کسب و کار یعنی موفقیت …

7 پسندیده

۱- بحث سر سریع فراگیر شدن نیست. بحث بهتر شدنه. چیزی که تو همه‌ی پلتفورم های مشابه انگلیسی زبان وجود داره.

۲- وقتی یک شخص آکادمیک، یک بنیاد، سایت یا هرچیز میاد و توصیه هایی در یک زمینه میکنه باید به این سوال هم جواب بده که خوب شما خودت چیکاره ای. درواقع وقتی پادرس میاد وارد حوزه کارآفرینی میشه بنظر باید دید خودش آیا نمونه موفقی بوده؟

۳- سایت های انگلیسی زبان، یک پتانسیل بزرگ جمعیتی دارن که از قضا تعداد آدم های فرهیخته‌ی زیادی هم توی اون جمعیت هست که صبر میکنن و عجول نیستن ولی تو فارسی زبان ها طبعا این تعداد کمتر هست و همین ریسک این کارو بالا میبره. حالا که بحث اعداد شد آیا مدیریت ریسک این پروژه حساب شده؟ اگر قرار بر این هست که یه گروهی پولشونو بزارن و برای فان پادپرس رو بچرخونن باید بهشون تبریک گفت وگرنه با چه مدلی میخان به یه هدف مشخص برسن یا خروجی داشته باشن؟
۴- دیتای شما برای فارسی زبان هایی که با عدد و رقم حرف میزنن منظورتون ۲۰۰ یوزر فعال سایت هست یا میتونید عدد رو کنید؟
۵- این حرف برای من خیلی سنگیه که تلگرام قبرستون محتواس. با استدلال تن تن حرف زدن قطعا توییتر هم هست و خیلی پلتفرم های دیگه. لااقل مطمئن هستم که انگلیسی زبان هایی از همین قبرستون ها برای اهداف مختلفی از داده گیری و بایاس کردن و غیره و غیره استفاده میکنن و احتمالا یه مشلکی هست که فرهیخته های فارسی زبان و شخصیت های دانشگاهی پیشکسوت نمیتونن استفاده کنن.

نظر شخصی من در مورد پادپرس اینه که نا خواسته دراه یک بستر گفتگوی آریستوکرات میشه. از اونجایی که تو توضیحات نوشته میشه «قشر نخبه ی جامعه اینجا حضور دارن» میشه دید اینو تا بررسی جواب ها. تازه فرض هم میکنیم هر کس اینجا یه اکانت میسازه قشر نخبست و توی راهنما درست نوشته شده. ولی خوب برای گروهی که به نظرشون باید صحبت ها ممیزی بشه بعد سابمیت بشه چیز عجیبی نیستش که نظرات عموم مردم در تلگرام رو بدون فکر ببینن- بنظرم بازم تاکید کنم یه اکانت تو پادپرس داشتن معنیش این نیست ما متفکریم. همونطور که میبینید آدمای بدون سابقه آکادمیک و عجول هم میان اینجا و سوال میپرسن.

خیلی هم خوب! به این میگن دیتا. حالا خوبه یه جستجو کنی ببینی ردیت از چه تاریخی شروع به کار کرده. و بعد یه برونیابی که ببینی منحنی قرمز اولش چطور رشدی رو نشون میده.

1 پسندیده

یعنی چی شکست خورده است؟ منظورتون اینه که چرا خیلی از افراد اینجا نیستند و مثلا 2000 نفر یوزر فعال نداره ؟ تو ایران همین قدر همفکری واقعا خودش جای شکر داره ، معمولا ایرانی ها بیشتر کاربر خاموش هستند و خیلی اهل مشارکت تو بحث ها نیستند ، مثل شما که تازه پست گذاشتید ولی ظاهرا بیشتر از چیزی که نشون میده پادپرس و زیر نظر داشتید این یعنی پادپرس کلی کاربر خاموش داره .

نه بخاطر نفرت از عوام نیست ، ببینید یکسری تجربه خوب که می تونه چراغ راه خیلی ها باشه ، درون سایت وجود داره.
خب این تجربه ها خیلی خوش شانس هستند که درون سایت و بستر وب هستند چون شما با یک جست و جو می تونید بهش دسترسی داشته باشید ولی چنین قابلیتی تو پلتفورم های عوام نیست ، حتی تو پلتفورم های خواص هم نیست.
هر طوری حساب کنید پایه اصلی این سایت باید روی وب باشه ولی مثلا شاید بتونه تو پلتفورم های عوام هم حضوری داشته باشه.

در کل فکر می کنم خیلی سریع و بدون دید کافی یکسری نتیجه گیری ها کردید که اصلا دقیق نبودند . پادپرس مثل یک ماهی می مونه که داره خلاف جریان آب شنا می کنه و این خودش یعنی یک پیروزی و انجامش شجاعت می خواد.

7 پسندیده

موفقیت یک طرح به طور کلی بر اساس هدف‌گذاری‌ش سنجیده می‌شه. معمولا ذهنیتی که شاید بیزنس-پیشه‌ها در ذهن ما ایجاد کرده باشن اینه که موفقیت یک طرح رو با میزان برگشت مالی اون بسنجیم. جدای از اینکه این نظر در حالت کلی در دنیای بیزنس چه‌قدر درست هست، هیچ وقت نمی‌تونه درباره پلتفرمی مثل پادپرس، یا مجموعه‌ای مثل ویکی‌پدیا درست باشه. چون این طرح‌ها اصلا از ابتدای تشکیل‌شون هیچ ادعایی برای سوددهی مالی نداشتند و اهداف اصلی‌شون چیز دیگه‌ای هست.

درباره بستر تلگرام به جای بستر وب، ایرادهای زیادی در تولید محتوا در بسترهای پیامرسانی هست که می‌تونین در این موضوع بیشتر درباره‌اش بخونین:
مشکلات ناشی از منتشر شدن بخش زیادی از محتواهای فارسی در تلگرام

6 پسندیده