تا حالا ایده ای داشتید که به فکر رشدش باشید؟ بدون سرمایه اولیه چطور پیش رفتید؟

آدم هایی هستند که چون چیزهای روزمره و عادی اغناشون نمیکنه هر روز به امکانات جدید فکر می کنند. قطعا همه وسایل و فناوری هایی که در اطراف ما وجود دارند زمانی نبودند و اول از هر چیز ایده اونها در ذهن کسی شکل گرفته. اما چطور میشه ایده ای به واقعیت می پیونده و به یه محصول تبدیل میشه اما یه ایده نه.
معمولا برای عملی کردن برخی ایده ها به حمایت مالی نیاز هست. ولی اتفاقا تنها چیزی که در ابتدای راه پیدا نمیشه سرمایه و حمایت مالی هست. پس چطور یه ایده رشد میکنه و به محصول تبدیل میشه؟

پروراندن یک ایده بدون سرمایه اولیه

در ادامه ی موضوع شروع یه کسب و کار با سرمایه کم و ساخت پلت فرمی برا دسترسی به کارآفرینا.

3 پسندیده

در این مورد من یه سری تجربیات کوچولو داشتم ولی خیلی خیلی دوست داشتم تا مثلا ادمهایی که یه استارت اپ موفق داشتن تو ایران و با شرایط اقتصادی اینجا میومدن و مرحله به مرحله مسیری که طی کردن رو توضیح میدادن تا با سختها و نقاط ضعف اشنا بشیم. شاید این کمک کنه تا با همه قوانین نا مناسب و مضری که وجود داره اشنا بشیم و شاید دفعه بعدی که خواستیم رای بدیم اگاهانه تر مطالباتمون رو از مسئولین بخوایهم. یه چیزی شبیه کمپین بهبود خدمت سربازی که تلاش یک ساله اش شد یه چارچوب مشخص از تمام قوانین معیوب و راه حل های مفید ک شاید در بلند مدت این موضوع رو بهبود ببخشه

3 پسندیده

لینک پایین یه مقاله ست از موران یکی از مشاوران شتاب دهنده Techstarts . توی این مقاله از تجربیاتش در زمینه بازاریابی برای رشد ایده با سرمایه خیلی کم یا بدون سرمایه صحبت می کنه
بدون بودجه و سرمایه‌ استارتاپ‌تان رشد دهید؟

به نظر من قبل از وجود سرمایه یه تیم خوب و همگرا از هر چیزی لازم تره. شاید یه ایده در نگاه اول خیلی خوب و جدید باشه ولی وقتی وارد گود می شید می بینید رقبایی وجود دارند که ایده اونها هم خوب هست و میتونن سهمی از بازار رو به سمت خودشون جذب کنند. لازمه اینکه بتونید ایده رو به پختگی برسونید و آیتم های جدیدی بهش اضافه کنید که بتونه رقبا رو پشت سر بذاره فکر می کنم یه تیم خلاق و حاضر به ریسک باشه. تیم با انگیزه ای که حتی مدتی کار کردن بدون درآمد رو بپذیره. درضمن خیلی خوبه در این مسیر از حمایت فکری مراکز رشد و شتاب دهنده ها استفاده کنید.
مثلا دانشگاه شریف دو مرکز حمایت از ایده ها داره. مجتمع خدمات فناوری از ایده های مبتنی بر IT حمایت میکنه و برنامه تجاری سازی فناوری اون از ایده هایی که طرح اجرایی در اونها وجود داره.
اگه با ایوند آشنا باشید رویدادهای خیلی خوبی برگزار میکنه که خیلی از اونها راست کار استارت آپ ها هست. مثلا این رویداد که البته امروز ثبت نامش بسته شد به اسم تیم فایندر هست. شما میتونید افراد باانگیزه و علاقه مندی رو به کار های تیمی در این رویدادها پیدا کنید.

http://setak.sharif.ir
http://ideo.sharif.ir

3 پسندیده