تا حالا بازیهای دورهمی مثل مافیا یاکانکت بازی کردی؟

تاثیر بازی های دورهمی مثل مافیا، کانکت و … روی یادگیری چیه؟

9f8bdff7dea7eeebbf101964969c46ab

6 پسندیده

اگر کمی جدیت توش باشه من مافیا رو خیلی دوس دارم. ساختار خیلی جالبی رو به نمایش میذاره. نحوه ی دفاع و نحوه قضاوت آدمها رو خیلی خوب به چالش میکشه و نشون میده. حتی میزان عدم جدیت جمع به بازی نشون میده چقد از اثرگذاری روی جامعه و ساختار اون میترسیم.

3 پسندیده

بازی مافیا به نظرم یکی از بازیهایی هست که برا آموزش متقاعدسازی مفیده.

تجربه

تو دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی یه دانشگاه، معمولا جلساتی برگزار میشه که به نظرم شباهت زیادی به بازی مافیا داره. باید بدونی کی سکوت کنی، کی از چه چیزی دفاع کنی، کی با چه کسی همراه شی، چه جوری بقیه رو آروم آروم با خودت همراه کنی، و کی به دکتر بگی نجاتت بده :grin:

به نظرم گروه‌های کاری برای همدل شدن و همین‌طور یاد گرفتن رفتار مناسب در یه جلسه براشون خوبه هر از چند گاهی بشینن و مافیا بازی کنن.

اگه پایه بودین خوبه که راجع به استراتژی‌ها و تجربه‌های مختلف در نقش‌های مختلف این بازی بحث شه.
من خودم تنها استراتژی موفقی که در قالب شهروند داشتم، سکوت و رای به موقع بوده. معمولا کسانی که خیلی شلوغ نمیکنن تو بازی، مخصوصا شهروند، بقای خودشون تضمین میشه. و برا بقای جمع هم که رای دادن هشیارانه خیلی کمک میکنه (که البته تا اخرای بازی کار ساده ای نیست!)

3 پسندیده

به نظرم اگه با هدف یادگیری انجام بشن کلی چیز هست که آدم می تونه یادبگیره. سخن وری، دل و جرات و جسارت برای کارهای جدید، به عنوان شهروند یا پلیس مدلهای مختلف تصمیم گیری کردن(اینکه بتونی بین بازیکنای مختلف مافیا رو پیدا کنی و تصمیم بگیری که تصمیمت درسته! بقیه رو قانع کردن). به نظرم حتی اونایی که God میشن هم کلی چیز میتونن یاد بگیرن (مدیریت زمان، مدیریت افراد، بی طرفی، دلسوزی و… اگه کمی تیزبین باشی حتی تو این نقش میتونی بازی بقیه رو آنالیز کنی و یادبگیری که افراد مختلف درحین بازی چه واکنشهایی از خودشون نشون میدن و…)
به نظرم هرکاری که یه سرش انسانهای دیگه ای باشن کلی چیز هست که میشه یاد گرفت. مثلاً من الان تو گروه های تلگرامی هم دارم سعی میکنم از واکنش بقیه یادبگیرم که رفتارای مختلف چه خروجی های دارن و براساس اون خروجیا چه تصمیمایی میشه گرفت.
تو یه گروه نقش شلوغ اون گروه رو دارم و با دست انداختن، کل کل کردن، پوشش رفقا واسه بولد کردن کاراشون و … سعی در شناخت بیشتر رفتار مناسب با خودم رو دارم. تو یه گروه دیگه هم آروم و ساکت و به نوعی فقط نظاره گر هستم. حتی تو یه گروه نقش مشورت دهنده مورد اعتماد بقیه رو به عهده گرفتم :joy: انصافاً مشورتای خوبی میدم بهشون.

اینو کمی توضیح میدین؟ یعنی چی؟

1 پسندیده

همیشه توی جمع که بودیم، تعدادی با بردن بازی به سمت بی اهمیت بودن ساختار، اساسا فلسفه اون رو از بین میبردن. توی رفتارشون توی جاهای دیگه همین عدم علاقه به نقش آفرینی درست (انرژی گذاشتن برای تحلیل وضعیت جمعی) دیده میشد.

3 پسندیده

فرض کن تو یه جشن تولد هستی . عکس های دور همی گرفته شده ، کیک هم خورده شده و همه تبریک هاشون رو هم گفتن . ساعت هم 10 شب شده و تقریبا همه بیکارن . تنها چیزی که میتونه جمع رو از این سکوت و بی کاری نجات بده و ضمانت کنه که اون جمع تا ساعت 2 شب کنار هم سرگرم هستن بازی مافیا هستش . دیدم که میگم :grin:
پس قطعا قبل از این که بخوایم این بازی رو از بابت این که رو یادگیری تاثیر داره یا نه نقد کنیم باید اعتراف کرد همین که یه بازی دور همی سرگرم کننده هست و کمک میکنه روابط آدم ها بخاطر انجام یه بازی جمعی محکم بشه خودش خیلی مفیده

من از دوران دبیرستان سعی کردم مهارت های مذاکره خودم رو بالا ببرم و به طور عجیبی این مهارت ها توی بازی مافیه قابل استفاده هستن و بازی مافیه میتونه یه تمرین خوب برای افرادی که میخوان مذاکره یا بازاریابی یاد بگیرن باشه فرق نداره نقش آدم چی باشه ، همین که همه سعی میکنن عقیده خودشون رو به کرسی بنشونن خودش نوعی فروش به حساب میاد و به نظرم خیلی خیلی میتونه تمرین خوبی برای بالا بردن مهارت مذاکره و فروش باشه .

به شخصه اکثرا من راوی هستم . راوی باید همیشه سعی کنه بازی رو مدیریت کنه و برای بقیه با شوخی و طنز بازی رو جذاب کنه و به شخصه این برای من همیشه یه چالش بوده که چطوری بازی رو برای بقیه بتونم شیرین کنم و شوخی هایی که میکنم تکراری نباشه

4 پسندیده

میشه برای کسایی که بازی مافیارو یادشون رفته :sweat_smile: یه توضیح کوتاه بدین.
البته اسم کانکت رو هم تازه شنیدم.

2 پسندیده

توضیحش به شکل یه راهنمای بازی سخته! معمولا موقع بازی هم از یه دست تستی برای یاد دادن بازی استفاده میکنن. من تلاشم رو میکنم ولی تا یه دست بازی نکنیم بعید میدونم تلاشم موفق بشه :flushed:

در ساده‌ترین حالت چند نقش در بازی مافیا وجود داره؛ خدا، مافیا، شهروند، کاراگاه، دکتر، گادفادر، … .

  • خدا: گرداننده‌ی بازی هست و کسی که نظم رو در بازی برقرار میکنه.

بقیه سکنه‌ی بازی، یا شهروند هستن و یا مافیا. و بعد در دل هر کدوم از این دو دسته‌ی بزرگ، نقش‌های کلیدی دیگری هم وجود داره:

  • مافیا: تعدادی از شهروندا هستن که نقش آدم کش ها رو بازی میکنن و در هر نوبت بازی میتونن با هم تبانی کنن و یه نفر رو بکشن.

  • شهروند: بقیه سکنه که وظیفه‌شون این هست که مافیا رو پیدا کنن و اعدامشون کنن.

سایر نقش‌ها، کاراگاه و دکتر و گادفادر و … در بازی های پیشرفته که تعداد جمعیت زیاده حضور دارن.

در این بازی هدف دسته‌ی مافیا کشتن شهروندهاس طوری که اخرش فقط مافیا بمونه و هدف دسته‌ی شهروند اینه که مافیا رو پیدا کنن و جلوی کشته شدن خودشون رو بگیرن.

کشته شدن افراد توسط مافیا شب ها اتفاق میفته (وقتی همه خوابن و چشم هاشون بسته س، غیر از مافیا) و اعدام شدن یه نفر حدسی توسط شهروند در روزها (وقتی همه شهروند و مافیا بیدار هستن و دارن با هم گفتگو میکنن تا بفهمن کی به کیه).

خدا هست که تعیین میکنه کی شب هست و کی روز. و در طول روز افراد وظیفه دارن با دلیل و مدرک که از نوبت های قبلی بازی دستشون میاد، سر اینکه کی مافیا هست و کی شهروند با هم گفتگو کنن، استدلال بیارن، کاراگاه بازی کنن و … . در نهایت در انتهای هر روز، خدا برای اعدام کردن یه نفر از تمام جمع (که ممکنه شهروند باشه و ممکنه مافیا باشه) رای گیری میکنه.

سختی بازی در این هست که مافیا همدیگه رو میشناسن ولی شهروندها هم رو نمیشناسن. و شهروندها لازمه خیلی هوشیارانه عمل کنن، وگرنه ممکنه خودشون هم خودشون رو بکشن!

4 پسندیده

اساس بازی رو @lolmol گفت ولی چن تا نکته هست که از روش بازی معلومه و باید توی انتخاب تعداد شهروند و مافیا در نظر گرفته بشه. بازی وقتی تموم میشه که یا تمام مافیاها کشته بشن یا تعداد شهروندها از مافیا ها کمتر بشه. حالت دوم به این دلیل اتمام بازی هست که در طول روز مافیا در رای گیری اجازه کشته شدن خودشون رو نمیدن، در عوض در طول شب میتونن شهروندها رو حذف کنن. به همین خاطر، تعداد مافیای پائین و تعداد شهروند بالا بهتره. هرچند از اون ور، اگر یکی-دو مافیا باشه، بازی خیلی سریع میتونه تموم بشه. بهترین حالت تعداد 15-16 نفر با تعداد 4-5 مافیا هست. اگر دکتر حضور داشته باشه، بازی میتونه بدون نتیجه به پایان برسه، اگر یه مافیا و یه دکتر باقی بمونه.
وظیفه دکتر اینه که در طول شب به طور تصادفی یه نفر رو نجات میده. البته اگر اون فرد توسط مافیا در همون شب کشته شده باشه، این انتخاب باعث نجاتش میشه. در بازیهای حرفه ای نقش دکتر به این درد میخوره که اگر شهروند با بازی قوی رو میشناسه، همیشه اون رو نحات بده! این باعث مزیت برای شهروندها میشه.
کارآگاه هر شب میتونه در مورد یه نفر بپرسه که آیا مافیا هست یا نه. از این اطلاعات میتونه در طول روز برای دفاع و یا محکوم کردن افراد استفاده کنه. البته کسی نمیدونه کاراگاه کیه و خیلی قابلیت سوءاستفاده داره!
زمان و جذابیت بازی به قدرت استدلال آدمها و پراکندگی آدمهای قوی بین گروههای مختلف بستگی داره.

2 پسندیده