توسعه کدوم زمان و هزینه بیشتری نیاز داره: اپلیکیشن موبایل یا وب اپلیکیشن؟

فرض کنید یک محصولی رو میخواید MVP ش رو توسعه بدید، کدوم یک از لحاظ هزینه و زمانبندی مناسب تر هست: توسعه ی اپ موبایل یا توسعه ی وب اپلیکیشن (تحت وب)؟

نگران کاربرها نباشید، و فرض کنید محصولتان هم توسط افراد اهل گوشی و موبایل قابل استفاده است و هم توسط افراد اهل دسکتاپ. مهم تر اینکه با استفاده از تکنولوژی های PWA یا SPA میتونید وب اپلیکیشن رو به اپلیکیشنی برای کاربرهای موبایل هم تبدیل کنید.

دنباله موضوع‌های

  • وب به زبان اسکریپت نوشته می‌شه. یعنی همون چیزی که می‌نویسید اجرا می‌شه. این به توسعه سرعت می‌ده.
  • وب با تغییر یک کد، همزمان همه جا تغییر می‌کنه. اما در اپ با تغییر، باید منتظر باشید تا کاربران به‌روزرسانی کنند.
  • معمولا در اپلیکیشن‌ها نیاز به یک سرور وجود داره و بخشی از داده‌ها باید اونجا ذخیره بشن. در این صورت همزمان هم به توسعه وب‌سرور نیاز دارید و هم به توسعه اپ. (مگر اینکه اپ نیازی به سرور نداشته‌باشه و همه چیز رو خودش ذخیره کنه)
  • زبان وب خیلی آسون‌تر از اپ هست. به نظر من از نظر دیتابیس وب خیلی بهتر توسعه داده شده.
  • اپ در حالت native باید دوتا نسخه اندروید و آی‌اواس داشته‌باشه. هرچند با استفاده از react native فقط یک نسخه براش کافیه ولی باید دستگاه مکینتاش داشته‌باشید که بتونید برای آی‌او‌اس هم کامپایل کنید.
  • برای انتشار آپدیت اپ البته در آی‌اواس دنگ و فنگ وجود داره و ازتون زمان می‌گیرند تا منتشرش کنن. اما خوب توی وب هر لحظه که تغییر بدید در تمام گوشی‌ها و وب‌اپ‌ها به‌روزرسانی می‌شه.

در کل به نظر من توسعه وب آسونتر و کم‌هزینه‌تر از اپ موبایل هست. البته از نظر هزینه به پیمانکار هم بستگی داره که چقدر بخواد هزینه طلب کنه. اما اگر اعضای تیم باشه که دیگه این موضوع وجود نداره.

همین‌ها. نظر بیشتری ندارم و البته تجربه زیادی در اپ نوشتن نداشتم. در حد یکی دوتا اپ فقط خودم نوشتم و با اپ‌نویسان زیادی در ارتباط نبودم.

1 پسندیده