تو بورس ایران چطور میشه ظرف کمتر از یک-دو سال به سود بیشتر از ۱۰۰٪ رسید؟

افرادی رو میشناسم که با یه پول کوچیک در بورس شروع کردن و تونستن به رشد خوبی در سرمایه شون در زمان محدود برسن. مثلا ظرف یک-دو سال سود بیشتر از ۱۰۰٪. چنین چیزی چطور ممکنه؟ چه قوانینی رو برای خودشون گذاشتن و رعایت کردن؟ و یا چطور گروه های سرمایه گذاری مناسب رو پیدا کردن؟

دنباله‌ی موضوع چطور میشه در بازار بورس ایران سرمایه‌گذاری کرد؟

5 پسندیده

من چند نفری رو که در ارتباط بودم، بیشتر از طریق «عرضه اولیه» سود خوبی به دست آورده بودن که اون هم محدودیت خاص خودش رو داره.

6 پسندیده

البته همیشه هم ممکن نیست. الان که روند شاخص کل صعودی است چنین کاری ممکن است. اما بدون شک، در طولانی مدت رشد بورس از رشد مسکن، دلار و سود بانکی بیشتر است.

1 پسندیده

بیشتر افرادی که در اطرافم هستند به اولین موج سینوسی بورس که خوردند بیخیال بورس شدند. ممکنه در عرض مدت کمی سود کنید اما معمولا در انتها، هرچی وارد بورس کردین و از دست خواهید داد و این یعنی یه قمار مدرن!

1 پسندیده

دقیقا مشکل همین جاست. نمودار سهام شرکت ایرباس را طی ۳ سال گذشته ببینید:
airbus

سقوط دوم (پایان سال ۲۰۱۸) به مدت ۳ ماه طول کشید و حدود ۳۰ درصد ارزش سهام ایرباس سقوط کرد. کسانی که در آن نقطه فروختند ضرر کردند و کسانی که خریدند برنده شدند. البته این یک قاعده کلی نیست که هر وقت چیزی سقوط کرد بخریم. بلکه باید به ارزش ذاتی شرکت و روند رشد شرکت هم توجه کرد.

در همین مثال می‌بینیم که نیاز به سواد خاصی هم نیست. شخصی که اول سال ۲۰۱۷ سهام ایرباس را خریده، امروز پولش دو برابر شده است.

بورس ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. شاخص بورس در سالی که گذشت تقریبا دو برابر رشد کرده است:
Screenshot_2020-01-14  TSETMC اطلاعات شاخص

این به این معنی است که حتی کسانی که سواد بورس نداشته‌اند و صرفا از تمام سهم‌ها به میزان یکسان خریده‌اند، به سود ۱۰۰ درصدی رسیده‌اند. البته هنر بورس‌باز حرفه‌ای این است که همیشه بالاتر از شاخص کل حرکت کند.

این اصلا قمار نیست. شما با خرید سهم در صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنید. این کار خیلی بهتر از انباشتن دلار، سکه و مسکن است. تاریخچه بورس ثابت می‌کند که رشد شاخص بورس از تمام روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر است.

3 پسندیده