حق تکثیر چه‌مقدار در پیش‌رفت تکنولوژی مؤثر بوده؟

چه مقدار از پیش‌رفت و یا عقب‌ماندگی در عرصۀ تکنولوژی و صنعتی کردن اون رو وام دار حق تکثیر/حق امتیاز [Patent] هستیم؟ وقتی خیلی چیزها از جمله کتاب و غیره به رایگان در اختیارمون هست، چه‌چیزی سبب عقب‌ماندگی می‌شه؟ در عین حال حق تکثیر داخلی هم داریم، هرچند ناکارآمد و ناقص.

5 پسندیده

از نظر من حق تکثیر از دو جنبه قابل بررسی: اول این که اگر وجود داشته باشه و رعایت بشه میتونه یک کمپانی رو تشویق به ادامه کار بکنه، پیشرفت کار به خاطر درامدی که از فروش به دست میاد حاصل میشه. چون شرکت نگرانی ضرر از طریق فروش غیر قانونی رو نداره. جنبه دوم نرم افزار یا مواردی که به صورت open source عرضه میشه، در این موارد یک روح جمعی باعث پیشرفت در اون محصول میشه و همه افراد به نوعی سعی در رفع اشکال و هرچه بهتر شدن محصول دارند.

3 پسندیده

درآمد زایی در این موارد چگونه است؟

خوب تا حد زیادی اولین فلسفه این کار، امکان استفاده مالی از تکنولوژی هست و ایجاد انگیزه برای رفتن افراد و سرمایه گذاران به این سمت.

اگر این فرایند وجود نداشته باشه، جای اینکه انرژی و وقت زیادی بزارید برای نوآوری، میتونید صبر کنید تا یه نوآوری وارد بازار بشه، بعد با قیمت بسیار نازلی اون رو کپی کنید.

این قوانین از ذات رقابتی جامعه حمایت میکنه. مجری این قوانین باید کاملا بیطرف باشه و هیچ انگیزه دخالتی نداشته باشه. در جامعه ما این شرایط برقرار نیست. به همین خاطر کسی زحمت به خودش برای کار جدیدی نمیده چون میدونه به راحتی از طریق لابی گری حقش پایمال خواهد شد.

تجربیاتی که از آدمها شنیدم، این قوانین بیشتر زمینه دزدی رو برای کسائی که در فرآیندهای داوری و ثبت هستند فراهم میکنه تا اینکه بخواد حمایت کنه.

2 پسندیده