خسارتی که فیلتر شدن تلگرام باعث شده چقدر است؟

دنباله‌ی موضوع چه تجربه و مشاهده‌ای در فیلتر شدن تلگرام بدست آوردیم؟:

در ایران تعداد زیادی از کسب وکارها به صورت مستقیم و تعداد زیادی هم به صورت غیرمستقیم از تلگرام درآمدزایی دارن. با محدود شدن این ابزار، حتی در حد 2 یا 3 روز، ضررهای زیادی به اقتصاد مملکت وارد می‌شود.

میزان خسارتی که این اتفاق باعث آن میشود چقدر است؟

3 پسندیده

یه تخمین کثیف و سرانگشتی بخوام ارائه بدم:

میگن حدود ۴۰ میلیون نفر در ایران از تلگرام استفاده میکنن.

درامد تلگرام از راه تبلیغ بود. و هزینه یه پست تبلیغاتی در کانال های با جمعیت بالای پونصدهزار (مثلا کانال های خبری)، از مرتبه یه میلیون تومن در روز بود. بیشتر از این کسی پرداخت نمیکنه، کمتر از این هم کانال های پرجمعیت قبول نمیکردن.

نهایتا تا ۵۰ کانال با جمعیت بالای ۵۰۰هزار نفر داریم (منبع: پست دیجیاتو).

یعنی در اثر فیلتر شدن تلگرام، حداقل روزی ۵۰ میلیون تومن، جریان درامدی متوقف شده الان.


صرفا کف خسارت رو حساب کردم! میتونین باقی خسارت ها رو بهش اضافه کنین، از جمله تعاملات بین کارکنان یه شرکت، ارتباط استادها و دانشجوها، و … . و یا مثلا هزینه های ارتباط گرفتن که با پیامک گرفتن و یا تلفن کردن جایگزین میشه. و … .

7 پسندیده

مرسی از @lolmol برای آماری که دادن ولی خوب این فرصت رو برای جاهایی که کارشون تبلیغ هست باز کرده البته اون ها هم وارد تلگرام شده بودن.

1 پسندیده

موضوع خیلی مهمیه. یکی از دلایلی که باعث بوجود اومدن این شرایط شد، وضعیت اقتصادی و بیکاری بود.
برعکس اقتصاد کشورهای پیشرفته که با کمترین تغییرات غیرمنتظره شروع می‌کنن به واکنش نشون دادن، در ایران بعید می‌دونم اطلاعات درستی از خسارات بوجود اومده در دسترس باشه.
ولی به هرحال امکان محاسبه خسارت به صورت تقریبی وجود داره، مثلاً در محاسبه‌ی زیر، خسارتی که فیلتر کامل تلگرام باعث اون میشه رو برآورده کرده:

از لینکداین ایمان بهبودی:

_فیلتر تلگرام و ضرر 500 میلیاردی کسب و کارهای ایرانی

2000 * 5000000 * 24 + 20000 * 400000 *24 =432.000.000.000

در صورت فیلتر شدن تلگرام و در نظر گرفتن فرضیات زیر برای دو سال گذشته ، به اعداد بالا می رسیم

فقط 2000 کسب و کار ، برند و استارت آپ در ایران بر روی کانال تلگرام خود فعالیت حرفه ای کرده باشند . شامل کار کارشناسان و مدیران شبکه اجتماعی ، تبلیغات کانال، هزینه های سنگین جذب مخاطب، هزینه های عجیب تولید محتوای خاص و غیره ؛ به صورت میانگین حداقل ماهی 5 میلیون هزینه برای آنها داشته است
و فرض کنیم 20000 شرکت ، مغازه دار، فروشندگان بدون مغازه و… هم در تلگرام به صورت پاره وقت. مثلا روزی دو ساعت نسبت به برندینگ و افزایش ممبرکانال و تعامل با مشتریان و کاربران خود اقدام کرده باشند می شود ماهی 400 هزار

این حساب و کتاب بدون در نظر گرفتن کمپین های پرهزینه است. مانند “تخفیف های آنچنانی دیجیکالا ،بامیلو و غیره ، انحصاری در تلگرام” و یا کمپین بانک ملت برای افزایش_ممبر کانال تلگرام “دویست روز ۲۰۰ سکه تمام بهار آزادی”.
همچنین تخمین شامل ارزش کسب و کارهایی که بر پایه شبکه های اجتماعی شکل گرفته اند شامل اپ ها و غیره که بعضا خود به تنهایی چندین میلیارد ارزش دارند نمی شود
امیدوارم درک شود که فیلتر تلگرام مانند فیلتر وایبر و وسایر اپ ها نیست و این اقدام هزینه هنگفت و بعضا غیر قابل جبرانی برای کسب_و_کار ها و مخصوصا کسب و کارهای اینترنتی در پی خواهد داشت

5 پسندیده

این محاسبه خوبه، ولی نمیشه این طوری خسارت رو محاسبه کرد. کمپین هایی که اجرا میشده همون جا درامدی رو هم کسب میکرده و کمپین صرفا برای افزایش کاربر تلگرام نبوده، مثلا دیجی کالا کمپینی برا شب یلدا میره و مردمی میرن سایتش و خرید میکنن ازش؛‌ و در ضمن عضو کانالش هم میشن که از تخفیفهای جدید باخبر شن.

اینجا دیجی کالا اگه ۱۰ تومن هزینه کرده، احتمالا ۲۰ تومن سود فروش داشته. و نمیشه بگیم حالا که تلگرام فیلتر شد، ۱۰ تومن خسارت به دیجی کالا وارد شده.

2 پسندیده

دقیقاً :+1: فکر کنم بیشترین خسارتی که فروشنده‌های آنلاین از این قضیه خوردن، صرفاً سرمایه گذاری بوده که واسه کشف تلگرام انجام دادن. مثلاً افراد دو سال وقت و هزینه صرف کردن تا بتونن در تلگرام درآمدزایی داشته باشن:

حداقل ترین کاری که میتونه تاثیر مناسبی به نفع جامعه و بالاخص کسب و کارها داشته باشه یه برآورد شفاف و البته منطقی از خسارتی که اتفاق افتاده، ولی تنها چیزی که در رسانه خونده میشه صحبتهای کلی و شاید هم منفعت‌طلبانه باشه:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13961012000622

این برآورد از چه طریق امکان‌پذیره؟

5 پسندیده

اینکه این فضا با کسب و کار آمیخته شده، چالش جدیدی برای جامعه ایران هست. برام جالبه که ببینم چه تصمیمی گرفته میشه در کل.
این سئوال رو هم میشه پرسید که با توجه به تجربیاتی که قبلا در این زمینه وجود داشت چرا آدمها ریسکی در این مرتبه انجام دادن؟ یا اینکه در این موارد راهکار جایگزینی در نظر گرفتن؟

2 پسندیده

دلیل فنیش شاید پیدا نکردن راهکاری موازی تلگرام، با همون میزان درامد باشه. یا شاید هم پایه ی کوتاه مدت خیلی از چنین مدل کسب و کارهایی هست.

1 پسندیده

چیزی که تو این چند روز و در گفتگو با آدمای مختلف مواجه شدم و باعث شد حدسی بزنم این بود که خسارت فیلترینگ خیلی بیشتر و بزرگتر از فقط تلگرام بوده.

مثلاً اینکه دولت واسه اینکه جلو وی پی ان و فیلترشکن رو هم بگیره به صورت فله‌ای و کلی یه سری آی پی که به مثلاً آمریکا میرسن رو بسته و این باعث شده سایتایی قانونی و معتبری که از کشورای پیشرفته سرویس میگیرن هم قربانی بشن. یعنی در بهترین حالت حداقل یه روز برای بالا اومدن سایتاشون وقت و هزینه صرف کردن.

آیا این حدس درسته؟
من خودم نتونستم خبر و یا صحبتی راجع به این موارد پیدا کنم، ولی دیروز و پریروز یه سری سایتا از دسترس خارج بودن.

بله حدستون درست هست. به طور اتفاقی من متوجه شدم که این فله ای بستنها اتفاق افتاده. برای مثال: حدسم اینه که هر سایتی که share توش داشته مسدود شده. چون من و دوستم داشتیم روی سایتی (sharelatex هیچ ربطی به share نداره و صرفا برای نوشتن مقاله هست) مقاله مینوشتیم، در طی این دو سه روز از کار افتاد. این نشون میده ضربه به کسب وکار و حتی مسائلی مثل کار علمی، خیلی عمیقتر و خطرناکتر از این حرفا بوده. متاسفانه جدا از مسائل سیاسی، هیچ ارزیابی از این عملکرد غلط نمیشه و هر بار تکرار میشه این فرآیند.

3 پسندیده