دلیل تنوع عکس های پروفایل آدم ها توی شبکه های اجتماعی چیه؟

چرا مثلا همه نمیان یه عکس 3 در 4 برای عکس پروفایلشون بذارن؟

یا چرا بعضیا ترجیح میدن اصلا به جای عکس خودشون از تصاویر دیگه استفاده کنن؟ یا بعضی ها خیلی تند تند عکس پروقایل هاشون رو تغییر میدن ولی بعضیای دیگه مدت ها با یه عکس پیش میرن؟

در ادامه‌ی موضوع چرا بعضی افراد جرات نمیکنن تو فضای مجازی با نام کامل خودشون باشن؟

9 پسندیده

فکر میکنم این عادت تغییر و تنوع در عکس پروفایل رو میشه به عادت تغییر لباس و کیف و کفش به شکل روزانه یا ماهانه بدون نیاز به لباس جدید تعمیم داد.

و به نظر میرسه چنین خواسته‌ای به متنوع بودن فقط مخصوص انسان هست! و حتی شامپانزه‌ها که از لحاظ مغز به انسان نزدیکن، و یا مورچه ها، زنبورها و موریانه‌ها که از نظر اجتماعی بودن یه جورایی از انسان جلوترن، هم نیازی به این تنوع در نما یا بروز حس نکردن! برای همین بی ربطه به خواسته‌های زیستی انسان!

پ.ن. سوال روانشناسی هست و من دانش روانشناسی خاصی ندارم! برا همین صرفا فکرهام رو با صدای بلند یادداشت کردم شاید کسی تونست کاملشون کنه.

7 پسندیده

همیشه حس میکنم به نوعی آدمها برای غلبه بر حس رکود و جلب توجه این کار رو میکنن. شاید بشه به نوعی ربطش داد به رفتارهائی مثل بحران میانسالی ولی در فاصله زمانی کوتاهتر. سئوال آماری: رابطه این تعویض عکس با میزان توجه اجتماعی چی هست؟ اگه بشه عدد و رقمی به دست آورد میشه توصیف بهتری ارائه داد.

6 پسندیده

تو جوونا که تعویض عکس پروفایل بیشتره

4 پسندیده

من یه سوال مرتبط برام پیش اومد!
چرا خیلی‌ها عکس بچه‌هاشونو به عنوان عکس پروفایل خودشون انتخاب می‌کنند؟ یا عکس شوهرشونو؟ خلافش رو تقریبا ندیدم. اینکه مردی عکس خانمشونو بزاره پروفایل خودش! :thinking:

3 پسندیده

یک توضیح میتونه این باشه که توی ایران در شبکه‌های اجتماعی به خانمهای مجرد پیشنهاد داده میشه و طرف میخواد که به این شکل از قبل اعلام کنه که متاهله. ولی در مورد آقایون معمولا این پیشنهاد اتفاق نمیوفته! البته من بعضی جاها دیدم که آقایون هم عکس دونفره میزارن برای پروفایل به همین دلیل!

3 پسندیده

چیزی که مشخصه عکس پروفایل نمادی هست که هر کسی می‌خواد این شکلی دیده بشه.
مکان عکس پروفایل مهمه. مثلا توی اینستاگرام یه مدت چالش عکس من در شبکه‌های مختلف بین خارجی‌ها باب شده‌بود. مثلاً مقایسه بین لینکدین، فیس‌بوک، اینستاگرام و یک سایت دوست‌یابی بود. که شخص در هر کدوم از این حوزه‌ها می‌خواد نشون بده که چه شکلی هست.
توی روانشناسی فکر می‌کنم بهش میگن پیام روی پیراهن. یعنی من به صورت ناخودآگاه یا کمی هم خودآگاه خودم رو چه شکلی نشون میدم.

بعضی‌ها ممکنه خلق و خوشون به سرعت تغییر کنه، شاید به دلیل اینکه در حال سازگار شدن با موقعیت‌های مختلف هست و به خاطر تغییرات وضعیت زندگی و جهان اونها هم به سرعت تغییر کنن. پس ممکنه بسته به این موقعیت ناخودآگاه پیام روی پیراهن که عکس پروفایل هم جزء همون هست تغییر بدن.
بعضی‌ها ممکنه ترجیح میدن همیشه یک حالت داشته‌باشن. نمی‌دونم به چه دلیلی. خود من یکی از اونها هستم که عکس پروفایلم در تمام نقاط دنیا حتی در کرات و کهکشان‌های دیگه هم همین شکلیه. و مدتهاست همینه.

و اینکه کسی عکس پروفایل نماد بگذاره، می‌تونه به مفهوم‌گرایی اون شخص مربوط باشه. به قول MBTI شخصی با گرایش شمی و شهودی باشه.
کسی که عکس گل می‌گذاره پروفایل بیشتر جنبه هنری و طبیعی داره. شاید هم می‌خواد به بیننده‌اش همیشه گل تقدیم کنه.

5 پسندیده

من همیشه از عکسی غیر خودم استفاده میکنم و دلیلم اینکه تمایل دارم زندگی مجازیم از زندگی حقیقیم جدا باشه و یک عکس شخصی میتونه پیوند این دوتا باشه و من نمیخوام چنین مرزی وجود داشته باشه و زیبایی این زندگی دوم رو اینجوری حفظ میکنم.

3 پسندیده

در ابتدا نظرم این هست که این تغییرات بصورت معتدل چیز بدی نیست و من سوالم برعکس اینه چرا بصورت افراطی تعویض پروفایل انجام میشه یا بصورت طولانی در رکود میمونه؟
چون تغییرات در همه انسانها هست و فقط بعضی ها تصمیم میگیرن اون رو به پروفایل تعمیم بدن و برخی بی توجه میگذرن . مثل نوع لباس پوشیدن در خانه،محل کار و کارهای روزمره بیرون که احتمالا متغیر باشه.

یکی از بهترین کامنت هایی بود که درباره این موضوع خوندم. شاید برای گروهی مثل خودم نماد گرایی و مفاهیم ارزش بیشتری دارند. به نظرم تغییرات در همه اتفاق میفته منتها بعضیها با عکس العمل مقابل تغییر، در پروفایل تغییری ایجاد نمیکنند و بعضی با تناسب تغییرات پروفایل رو تعویض میکنند.

به نظرم بیشتر روی افرادی که عکس از خودشون یا بطن زندگیشون میذارن میشه بگیم که میل به شکستن رکود و دیده شدن هست که البته در حالت معتدلش بد نیست و میتونه جلوه های جدیدی از زندگی فرد رو نمایش بده.

1 پسندیده

خب یکسری ملاحظات و محظورات قانونی ،مذهبی( مثلا برای برخی زوجین)،روان شناختی (مثلا آزادانه و بدون شناخته شدن نظر بده و با عنوان و مقامی که شناخته میشه سنجیده نشه) میتونه دلایلش باشه.

اونهایی که تند تند عوض میکنن به نظرم دوست دارن تغییراتشون رو بصورت بیرونی اشتراک بذارن و اونهایی که خیلی کم عوض میکنن (مثلا یکی دو سال یک بار یا بیشتر) بیشتر دوست دارن با نوشته هاشون قضاوت شن تا پروفایل و البته اینم در نظر بگیریم بعضی ها هم که من از نزدیک میشناسمشون به تغییر پروفایل بی توجه اند و خیلی کم به شبکه های اجتماعی شون سر میزنن و حوصله تغییر ندارن.

1 پسندیده

با اینکه علمی دراین‌باره ندارم، ولی دوست دارم نظرمو بنویسم :

دلایل زیادی از جمله عقیده و مذهب، روحیات و علایق شخصی و خصوصیات روانی (مثل عدم اعتماد به نفس و…) هر فرد تعیین کننده هست.
اینکه

به همون دلایلی که گفته شد، عده‌ای عکس همسر و فرزندشون رو می‌ذارن، و این عده معمولا خانم هستند، چون خانم‌ها خصلتا به نشون دادن داده‌هایشان علاقه دارند، ولی برعکس اکثر آقایون به ویژه غیرتی یا مذهبی، داده‌هایشان را پنهان می‌کنند.

این تصاویر پروفایلی که نماد، طبیعت و گل، حیوان و… نشون دهنده‌ی خصوصیات روحی و علایق اون شخص هست.
مثلا تصویر گل بعلت ظرافت و زیبایی شاید نشان می‌دهد که شخصی که از آن استفاده کرده، فردی دوستدار طبیعت و هنر، ظریف بین و هنر دوست باشد.

خب علتش می‌تونه شدت تنوع طلبی فرد، تغییر زندگی، هدف یا روحیه فرد، روحیه جلب توجه در فرد و…
باشه.

2 پسندیده