ریزگردهای هوا در استانهای مختلف کشور

یه سوال تو پادپرس هر چی دنبال ایده ای برای حل مشکل این ریزگردها گشتم که این روزها خیلی از استانهامون رو درگیر کردن چیزی ندیدم.

چه کارهایی میشود کرد؟

ریزگردهای هوا در استان های مختلف کشور

3 پسندیده

منم همچین مسئله ای ندیدم که قبلا تو پادپرس مطرح شده باشه :slight_smile:
#سوال
آیا قبلا مثلا 50 سال پیش یا قبل ترش همچین ریزگردهایی وجودنداشتن؟ آیا این ریزگردها حاصل تغییر اقلیم هست و افزایش بیابان ها؟ سهم انسان تو ایجادبستر مناسب برخاستن و انتقال این ریزگردها چقدر هست؟

اینکه سدهارو خراب کنیم مشکل رو حل می کنه؟ یا موضوع گسترده تر از این حرف ها هست؟
شایدم باید بذاریم طبیعت راه خودش رو بره!!! هر چند عده ای میگن اصلا مسبب خیلی از این ریزگردها دخالت بشری و سد سازی و عدم مدیریت منابع آبی هست.

3 پسندیده

##پرسش

  1. جاذب ریزگرد چیه؟ یا شاید پاد-ریزگرد؟
  • جنس این ریزگردها چیه؟ آیا باردار هستن؟ سایزشون چقدره؟

  • تو سیلوها و یا انبارهای پیشرفته غلات و آرد چه جوری از پس ذرات معلق تو هوا برمیان؟

  • بینی انسان چه جوری مانع ورود ذرات معلق به شش ها میشه؟‌

  • در بین جانوران کدوم هاشون بیشتر در معرض گرد و خاک هستن؟ سیستم تنفسی این ها چه جوری از پس محافظت از این ها برمیاد؟

A post was merged into an existing topic: آینده سدها چطوریه؟ بیشتر میشن یا کمتر؟ چرا؟

3 posts were merged into an existing topic: آینده سدها چطوریه؟ بیشتر میشن یا کمتر؟ چرا؟

یه سوال درختان و گیاهان خاصی وجود دارند که قادر به تصفیه یا جذب ریزگردها باشند؟
این ریزگردها تا چه ارتفاعی از جو یا لایه های اتمسفری بالا میروند؟

2 پسندیده

احتمالا این باید به قدرت باد هم بستگی داشته باشه. اما طوفان ریزگرد و غبار با طوفان شن متفاوت هست، چون دانه های غبار و ریزگرد کوچک تر هستن و به طور معمول دانه های شن تا ارتفاع چند ده متری بالا میرن و دانه های ریزگرد و غبار تا ارتفاع چند صد متری تا چند هزار متری.

احتمالا روش بهتر برای مبارزه با ریزگردها تثبیت اونا و استفاده از مالچ بیولوژیک باشه تا اینکه بخوایم اونها رو، در حالی که دربخش وسیعی پخش شدن جذب کنیم. البته کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکی و شوری و حفظ پوشش گیاهی کمک می کنه به تثبیت شن و غبار و به همین خاطر هست که میریم کویر باید مراقب باشیم تا به همون اندک پوشش مقاومی که وجود داره آسیب نرسونیم.

سایز گرد و غبار عراق و عربستان رو آنالیز کردن %56 اونها کوچکتر از 250 میکرون هستن.

2 پسندیده

برای مناطقی که دسترسی بهشون نداریم که نمیتونیم از مالچ بیولوژیک استفاده کنیم. برای همین راجع به پوشش گیاهی این سوال رو پرسیدم. بارور کردن ابرها و بارش بارون چی کمکی نمیکنه؟

2 پسندیده

منظورم اینه که تو این موقعیت که دسترسیمون به مبدا تولید ریزگردها کمه راهی برای از بین بردن اونها در بین راه یا در مقصد نیست؟

2 پسندیده

پست به موضوع جدیدی منتقل شد: آینده سدها چطوریه؟ بیشتر میشن یا کمتر؟ چرا؟

به نظرتون با هیبت و عظمتی که تو تصویر زیر به لحاظ وسعت و اندازه می بینیم، آیا قابل تصور هست که بین راه گیر بیاندازیمشون؟ مثلا منطقه ای و نقطه ای هم که گرد و غبار رو بنشونیم باید مداوم باشه تا چند روز، تا این طوفان ها تموم شه. چند تا شهر باید همچین امکانی داشته باشن؟ مثلا جایی خوندم طرحی دادن که با آب پاشی به آسمون غبارها رو بنشونند. شدنیه؟ :confused:

درسته که منشاشون بیرون مرزهای ما هست اما میشه بین کشورها تفاهمنامه امضا کرد.مثل کاری که زمان صدام انجام شده بوده و مالچ پاشی میشده. البته متاسفانه امروز اولویت عراق تامین امنیتش هست.

#پرسش
ریزگردها علاوه بر آزار و اذیتی که بر ما دارن، چه ضررها و اثرات بلند مدت دیگه ای می تونن داشته باشن؟

اثرات بلندمدت تنفسی دارن، رو ریزگردهای کارخونه آرد تحقیق هایی انجام شده و مشکلات آسم و تنفسی کارکنان شرکت آرد رو مطالعه کردن و به این نتیجه رسیدن که ظرفیت ریه ی کارکنان شرکت آرد در زمان کم میشه.

کارکنای شرکت های سیمانی هم احتمالا با مشکلات مشابهی سر و کار دارن. اینجا لیستی از مشکلات مختلف انوع ذرات معلق در هوا رو نوشته. و لیست نسبتا بلند بالا هم هست :frowning: .

2 پسندیده

این سؤال مدت زیادیه که ذهن مرا هم مشغول کرده!
به نظرم رفعش خیلی خوبه از همه لحاظ خیر دنیا و آخرت داره!