زندگی متوسط از نظر درآمدی به چه زندگی می گویند؟

طبق توصیه یکی از دوستان @Faezeh.T این سوال رو مطرح کردم. اما باید یه توضیحی بدم: طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس در سال 95 خط فقط حدود 2 میلیون تومان بوده است. لینک
دو نکته وجود دارد، ابتدا این که این آمار هیچ گاه به واقعیت نزدیک نبوده است و دومین نکته این که آمار اعلام شده برای کل ایران است و نه تهران با سطح هزینه های بسیار بالاتر. چیزی که از نظر من متوسط به نظر می آید کسی است که هزینه های معمول یک زندگی را انجام دهد. همیشه همه هزینه های مانند هم نیست اما باز هم یک حد متوسط وجود دارد. ممنون میشوم اگر نظر خود را در اختیار بنده بگذارید.

1 پسندیده

فکر کنم بهتر به وضوح بگید منظور از زندگی متوسط چه امکاناتی هست بعد میشه در موردش حرف زد. برای مثال: 1- خانه اجاره ای متوسط 2- خورد و خوراک 3- پوشاک 4- (به خصوص برای جائی مثل تهران) هزینه حمل ونقل 5- هزینه تفریحات …
با دیدی که من از جائی مثل زنجان دارم و به نظرم ماهانه در حدود 1.5 تا 2 میلیون لازم هست، بعید برای تهران کمتر از 3-4 میلیون باشه(بخصوص بخاطر مسکن و حمل ونقل)!

1 پسندیده

خب من میخوام به همین تعریف برسیم. به نظرتون چه خرج هایی برای داشتن یک زندگی متوسط متداول هست. هفته ای چند تا مهمونی. چقدر سینما. چقدر خرج خورد و خوراک.

:)))) سوال رو با سوال پاسخ دادن…

کلا یه سری کلمات هستن که خیلی کلی هستن. مثل اینه که بپرسیم حال شما چطوره؟ یا این جلسه چطور بود. و در پاسخ بشونیم که خوب بود.

خوب بودن، متوسط بودن و … اینا کلمات کلی هستن به نظرم.

متوسط شما تعریفش با متوسط من فرق میکنه کاملا.

این کاملا بستی به چشم انداز و بینش شخص و نوع توقع شما از زندگی داره به نظرم.
مثلا ممکنه من با ماهی 4 میلیون در تهران یه زندگی متوسط از نظر خودم رو بتونم مدیریت کنم اما از نظر برادر من 4 میلیون خیلی کمه.
کلی پارامتر میتونه دخیل باشه، به عدد آدمها راه هست برای زندگی متوسط داشتن.
به نظرم شما اول برای خودتون لیست کنید که چه انتظاراتی دارین از زندگی

  • یک زندگی ابتدایی از نظر من زندگی‌ای است که نیازهای اولیه انسان مانند خوردن و خوابیدن و به طور کلی زنده ماندن را برطرف کند. در حال حاضر خیلی‌ها در ایران با این سبک زندگی می‌کنند. برای مثال یک کارگر را با حقوق یک میلیون تومانی تصور کنید که ازدواج کرده است و یک بچه هم دارد.

  • یک زندگی متوسط رو به پایین که من انتظارش را دارم، همان زندگی ابتدایی است با این تفاوت که گاهی تفریحاتی مانند سفرهای ارزان، سینما و رفتن به کافه در آن وجود دارد. با هزینه‌های کنونی به نظر می‌رسد حداقل ماهی دو میلیون تومان (مشاهده شخصی) برای این سبک زندگی لازم است. در این سبک زندگی خبری از خودروی شخصی، مهمانی دادن و رستوران رفتن نیست و همیشه باید برنامه مشخصی برای خرج کردن پول وجود داشته باشد.

  • یک زندگی متوسط همان زندگی متوسط روبه پایین است با این تفاوت که خودروی شخصی معمولی، سفرهای بین شهری و رفتن به کنسرت و رستوران به آن اضافه شده است. این سبک زندگی طبیعتا گران‌تر است اما هنوز هم فکر می‌کنم که با حداقل ماهی سه میلیون تومان (مشاهده شخصی) می‌توان این‌گونه زندگی کرد. در این سبک زندگی هنوز هم باید برای خرج کردن پول برنامه‌ریزی داشت.

  • یک زندگی متوسط رو به بالا در ایران با حداقل ماهی شش میلیون تومان امکان پذیر است (مشاهده شخصی). در این سبک زندگی فرد کمتر به این که چگونه پولش را خرج کند فکر می‌کند. اگر نظر من را بخواهید اسم این سبک زندگی را مرفه هم می‌توان گذاشت.

بر خلاف شما فکر می‌کنم که زندگی متوسط را می‌توان با دقت خوبی تعریف کرد. قبول ندارم که این تعریف بستگی به شخص دارد. شاید افرادی داشتن ماشین شاسی بلند و خانه در شهرک غرب (تهران) را لازمه زندگی متوسط بدانند اما این به بلند پروازی و عدم درک واقعیت‌ها توسط آن اشخاص برمی‌گردد. چنین زندگی‌ای مرفه است نه متوسط.

تجربه

دو سال پیش، بعد از ازدواجم فرایند پیدا کردن خانه را شروع کردم. برخلاف تصوری که در جامعه وجود داشت، خانه‌هایی در مرکز تهران پیدا کردم که کیفیت معقولی داشتند و قیمت‌ خریدشان زیر ۲۰۰ میلیون تومان بود. یک خانه زیبا در خیابان جمهوری پیدا کردیم اما مخالفت خانواده‌ها مانع از خرید آن شد. اگر اشتباه نکنم قیمت این خانه ۵۰ متری ۱۴۰ میلیون تومان بود که با هدایای جشن عروسی و مقداری وام قابل خریدن بود. تنها مشکلی که وجود داشت طرح ترافیک بود که به نظر من اصلا مشکلی نبود چون من اصلا خودروی شخصی ندارم.

4 پسندیده

نظرات متفاوت بین آدم ها زیاد روی این تعریف نمیتونه تاثیر بگذاره. این که سالی یک بار به مسافرت برویم. ماهی یک یا دوبار تفریحاتی مثل سینما یا چیز های مشابه داشته باشیم. مهمان ماهانه داشته باشیم. خرید های متداول ماهانه خانم ها و آقایان. این موارد چیز هایی که همگی به عنوان یک زندگی متوسط قبول داریم. بیشتر از اون جزو طبقه ثروتمند محسوب میشه و کسی هم اگر بگه من این موارد رو ندارم بی تعارف جزو طبقه فقیر حساب میشه.