شوخی یا تمسخر؟ مطالبه گری در ایران چه عواقبی دارد؟

اخیرا ویدیویی از واکنش حسن ریوندی به اعتراض گروهی از تماشاچیان نسبت به تهویه ی نامطبوع و گرمای سالن محل اجرا دیدم.

بیاییم با جزییات بیشتر به این اتفاق نگاه کنیم:

اگر کل سالن را به عنوان جامعه ی ایران در نظر گرفته و حسن ریوندی چهره ی معتبر این جامعه باشد ( یعنی کسی که مردم به اعتبار او نسبت به انجام یک خدمت امیدوار شده اند ) و بلیط خریداری شده هم مصداقی از رای یا مالیات پرداختی در نظر گرفته شود، ریوندی در مواجهه با یک گروه منتقد که جسارت کرده و به او اعتراض می کنند سعی در موجه نشان دادن خود می کند و از عذر خواهی کردن تفره رفته و با تکیه بر تجارب قبلی اش تلاش می کند اعتراض شخص مورد نظر را بی اعتبار نشان بدهد ( در اینجا به نظر من نه با شوخی که با تمسخر طرف مقابل سعی دارد به نتیجه ی مطلوب برسد )
البته خنده های پس زمینه را هم نشانی از حمایت بخش قابل توجهی از چهره ی معتبر در نظر بگیرید.
قبلا هم شاهد چنین رفتار هایی بوده ایم مثل ماجرای زرشک فرزاد حسنی .

در این مورد اما شاید عده ای رفتار حسن ریوندی را مناسب بدانند و صرف بازگردادن پول برایشان کافی باشد اما اعتماد و زمان از دست رفته چه؟

21

تجربه نشان داده است که در جامعه ی ما مطالبه گر در بیشتر موارد با چنین صحنه هایی مواجه شده و اندک تلاش ها برای از بین رفتن این فضا با شکست روبرو شده اند.

حال پرسش دیگری مطرح می شود:

آیا راهی برای برون رفت از این شرایط و آموزش مطالبه گری و واکنش درست به خواسته های مطرح شده وجود دارد؟

5 پسندیده

شوخی یا جدی، سوالتون خیلی برام مهمه. یکی از دفعاتی که حقم رو مطالبه کردم، نه فقط از سمت مخاطب ماجرا که در حال خوردن حق من بود، بلکه از سمت کل جمعِ همراهم، که حقشان در حال خورده شدن بود، توبیخ شدم! بهم می‌گفتن:

دختر بشین! ما تو ایرانیم نه اروپا! دنبال دردسری؟! بذار کمی ارامش داشته باشیم … .

اونجا به این نتیجه رسیدم که «از ماست که بر ماست!» و کشیدم کنار :frowning: .

تعداد افراد مطالبه گر، و تعداد افرادی که به ذهنشون خطور میکنه «حقی دارند و کسی حق نداره این حق رو بی دلیل یا با دلیل پایمال کنه» به نسبت سایر جامعه پایینه. به نظرم میرسه غرور جمعی مون کم شده و جامعه مون در یکی از تله های روانشناسی، تله ی بی ارزشی یا تله ی نقص و شرم، گیر کرده!

ولی راجع به اینکه چطور میشه چنین چیزی رو رفع کرد فعلا نظری ندارم. برام راحت تره بپرسم: «من چه کارهای ساده ای میتونم انجام بدم که جلوی پایمال شدن حق حداقل یه نفر، خودم، رو بگیرم؟»

7 پسندیده