طراحی نامناسب خودرو چه اثری بر رفتار افراد داره؟

به نظر شما دید نامناسب راننده اتومبیل که ناشی از طراحی آن است(مانند ال90،پژو صندوق دار، نیسان با باربند و…) ،آیا ممکنه اثرات مخرب و زیانبار برای او و دیگران داشته باشد؟ اگر به این موضوع فکر نکرده اید لطفا دقت کنید، حتی به تغییر رفتار ها و غیره.

4 پسندیده

جالبه که به این مورد اشاره کردی. یادمه وقتایی که پشت فرمون ماشین مینشستم(پژو پارس) همیشه این مشکل رو داشتم که در حین یه پیچ معمولی، از یه جایی به بعد اصلاً دید نداشتم و مجبور بودم از پشت فرمون جابجا بشم. این اتفاق وقتی خطرش بیشتر میشد که در جاده باشی و سرعتت بالا باشه. یا وقتی که داشتم کاملاً دور میزدم در یه نقطه ای نه از پشتم چیزی رو میدیدم و نه جلو روم چیزی معلوم بود که خوب این افتضاح بود و واقعاً ناراحتم میکرد.

2 پسندیده

چندین سال می‌شود که به انواع وسايل نقلیه و لزوم هوشياري رانندگی خودم در مواجه با آنها می‌اندیشم. ابتدا به کامیونت خاور، ژیان و موتورگازی فکر می کردم. به دلیل کندرو بودن این وسایل نقلیه و شتاب کند آنها، معمولاً از کاهش سرعت و ایست در محل های مقرر گریزان بودند! عقل حکم می‌نمود تقدم را بدون در نظر گرفتن حقوق آن به آنها بدهی و قضیه را ختم به خیر کنی.

با خارج شدن اکثریت این وسایل از بازار، دغدغه آن برایم کمتر شد و دگر بار به حسب عادت و وفور برخی از رفتارهای غیرمعمول رانندگی، توجه‌ام را جلب کرد. با دقت در علل مدل‌های رانندگی که به طراحی و مشخصات خودرو مربوط میشود، معمولا دید نامناسب راننده مخصوصا دید به عقب و اطراف، مهمترین آیتم را رقم می‌زدند.جالب است بدانید این دید نامناسب، معمولاً تاثیر زیادی بر رفتار راننده دارد و چندین مورد مشاهده نمودم که حتی راننده در عین ناباوری و در زمان آغاز حرکت، به جلو توجه نداشته و حادثه ساز می‌شود.

حتی عینک‌های آفتابی دسته پهن که بیشتر توسط بانوان استفاده می شود و همینطور حجاب ایشان وقتی زوایای گوشه چشم را می‌پوشاند، عوامل تشدیدکننده دید کور و عواقب ناشی از آن می‌باشد. عینک آفتابی زنانه را شخصا تجربه کرده و به آن مطمئن هستم. اگر طنزهايی در مورد نیسان آبی نیز شنیده‌اید، به سبب بسته شدن آینه وسط خودرو و کور شدن بیش از 50 درصد دید آینه های بغل میباشد.

6 پسندیده

نگاهتون به مسئله جالب بود و من رو یاد دوستان طراح/دیزاینر انداخت. ممنون بابت به اشتراک گذاریش.

تو طراحی خودرو، دو-سه مورد کوچیک توجه من رو به خودش جلب کرده بود که پیشتر در قالب سوال مطرح کردم:

  • خیلی کم میبینم ادم ها از چراغ راهنما برای نمایش جهت رانندگی شون استفاده کنن. و یه روز برام این سوال پیش اومد که خب اگه ادما استفاده نمیکنن، شاید استفاده ازش سخته و راه دست نیست و شاید نباشه اصلا بهتر باشه (باعث شه ادما حق تقدم رو بهتر رعایت کنن و یا خیلی قبل از تغییر مسیر مجبور شن مسیر و لاین رانندگی شون رو درست انتخاب کنن): دنیای بدون راهنمای چشمک زن چه شکلیه؟

  • یه مدت ماشینی داشتم که بوقش خوب کار نمیکرد و مجبور بودم با احتیاط بیشتر رانندگی کنم و از بعضی هشدارها مثل نور بالا بیشتر استفاده کنم. حذف بوق هم به نظرم خیلی میتونه تو دقت رانندگی تاثیرگذار باشه، یا حداقل برای من داشت: اگه ماشین‌ها بوق نداشتن، چه رفتاری در راننده ها باب میشد؟

  • درب ماشین ها هم که خداییش به نظر من یه مسئله س، مخصوصا که اصلا نمیشه از دستگیره درب ماشین برای بستن درب استفاده کرد: چه جوری میشه درب ماشین رو طوری طراحی کرد که آهسته بسته بشه؟

باز اگه نکته دیگه ای در طراحی اتومبیل به ذهنم رسید مطرح میکنم.

3 پسندیده

با سلام و عرض ادب
به نظر من استفاده از راهنمای چشمک زن خودرو، در واقع استفاده از ابزاری برای برقراری نظم در رانندگی، کمک به کاهش ترافیک با بالا بردن سطح تعامل رفتاری رانندگان با یکدیگر. این ابزار با مجموعه ابزار های از این جنس خودرو (بوق، چراغ ها و،،،)و همچنین ابزارهای الکترونیکی و تابلو های راهنمایی و رانندگی و غیره، مجموعاً زبان مشترکی را برای رانندگی و استفاده رانندگان بوجود می آورد. استفاده از این زبان مشترک به عوامل متعددي بستگی دارد که مهمترین آنها به رشد شخصیتی رانندگان و اگر اشتباه نکنم به شاخص توسعه انسانی آن کشور برميگردد. به عقیده من سرمایه گذاری در توسعه فرهنگی و پایدار، بسیار زود تر از طراحی بهینه خودرو (در ایران) جواب میدهد. این موضوع را می توان به بوق و بسته شدن درب اتومبیل ها در کشور عزیزمان تعميم داد. چنانچه در توسعه پایدار حتی بخش اقتصادی آن در حدی بود که رفاه عموم مردم را در بر داشت، تحلیل این مسائل به شکل بهتری امکان پذیر بود.
ممکن است سرمایه گذاری برای ابزار های الکترونیکی کنترل کننده رانندگی توسط پلیس، برای شرایط کنونی کشورمان نتیجه بهتری داشته باشد تا به امید خدا به توسعه پایدار مشرف شویم(تجربه شخصی جالبی دارم) . ضمناً بعضی از شرکت های معتبر خودرو سازی دنیا آبشن هايي برای بسته شدن نیمه اتوماتیک درب خودرو ارائه داده اند (در ایران هم به چشم می خورد) و باز هم صرف نظر از قیمت تمام شده آن و وضعیت اقتصادی، برای شرایط فعلی اتلاف وقت به همراه دارد!گاهی اوقات مشاهده می شود که مسافر هنوز به خوبی روی صندلی ننشسته و درب خودرو نیمه باز است و راننده حرکت کرده است!
از نگرش و دیدگاه شما به موضوعات مختلف بسیار سپاسگزارم و در خدمت شما هستم.

1 پسندیده