فرق بین «حقیقت» و «واقعیت» چیه؟

تشکر از شما بزرگوار،
من تقریباً با نظر شما موافق هستم !
ما در اینجا هدف نداریم تا واژه یا کلمه واقعیت را امتیاز بدهیم و بگذاریم ارزش او بالا برود ، با باز کردن این نوع بحثها .
هدف من اینست تا واقعیت اصلی فاش شود تا دیگر فریب واقعیت ها را نخوریم . این مورد چیزی میباشد که انسان در لحظه آخر عمرش به این واقعیت میرسد که همه چیز دروغ و فانی بوده .
خواهشاً به این مطالب من فکر کنید و بیشتر بر روی آن تمرکز داشته باشید .
تمام آشفتگی ها دنیا بر واقعیت های است که ما قبول کردیم ، یعنی اشتباه کردیم . چون واقعیت را فقط دیدیم.
انسانهای سو استفاده گر به این موضوع زود رسیدند و با افکار پلیدشان در ذهن و قلب ما خانه کردند . و به هداف خود رسیدند .
مثال یک دختر عروسی میکند ، یعنی با حقیقت های فرد عروسی میکند یا واقعیت‌های او .
مسلماً با واقعیت هایی که به چشم می‌آید ،نه حقیقتی که نمی تواند ببیند

تشکر از شما بزرگوار ،
گفته های شما این را شرح می‌دهد که واقعیت از حقیقت سرچشمه می‌گیرد. پس واقعیت راست است و مثبت .
ولی من می‌گویم واقعیت دروغ است ؛
این نکته را خواهشاً تحلیل کنید .
واقعیت از حقیقت سو استفاده گی میکند ، تا با راستی حقیقت بیاید ظاهر شود به پیش چشم .
پس چیزی که با راستی می آید را راست تصور می‌کنیم و این میشود که خودت را فریب واقعیت میدهیم . بعد به پیش افکاری که از دید چشم بوده را میگویم . راست. است .
در صورتی که اینطور نیست . حقیقت راست و واقعیت دروغ

بسیار تشکر بزرگوار، بله چیزی که پروین اعتصامی بیان کردند را ما می خواهیم بشکافیم .
نتیجه جواب شما چیست ؟
آیا با نظر من موافق هستید که : حقیقت راست و واقعیت دروغ است!

1 پسندیده

تشکر از شما بزرگوار ،
من با نظر شما به طور کل موافق نیستم.

نه با این شدت
حقیقت حق است یعنی نظر درست و کامل و جامع
و واقعیت چیزیست که رخ میدهد و به دید افراد بستگی دارد و برداشتی که از دروغ و مجازی بودن آن دارند و گاهی هم بر حقیقت منطبق است.

برای درک سخن حضرت پروین اعتصامی باید مثل ایشان بیاندیشیم چون سخن از فکر انسان سرچشمه میگیرد. بزرگان اهل رعایتند و همواره دانسته هایشان را رعایت میکنند و رسیدن به درک گفته هایشان حتی آنهایی که بسیار روان و ساده به نظر میرسند کاریست بس دشوار.

1 پسندیده

6 پسندیده

باسلام به اعتقاد بنده واقعیت آن چیزی است که در عالم واقعیت رخ داده اما حقیقت به درستی یا نادرستی یک واقعییت اشاره میکند که می تواند با واقعیت منطبق باشد یانباشد .مثلا فرض کنید دوستی پشت سر شما بدگویی کرده (واقعیت)خبرش به گوش شما برسدو شما ازآن دوست صادقانه میخواهید که حقیقت را بگوید وآن دوست اعتراف میکند این موضوع حقیقت دارد (حقیقت مساوی با واقعیت) اما ممکن است حقیقت را نگوید (حقیقت مخالف با واقعیت ) اما بعدا از طریق استعلام از دوستانی که درآن مجلس بودند حقیقت بر شما آشکار شود.

2 پسندیده

نظرها بسیار زیبا و تکمیل بود. یک مثال هم من میزنم که در موارد ندیدم. مثلا مرگ مادی هر موجودی یک حقیقت است که تا زمانی که شخص زنده است به واقعیت تبدیل نشده. حقیقت ثابت و واقعیت متغییر است. یعنی درسته که حقیقت میگه ما روزی میمیریم, اما واقعیت اینه که هنوز زنده ایم.

4 پسندیده

واقعیت و حقیقت در زمان خاص خودشون تلاقی پیدا میکنن! هر واقعیتی برای رسیدن به حقیقت به زمان نیاز داره :ok_hand:

3 پسندیده

نمی دونم واقعا چرا چیزی که هزار درصد مشخص هست رو با تعاریف و توضیحات گوناگون شرح میدیم . امکان اینکه به غیر از این تعریف ، تعریف دیگه ای داشته باشه اصلا متصور نیست . و با دید و نظر دیگری هم نمیشود به موضوع نگاه کرد .
خیلی ساده … حقیقت آن چیزی است که باید اتفاق می افتاد ولی واقعیت آن چیزی است که اتفاق افتاده است . شاید مساله ای هم واقعیت داشته باشد و هم حقیقت . تمام

2 پسندیده

سلام دوست عزیز شما دقیق برعکس اشاره کردید و مثالهایتان درست بود اما بلعکس
حقیقت همیشه یک چیز واحد و مشخص است اما واقعیت برداشتهای دیگران از حقیقت است
واضح ترین مثال معروف در این مورد ماجرای فیلی بود که در شب مردم با این برخورد کردند فیل یک حقیقت بود اما واقعیت رو هرکسی به ظن خود بیان کرد
یکی فیل رو ستونی محکم شناخته بود و دیگری که به گوش فیل دست زده یود اونو پرده ای زخیم درک کرده بود و هریک واقعیت رو مطرح می کردند در صورتی که واقعیت هریک با دیگری فرق داشت

5 پسندیده

واقعیت پرده ایه که نمیذاره حقیقت چشم تاریک ما آدما رو کور کنه

3 پسندیده

درود زیبا بیان کردی.

1 پسندیده

درود به همه.
حقیقت اون چیزیه که بوده، هست و خواهد بود اما واقعیت اون چیزیه که واقع شده بعنوان مثال، دوتا خط موازی هیچوقت همدیگرو قطع نمیکنن این یک حقیقته چون در گذشته همدیگرو قطع نمیکردن،الان قطع نمیکنن و درآینده هم قطع نخواهند کرد.
حالا یه مثال از طبیعت، اینکه از درخت گردو گردو برداشت میشه حقیقته چون امکان نداره گردو بکاری گیلاس برداشت کنی، اما یک درخت گردو واقعیته چون ممکنه این درخت از بین بره پس واقعیت میتونه تغییر کنه اما حقیقت هیچوقت تغییر نمیکنه.

1 پسندیده

درود، ضمن موافق بودن با نظر شما، اضافه می کنم که واقعیت دارای دو وجه ممیزه نسبت به حقیقت است، اول اینکه دارای بعد(dimensions) است و دوم اینکه دارای زمان(era, period, time) است.

1 پسندیده

واژه حقیقت وام‌واژه‌ای است که از واژه عربی حقیقة وارد فارسی شده‌است. معادل انگلیسی واژه حقیقت واژهٔ Truth می‌باشد.

و آنچه در جهان به صورت عینی دیده می‌شود، واقعیت نام دارد.

ریشهٔ کلمهٔ واقعیت، “وَقَعَ” به معنای رویدادن و یا اتفاق افتادن است. واقعیت اشاره به امور عینی و یا اموری که اتفاق می‌افتند دارد.

تفاوت حقیقت و واقعیت

حقیقت بر خلاف واقعیت امری است که لزوما با برهان‌های علمی قابل اثبات نیست. در بسیاری موارد حقیقت به نوع نگرش افراد نیست بستگی دارد. بطور مثال واقعیت و حقیقت واقعه کربلا را می‌توان به این دو صورت بیان کرد.
واقعیت: حسین و یارانش به سمت کوفه حرکت کردند، لشکریان یزید در محلی به نام کربلا بر آنها حمله کردند، و حسین کشته شد. و یزید پیروز این جنگ بود.
حقیقت به عقیده یه راوی از این واقعیت می‌تواند این باشد: «در واقعه کربلا امام حسین و یاران با وفایش برای نجات دین اسلام تصمیم به هجرت به کوفه گرفتند. اما لشکریان یزید ملعون به آنان حمله کردند و در این واقعه امام حسین به شهادت رسید. و امام حسین توانست با نثار خون خود اسلام را زنده نگاه دارد و به حق او پیروز این میدان بود.»

همانطور که می‌بینید برای اثبات واقعیت این موضوع می‌توان برهان‌هایی از جمله کتب تاریخ آورد. اما در مورد حقیقت نمی‌توان این کار را کرد. این به این معنی نیست که حقیقت چون همیشه اثبات پذیر نیست دارای درصد صحت کمی است، زیرا امکان صحت آن همیشه وجود دارد.

اگر در ریشهٔ واژگان حقیقت و واقعیت دقیق شویم، تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنیم. ریشهٔ کلمهٔ حقیقت، “حق” به معنای راستی و درستی است و ریشهٔ کلمهٔ واقعیت، “وَقَعَ” به معنای رویدادن و یا اتفاق افتادن است. حقیقت، اشاره به ماهیت راست و درست دارد و واقعیت اشاره به امور عینی و یا اموری که اتفاق می‌افتند.

البته این نگاه، شاید برخورد ساده‌نگرانه‌ای به مفهوم حقیقت باشد. متفکران و فلاسفهٔ گوناگونی، در طی فعالیت و تلاش فکری و فلسفی‌شان به تبیین مفاهیم حقیقت و واقعیت پرداخته‌اند.

2 پسندیده

ریشه اتیمولوژی کلمه انگلیسی ذکر شده " درستی" می باشد و به معنای حقیقت نیست
حق در انگلیسی جایگزین معادل ندارد

2 پسندیده

رو چه حسابى اين رو ميگيد؟ يعنى انگليسى زبانها نميتونن راجع به حقيقت حرفى بزنن؟

1 پسندیده

1 پسندیده

فکر میکنم در معنای واقعیت، به معنی هویتی قابل اندازه‌گیری، همه توافق دارن. این هویت قطعا نیاز به پیش‌زمینه منطقی در پذیرش «ابزار اندازه‌گیری» و تفسیر اون، داره. میتونیم درباره این مسائل تکنیکی و میزان اهمیت این نکات در علم، صحبت کنیم (مثلا چرا علم از واقعیت براساس حسهای انسانی به واقعیت براساس ابزارهای علمی گذار کرده و دیگه به معنی فلسفی قدیم، تعریف واقعیت برقرار نیست).

ولی در مورد حقیقت، با @azarbooyeh موافقم، اونطوری که از استفاده این کلمه در زبان فارسی فهمیده میشه، یک تفاوت خاص با Truth به معنای «درست یودن منطقی» داره. چیزی که من می‌فهمم، در واقع حقیقت، گزاره منطقی براساس اصولی هست که میتونه واقعیت رو نتیجه بده ولی بیشتر و عمیقتر از اون کار میکنه. چیزی مثل قوانین فیزیک در برابر مشاهدات فیزیکی، که چیزی بیشتر از مشاهدات کنونی رو در خودش داره. به این معنی، حقیقت دارای جزئی هست که کاملا منطبق با واقعیته ولی بخشی از اون کاملا از حوزه مشاهده و اندازه‌گیری کنونی پنهانه! اگر این درست باشه، ذاتا حقیقت بیشتر یک ادعاست مگر اینکه قدم به قدم اثبات بشه، الزاما قابل دسترس نیست، قابل فهم به شکل یکتا نیست، و اینکه الزاما واحد نیست و به اصول و نگاه اولیه منطقی به پدیده وابسته‌ست.

3 پسندیده