فیلم ۱۲ مرد خشمگین رو کی دیده؟

فیلم ۱۲ مرد خشمگین، بعنوان یکی از مهم ترین فیلم ها در اموزش تحلیل رفتار متقابل transactional analysis و اصوب و فنون مذاکره، استدالال متقاعد سازی و… مطرح هست. چه کسی دیده این فیلم رو؟ نظراتش رو بگه.

دنباله‌ی موضوع‌های

7 پسندیده

فیلم جالبیه. هرچند شاید به دلیل قدیمی بودن با سبک ذهنی آدمهای این دوران نخونه. با کمی حوصله، داستان جذابیت پیدا میکنه و البته به نظرم نکاتی هم داره که شاید به دلیل تلاش برای پیچیدگی در فیلم وارد شده.
مهمترین ابهام فیلم اینه که در واقع در هر مرحله، مخالفتهای اولیه به دلیلی قانع‌کننده نیست و بعدا در خلال بحث اقناع ذهنی برای مخاطب شکل میگیره. به همین دلیل فکر میکنم که برخلاف چیزی که از ظاهر داستان در ببینده القا میشه، روشهای مذاکره (حداقل روشهای شروع و جلوگیری از انقطاع) در فیلم به شکل عملگرایانه وجود نداره!

5 پسندیده

این فیلم را چند بار دیدم و واقعا عالی است.
شخصیت اصلی داستان به همه چیز شک دارد و این شک‌اش در پایان فیلم به همه سرایت می‌کند. از نظر سینمایی این موضوع به بهترین شکل نمایش داده شده است.

به نظرم پیام این فیلم در این است که نباید صد درصد از همه چیز مطمئن بود به ویژه زمانی که جان یک انسان در میان است. شخصیت اصلی داستان نمی‌داند که متهم واقعا گناهکار است یا بیگناه. اما با این حال فرض را بر بی گناه بودن متهم می‌گذارد و سعی می‌کند دیگران را با خودش همراه کند.

فکر می‌کنم این ویژگی آدم‌های شکاک است که کمتر از سایرین تحت تاثیر فضا قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند یک موضوع را از زوایای مختلف ببنید.

5 پسندیده

همین امروز داشتم این فیلم رو به یکی معرفی میکردم! مدت‌ها این فیلم رو داشتم ولی چون جذابیت بصری زیادی نداشت حوصله نداشتم نگاش کنم تا اینکه یه روز دیدم توی لیست IMDB رتبه‌ی خیلی بالایی داره و تصمیم گرفتم ببینم و خیلی پشیمون شدم که انقدر در حق این فیلم از روی ظاهر قضاوت کردم! :sweat_smile:
معمولا اولین چیزی که در مورد این فیلم شنیدم همین فنون مذاکره و بحث‌های فیلم هست ولی دوست دارم از یه دید دیگه لااقل اینجا در موردش بگم. هرچند اون جنبه‌های مذاکره و استدلالش رو هم قبول دارم.
از نکات دیگه که توی این فیلم خیلی دوست داشتم نشون دادن اراده‌ی یه نفر بود که تصمیم گرفته همرنگ جماعت نباشه! حتی با اینکه خیلی مطمئن نیست ولی در هر صورت پای جان یک نوجوان در میان هست. نفر اول از جمع ۱۲ نفر میشه گفت صرفا بخاطر شجاعت شخصیت اصلی داستان در مخالفت با بقیه باهاش همراه میشه.
نشون دادن چهره‌ی معصوم نوجوان محکوم به مرگ در اول فیلم و اینکه مرگ و زندگیش عملا به دست کسانی هست که از عامه‌ی مردم هستن و بعضیشون حتی حاضر نبودن قدری فکر کنن شاید اون گناهکار و لایق مرگ نیست. و چقدر راحت ممکنه رفتار ما بیگناهانی رو به نا حق مجازات کنه. همه‌ی ما در واقعیت زندگیمون در حال رای دادن توی هیئت منصفه‌های مختلف هستیم!
پررنگ کردن جنبه‌های دیگه‌ی فیلم ادای دِینی بود به این اثر ماندگار که زود قضاوتش کردم :smile:

6 پسندیده

وصف بسیار زیبایی بود
تشکر
و جالب اینجا بود اونایی که حکم گناهکاری رو میدادن مخصوصا آخرین ها، ادم های بیخیال و خودخواهی بودن که دنبال زندگی شخصی و رفاه خودشون بودن. امیدوارم مدل آدم ها اصلاح شن در‌کل جهان. مشابه این حس رو الان نسبت به افرادی هم‌که تو وضعیت بحران میرن سفر.

1 پسندیده