محرک مناسب برای تشویق افراد به رعایت نظم در سالن‌های ورزشی چیه؟

یکی از مشکلاتی که اخیرا در دنیای اطرافم دیدم، اینه که در سالن ورزشی افراد وزنه‌ها، تشک‌، چوب، یا ابزارهای جانبی که استفاده میکنن رو به جای اولش برنمیگردونن و همون جایی که ورزش کردن رهاش میکنن.

برای اینکه سالن مرتب بمونه، هر نیم ساعت یه بار مسئول سالن مجبوره پیج کنه: «ورزشکاران عزیز لطفا بعد از استفاده از وسایل اون ها رو به جای خودشون برگردونین!» و هر ۳-۴ ساعت هم یه نفر میاد تو کل سالن میگرده و چیزها رو به سر جاشون برمیگردونه!

به نظرم این از اون تیپ مسئله‌های اقتصاد رفتاری هست که با یه دیزاین مناسب (تقه ی مناسب در زمان مناسب) میشه بهبودش داد. ولی خب ایده ی خاصی به ذهن خودم نرسید براش. ذهن شما چی میگه؟ چه جوری میشه با یه طراحی مناسب، نظم رو در رفتار ورزشکارها القا کرد؟

2 پسندیده

به نظرم اساسا این روش بهترین راه نیست بخصوص در این مورد. دلیل هم اینکه، اگر هدف استفاده آدمها از سالن باشه، خستگی آدمها طبیعی میشه و اینکه بخواید ازشون همه چیز رو مرتب کنن اثر زیادی نداره. برعکس، اگر نظم خیلی بهم نریزه، نفرات بعدی میتونن برای تخلیه انرژی اولیه، این کار رو انجام بدن.

راه حل بانمکیه، یه جور حس بازی تیمی میده. ولی گاهی وزنه هایی که یه نفر میزنه اون قدر سنگین هست که کسی غیر از خودش نمیتونه به راحتی جابجاش کنه. اتفاقا وقتی این وزنه‌ها سر جاشون نیستن، باعث آسیب در سایرین هم شدن! در همین ماه اخیر، یکی میخواست وزنه رو جابجا کنه، چون سنگین بود بعد جدا کردنش از هارتل، ولش کرده بود و افتاده بود روی پاش.

برای راه انداختن این حس که برای شروع گرم کردن بیا ابزار ولو شده در سالن رو بذار سر جاشون، یه کم بازیسازی نیازه. و افراد به راحتی زیر بارش نمیرن!

image
نمیدونم چرا، یاد بازیسازی تام‌ سایر افتادم وقتی دوستاش رو مجاب کرد برا گرفتن اجازه ی رنگ کردن فنس بهش پول بدن :grin: .

1 پسندیده