مدیر مدرسه چه نقشی در تحقق اهداف آموزش و پرورش دانش‌آموزان دارد؟

با توجه به واقعيت‌های موجود نوع نگرش و عملكرد مديران آموزشی، به عنوان مثال مدير يك مدرسه، را در تحقق اهداف آموزش و همچنين پرورش چگونه می‌بينيد؟

5 پسندیده

مدیر یک مدرسه بعنوان رهبر یک مجموعه می تونه نقش موثری در پیشبرد و تحقق اهداف آموزشی که همانا رسیدن به یک انسان پرورش یافته سالم می باشد، داشته باشه. درکل مدیر مدرسه می تونه با تعیین سیاست های آموزشی موثر برای همکاران خودش گام موثری در مسیر تعلیم و تربیت برداره.
بنده خودم مدیر مدرسه ای هستم با ۱۱ کلاس و ۳۲۰ دانش آموز. هر ساله تو اولین جلسه شورای معلمان از همکاران رعایت مواردی رو بصورت خواهشی درخواست می کنم، بعنوان مثال:
از ایجاد رقابت بین دانش آموزان خودداری بکنند. و اگر هم بناست مقایسه ای صورت بگیره، عملکرد کنونی دانش آموز با عملکرد روز قبلش، یا روزهای قبلش مقایسه بشه و در صورت پیشرفت مورد تشویق قرار بگیره.

از هرکسی به اندازه خودش و با توجه به توانایی هاش انتظار داشته باشند.( تفاوت های فردی)

به هیچ وجه استرس تو فضای کلاس بوجود نیارن.

با دانش آموزان مثل یک پدر و مادر برخورد بکنند.

دانش آموزان رو با چالش مواجه بکنند و زیاد درگیر برخی مفاهیم که تو کتب اومده نباشند و در خلل تدریس هاشون به آموزش مهارتهای زندگی هم بپردازند. مثلاً اداره کلاس رو گاها در اختیار یکی از دانش آموزان قرار بدن و از ایشون بخوان که با درنظر داشتن حس نوع دوستی اون زنگ رو بعنوان یک معلم کلاس رو اداره بکنند و …

دانش آموزان رو به هیچ وجه نتیجه محور بار نیارن و بیشتر تاکیدشون بر روی فرایند محوری باشه.

از گفتن مشق و تکلیف منزل حتی الامکان خودداری بکنند مگر اینکه واقعا برای فردی نیاز باشه.

در تدریس از روش های ایجاد مسئله، کار گروهی و موثر استفاده بکنند.

زیاد درگیر حواشی ای مثل تزئین پوشه کار و این قبیل مسائل نباشند.

و نتیجه تدریس شون منجر به این بشه که مثلا اگه اسراف رو برای کلاس تدریس کردن، وقتی بچه داره از کنار آبخوری میگذره و شیرآب بازه، اقدام به بستن اون بکنه، وگرنه ده ها حدیث در مورد اسراف بدونه و از کنار شیرآب باز مونده بیخیال بگذره به درد نمی خوره…

و چندین و چند مورد دیگه که ذکرش مطلب رو طولانی می کنه و از حوصله دوستان شاید مطالعه ش خارج باشه.

و در برابر اداره و اولیا و هر شخص دیگه ای، از معلمم با جان و دل دفاع می کنم حتی اگر مقصر معلمم باشه. هرگز اجازه نمیدم کسی با معلمم بدرفتاری بکنه، هر موردی باشه باید به خودم بگن و بنده خودم موضوع رو پیگیر بشم.

مطمئنم مدیران خیلی بهتر و بیشتر از آنچه که بنده ذکر کردم رو عامل هستند، و اگه جسارتی کردم صرفاً بخاطر این بود که بگم مدیر نقش موثری در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیتی داره.

درود برشما