مرد بودن یا نبودن مسئله این است

بیاید باهم یک پرسش چالشی که شاید خیلی هم دور از ذهن نباشد را مطرح کنیم…
فرض کنید روزی به خانه می آیید و می بینید یکی از عزیزان شما به قتل رسیده…(پدر، مادر، خواهر یا…)
درست وقتی بالای سر جسد هستید پلیس سر می رسد و طبیعی است که اولین چیزی که فکر می کند این است که شما این کار را کردید…
شما در وحله اول بازداشت می شوید و تحقیقات ادامه پیدا می کند و همه چیز اعم از مدارک صحنه جرم و… بر ضد شماست…
کارآگاه با شما مصاحبه می کند و می گوید که اگر اعتراف کنید که شما این کار را کردید از طناب دار نجات پیدا می کنید ولی اگر اعتراف نکنید به دار آویخته میشید…
حال شما باید یک سوال از خود بپرسید کدام را انتخاب می کنید اینکه به جرمی که انجام نداده اید اعتراف کنید و بقیه عمر بقیه شما را به چشم کسی که یکی از نزدیکانش را به قتل رسانده بشناسند یا اینکه ترجیح می دهید بمیرید ولی به قتلی که انجام ندادید اعتراف نکنید…
در فیلم جزیره شاتر لوناردو دیکاپریو یک دیالوگ خیلی جالب داشت که میگفت:
کدام بدتر است اینکه مثل یک مرد بمیری یا اینکه مثل یک هیولا زندگی کنی؟؟

4 پسندیده

البته یه نکته‌ای وجود داره:
نتیجه‌گیری آخر، به این دلیله که فرد رو از نگاه اجتماع ارزیابی کردید. در واقع کمی عمیق‌تر نگاه کنیم وضعیت کمی متفاوته:

  • اگر فرد نپذیره و اعدام بشه، باز هم در ذهن اجتماع به شکل یه هیولا باقی میمونه. بسیار بعیده که اجتماع خود به خود به حقیقت پی ببره.
  • ولی اگه فرد بپذیره و به دنبال مسیری برای اثبات حقیقت باشه، داره شجاعانه یک مسیر بسیار سخت رو انتخاب میکنه و فرصت زیستن معناداری رو پیدا میکنه (معنای زیستن ممکنه دلخواه نباشه ولی وجود داره در این مورد).

من فکر میکنم خودم شجاعت انتخاب دوم رو نداشته باشم ولی انتخاب اول رو بیشتر از روی ترس میدونم و نه شرافت (که به دلیل نگاه اجتماعی، معنای خاصی نداره).

2 پسندیده

اول از همه چیزی که کاراگاه می‌گه، در واقع یه تکنیک فریب ذهنیه فکر می‌کنم که به خاطر باگ ذهنی انسان اون رو به تله می‌اندازه.

این من رو یاد فیلم ۱۲ مرد خشمگین می‌اندازه که ۱۱ قاضی حاضر هستن یک بیگناه بمیره و برن به فوتبال دیدنشون برسن.

از طرف دیگه برام جالب بود که همین دیروز یک ویدیو توی یوتیوب دیدم از مردی ژاپنی که از ۱۶ روز کتک خوردن از بازجوها خسته می‌شه به قتل اعتراف می‌کنه و قرار می‌شه که اعدامش کنن. و دقیقا همین اتفاقی که گفتید رخ می‌ده و ۴۶ سال منتظر اعدام شدنش می‌مونه و سرانجام در سال ۲۰۱۴ دادگاه اعلام می‌کنه که ایشون بیگناه بوده و آزاد می‌شه.

1 پسندیده