مزایا و معایب سیستم اداری خاص ژاپن چیست؟

در ژاپن استعفا و اخراج به ندرت اتفاق می افتد و در صورت اتفاق افتادن مرگ کاری شخص است. چون اعتقاد بر کار برای سازمان ی خاص است و نه عنوان کاری خاص در شرکت های متفاوت.

میشه یه مرجع برای این چیزی که گفتید بیارید؟

#پرسش
ویژگی های سیستم اداریشون چیه که همچین شرایطی رو ساخته؟ رضایت کاری بین کارمنداشون چه مقداره؟

به نظرم لازمه همچین شرایطی این هست که از ابتدا سیستم درست چیده شده باشه و گرنه این سیستم شکنجه گر خواهد بود.
مزیت: آدما با دقت کافی به سراغ شغل مورد نظرشون میرن.
عیب: کار کردن جبری. یعنی توصیف شما سیستم خشک و انعطاف ناپذیر رو تو ذهنم آورد.

1 پسندیده

من حداقل سه تا منبع مختلف میتونم بهتون بدم برای درک سیستم مدیریت وکار تو ژاپن کتاب ترقی ژاپن تلاش آگاهانه یا معجزه نوشته ی : آکیو موریتا ترجمه ی هاشم رجب زاده ، مبانی تفکرات اقتصادی وتوسعه ی ژاپن نوشته ی محمد تقی زاده و ژاپنی ها دارند می آیند ( الگوهای فرهنگ ژاپنی) نوشته ی روت بنه دیکت و ترجمه ی حسین افشین منش. کاری که ژپانی ها بعد از جنگ جهانی دوم کردن چیزی شبیه به معجزس اگر کسی فرهنگ ژپان رو ندونه نمیفهمه یه شخص ژپانی چطور ممکنه روزس بیش از 8و تا14 ساعت کار کنه واز زندگیشم راضی باشه! نوع خاصی از وطن پرستی در ژاپن وجود داره که این در همه ی عرصه های زندگی آدم ژاپنی گسترش پیدا میکنه به طوری که باور اینکه یه کشو به کل مقدس باشه ور در اونا ایجاد میکنه! وخب در این سیستم چه در راه کشور از کار بمیرید رستگارید وچه در راه کشور بجنگید رستگارید! اینکه اخراج به ندرته هم برای اینه که همه ی کارکنان یه شرکت اعضای یه خانواده میشن چیزی که ما در ایران وخیلی جاهای دیگه نداریم! این ها مزایای کار تو ژاپن هستن که باعث شدن جزو قدرت های برتر اقتصادی دنیا باشه! معایبی هم داره این سیستم مثل اینکه فرد گرایی رو به شدت کاهش میده ولی به دلیل شناختم از ژاپن من ندیدم این چیزی رو سرکوب کنه مثل فرهنگ وهنر و… و بله قسمت مرگ هم قسمت ناخوشایندیه مسلما!

3 پسندیده

یکی از معایب بزرگی که وجود داره و خیلی وقتا صحبتش میشه و البته دلیل اینکه نقطه ضعف ما شده رو درست نمی دونم (چون مثل همون مثال معروف چاقوی هست که هم میشه باهاش میوه پوست کند و هم آدم کشت)، اما می دونم که واقعا دود شدیدی داره از جانبش میره تو چشم ما: نفت و منابع و ثروت های طبیعیمون هست.

ژاپنی ها با توجه به اینکه کشورشون یکی از کشورهای فقیر به لحاظ منابع طبیعی هست، بدون تکیه بر اینجور منابع و با تکیه بر نیرو و منابع انسانی خودش به این سطح از پیشرفت رسیده.

تو اون سیستم مردم و دولت به هم تکیه کردن و درستکاری هر دو رو به سر منزل مقصود میرسونه.

اما این منابع و ثروت های ما عاملی شده برای: تنبلی عمومی و یارانه گیری و فساد و گاها استفاده باندها از این منابع خدادادی.

مردم و دولت به هم تکیه ندارن بلکه بر هم هستن اصولا و خوب واسه هم نمی خوان و بدبین هستن به هم.

به همین خاطر دعا می کنم هیچ وقت نفت قیمتش بالا نره.:pensive:


ارزشی برای وقتمون قائل نیستیم. فقط کافیه ببینید چند درصد آدمای اطرافتون فعالیت مفید می کنن. فعالیت مفید: خیریبرای خودش و اطرافیانش داشته باشه. به شدت در حال تلف کردن عمر هستیم. کاش قدر عمرمون رو بیشتر می دونستیم.