میخوام یه کتاب بنویسم، از کجا شروع کنم؟

قدم های اول تا پنجم برای نوشتن یه کتاب چیه؟

منظورم تمرین نویسندگی نیست، بلکه فرض کنین شما مدت‌ها تمرین کردین و حالا میخواین دست به قلم شین و راجع به یه موضوعی کتابی یا کتابچه ای بنویسین.

حالا چه قدم هایی برمیدارین که بتونین کتابتون رو از دل ذهنتون در بیارین و به کلمه‌ها و جمله‌ها و پاراگراف‌ها و بخش‌ها و در نهایت یه کتاب تبدیل کنین؟

نویسنده شدن

7 پسندیده

برای نوشتن کتاب فکر می کنم شناخت عناصر داستانی بسیار به ما کمک میکنه…

فکر میکنم تو لینک های آنلاین سری به مقاله چگونه کتاب بنویسیم؛ قدم به قدم تا نویسندگی بد نباشه و از بین کتاب ها پیک قصه نویسی از مهدی حجوانی بسیار کمک کننده است. چون یک طرح خوب بدون عناصر داستانی کاملا سوخت می شه و از بین می ره. داستانی مثل هری پاتر شاید به ذهن هر کسی که خلاق و نویسنده باشه رسیده باشه اما چیزی که هری پاتر رو جهانی کرد طرح یا موضوع نبود بلکه نحوه پرورش و استفاده از عناصر داستانی در طرح موضوع بود.

7 پسندیده

نویسنده بودن علاوه بر تمرین کردنش یا مهارتش باید تمام نکات رو از قبل در نظر بگیره که متنی که میخواد بنویسه خاطرات هست ،سفرنامه،رمان یا سرگذشت و یا طنز و هر چیز دیگه ای که میتونه قسمت نخست کار نویسنده رو مشخص کنه.
قدم بعدی میتونه کمک گرفتن از کلاس های که زیر نظر استاد ها میره و تحقیق کرده و یا ویرایش داستان و نوشته رو بدست گرفته میتونه کمک بعدی باشه .
و اگر کلاس نبوده و یا نرفته حتما باید بنظرم این شخص یه تبحر یا شخصیتت خاصی داشته باشه که بتونه داستان زندگی خودشو یا خاطراتش رو بنویسه.مثلا خاطرات محسن نامجو شاید خیلی عادی و روان باشه وممکنه با خوندنش مابه خودمون بگیم که ما هم میتونیم اینطور بنویسیم اما خب نامجو در موسیقی به حرفه ی خاصی رسیده پس خاطراتش در قالب یه شخصیت هنری میخونیم.بنظرم شخصیت فردی داستان مهمه که چه کسی بنویسه .
این شخصیت میتونه با کمک گرفتن کتابها شروع به نوشتن کنه.
بنظرم کتاب لوازم نویسندگی نادر ابراهیمی خوب بوده در این مورد که من خوندم البته خیلی از کتاب های خارجی با ترجمه خوب هستند که توضیح دادند ولی کتاب نادر ابراهیمی خیلی ساده و روان برای شروع خیلی خوب توضیح داده که چطور میتونیم بنویسیم.
البته باید خودمون هم تلاش بیشتری کنیم و در کنارش بتونیم مقاله و اثار بیشتری رو بخونیم و بر اساس علاقه و شخصیت و متن در نظر گرفته شده کتاب رو بنویسیم.

5 پسندیده