میکروکتاب چگونه به مطالعه بیشتر کمک می‌کنه؟

سلام به همه من شیوا هستم از گروه سبکتو. سبکتو می خواد سبک زندگی موفق را برای رسیدن به موفقیت نشون بده و یکی از کارهاش در این راستا تولید میکروکتاب هست.
میکروکتاب خلاصه مفیدی از کتاب‌های اصلی هستند که با حذف هجویات و اضافه گویی‌ها نکات مهم کتاب رو در اختیار شما می زاره تا شما بتونید در مدت کمتری کتاب‌های بیشتری بخونید و تمام نکته‌های اصلی اون رو درک کنید.
میکروکتاب‌های سبکتو هم نسخه نوشتاری داره و هم صوتی تا شما رو محدود نکنه

حالا به نظر شما میکروکتاب‌های سبکتو می‌تونه به مطالعه بیشتر افراد کمک کنه؟ و جایگزین مناسبی برای افرادی که متن های طولانی دوست ندارند باشه؟

بزارید اول مشخصات میکروکتاب‌های سبکتو رو با خلاصه‌ای از اون بگم:

خلاصه و مفید
میکروکتاب ها تحت قواعد و استانداردهای خلاصه نویسی برای شما چکیده شده اند. شما با خواندن آنها همان اطلاعات مفیدی را دریافت می‌کنید که مطالعه کتاب اصلی در اختیارتان می گذارد.

به دور از اضافه نویسی
متاسفانه باید بپذیریم که ناشرین برای افزایش حجم کتاب و افزایش قیمت و برنامه‌های بازاریابی دست به اضافه نویسی می‌زنند. در میکروکتاب ها خبری از متن‌های اضافه نیست. ما آنها را حذف کرده ایم و چکیده ای مفید از کتاب را در اختیارتان می گذاریم.

زمان بیشتر یعنی مطالعه بیشتر
میکروکتاب ها به خاطر خلاصه بودن زمان بسیار کمتری از شما می‌گیرند. بنابراین اگر اهل مطالعه هستید خیلی بیشتر می‌توانید کتاب بخوانید. به طور معمول مدت زمانی که برای مطالعه یک کتاب می گذارید را می توانید ۵ میکروکتاب بخوانید.

مناسب سبک زندگی امروزی
امروزه افراد حوصله و زمان کافی برای مطالعه متن های طولانی را ندارد. بنابراین علاقه و محدودیت ها ما را به سمت متن های کوتاه برای مطالعه کشانده است. میکروکتاب ها برای همین به وجود آمده اند مختصر و مفید

عالی برای وسیله های پرتابل
میکرو کتاب ها در نسخه‌های مختلف منتشر می‌شوند. PDF شش اینچی برای مطالعه راحت در موبایل و تبلت بدون مشکل در جابه‌جایی صفحه یا زوم کردن برای راحت خواندن. EPUB مناسب برای کتابخوان ها و نرم‌افزار های مطالعه تبلت و موبایل و نسخه AWZ3 برای کتابخوان کیندل.

تا امروز هم دو میکروکتاب به نام های هفت عادت افراد تاثیرگذار و بیست ویک روز تا رسیدن به تحول منتشر شده که می توانید به صورت رایگان دانلود کنید :wink:

7 پسندیده

ممنون برای معرفی میکروکتاب. سوالایی که به ذهنم رسیده رو مطرح میکنم تا بعضی ابهامام رفع شه:

  • چه جوری انتخاب می‌کنین چه کتابی رو به میکروکتاب تبدیل کنین؟

  • معیار بریدن و کوتاه‌سازی متن کتاب‌ها موقع تهیه میکروکتاب چیه؟ سلیقه‌ی فرد برنده و یا چیز دیگه؟

  • ایا موقع تهیه میکروکتاب در متن اصلی کتاب دست برده می‌شود؟ یا فقط قسمت‌هایی از متن برش داده میشه؟

  • چه دسته کتاب‌هایی (از هر سه لحاظ موضوعی و ژانر و سبک کتاب) واقعا برا تهیه میکروکتاب خوب هستن؟ (پرسش تکراری هست و اینجا هم مطرح شده).
    ظاهرا فعلا روی دسته‌بندی روانشناسی و موفقیت که اکثر مخاطبانش نوشته‌های کوتاه‌تر و دستورالعمل‌های فشرده‌تر رو میپسندن، مانور دادین که خوبه و سازگار.

  • ایا بعد از تهیه میکروکتاب، جاهای برش خورده مشخص هستند؟ تا در صورتی که خواننده خواست به برش‌های کتاب اصلی بپردازه؟

2 پسندیده

مرسی از سوالای خوبت

  • خب در مورد انتخاب کتاب چندتا موضوع رو در نظر می‌گیریم اولین و مهمترینش اینه که بتونه یه تغییری توی زندگی آدم ها ایجاد کنه و چیز جدیدی بهمون یاد بده تا از چرخه تکراری زندگی خارج بشیم.

  • در واقع سبکتو یکسری استاندارهای مشخص شده داره تا نظر شخصی وارد میکروکتاب نشه هدف این هست که نکته ای که نویسنده می خواسته توی هر فصل بهش برسه تحریف نشه یا از دست نره

  • نه توی متن اصلی دست برده نمی شه اما تا حدودی بومی سازی می شه مثلا شاید نویسنده مثالی زده باشه که توی ایران اصلا مفهوم نباشه یا تمام پارامترها بومی سازی می شه اما محتوای اصلی انتقال پیدا می کنه

  • آره ما الان بیشتر روی سبک زندگی تمرکز داریم. اما اینکه چه کتاب هایی خوب هستند اگر نظر شخصی منو بخواهید کتابی خوبه که وقتی داری می خونیش با خودت هی بگی وااای آره شاید خنده‌دار باشه اما من کتاب هایی رو دوست دارم که شعار نمدن و به قول معروف بیرون گود نشتن

  • ببین در واقع هدف میکروکتاب این است که تو ازخوندن کتاب اصلی بی نیاز باشی. ما همه آنچه که کتاب می خواد به خواننده برسونه رو توی میکروکتاب می آریم و خواندن کتاب اصلی تکرار مکررات هست با این تفاوت که وقت زیادی ازت می گیره

2 پسندیده

به هیچ وجه نمی‌خوام چنین فعالیتی رو زیر سوال ببرم و فکر می‌کنم این میکروکتاب‌ها اگر درست انتخاب بشن خیلی موفق و مفید خواهند بود. اما یک چیزهایی هست که فکر می‌کنم باید بیشتر در موردش صحبت بشه.

چند وقت پیش برای یکی از نوجوانان فامیل کتابی هدیه گرفتم. اولش برام عجیب بود که چه طور کتاب بینوایان انقدر کوچک شده. بعدا فهمیدم که این نسخه خلاصه شده است و خیلی توی ذوقم خورد. به نظرم این دقیقا نقطه‌ایه که دست گذاشتن روی اون خیلی خطرناکه. خلاصه کردن یک شاهکار ادبی.

من برعکس فکر می‌کنم. برای مثال کتاب‌های نارنجی کوچک نشر ماهی را دیده‌اید؟ معمولا صد صفحه بیشتر نیستند و ابعاد کوچکی دارند. بنابراین کاغذ خیلی کمتری صرف آن‌ها می‌شود در حالی که قیمت‌شان به همان نسبت کمتر نیست. از طرفی به دلیل قیمت پایین خیلی هم پر فروش هستند و سود بزرگی عاید انتشارات می‌کنند.

خب چرا از اول نویسنده را برای نوشتن کتاب کوتاه استخدام نکنیم؟ برای مثال از ابتدا به نویسنده بگوییم که بیشتر از پنجاه صفحه ننویسد. اینجوری هم کتاب اصلی را خوانده‌ایم و هم هزینه اضافی نکرده‌ایم.

4 پسندیده

فکر میکنم یه مزیت دیگه میکروکتاب نسبت به کتاب اصلی، قیمت پایینش هست، هم به دلیل دیجیتال بودنش و هم حجم کمتر محتوا و هزینه‌های پایین‌تر بازتولید. حتی قیمت کتاب‌های دیجیتال ارزان هم بالای ۱۵ هزار تومان است.

و یه نکته دیگه: نمیدونم تا حالا سر و کارتون به کتاب‌های کسب و کاری خورده یا نه. ما برای یادگیری بعضی چیزها از این کتاب‌ها اخیرا زیاد کمک گرفتیم. واقعا بعضی‌هاشون حوصله سر بر هستن. با اینکه نوشته‌ی افراد معقول و با تجربه‌ای هستن، در دنیا صدا کردن، و … . ولی به شکلی نیستن که بخوای بشینی از اول تا اخرش رو بخونی. این جور وقتا من خودم گزیده‌خونی میکنم، و بعد برای بسط مطالبی که کم میارم، میرم سراغ وب‌نوشته‌های قابل گوگل کردن. معمولا این روش موثرتری هست نسبت به خوندن کل کتاب.

برای همچین کتاب‌هایی واقعا خرید یه میکروکتاب ارزان می‌صرفه به خرید کتاب ۲۰-۳۰ تومنی و گزیده خونیش!

پ. البته من کاره ای در حوزه ی کتاب نیستم و اینا صرفا نظر سوم شخصِ مصرف کننده هست.

1 پسندیده

به نظر من با توجه به جامعه فعلی ایران که مردم اکثرا به دنیال فهم عمیق از یک موضوع نمیرن این جور کار ها مناسب نیست. افرادی هستیم که بعد از خوندن یک جمله قصار به جای فکر کردن در مورد اون، سریع زیر یک عکس غیر مرتبط داخل اینستاگرام شیرش می کنیم. به نظر من دانش واقعی همیشه مثل شکر داخل آب حل میشه و هیچ وقت مثل دونه های شن نمیشه اون رو دید. ولی اکثر ما بعد از شنیدن یک حرف سریع دنبال اونیم که هر جوری شده بگیم که این موضوعم بلدیم. شاید اگر فرهنگ ما به سمتی بره که بعد از خوندن خلاصه کتاب به دنبال ادامه و تفصیل موضوع بریم این جور حرکتا جواب بده اما در حال حاضر اکثرا این جور خلاصه ها رو به چشم راه میان بر برای فهمیدن در نظر میگیرن نه یک نشانه برای یک اتوبان بلند به سمت درک عمیق.

2 پسندیده

سوال :
آیا وقتی یک کتاب که قبلا نوشته و منتشر شده توسط سبکتو دچار چنین تغییرات عمده ای میشه ، این تغییرات به اطلاع نویسنده یا انتشارات میرسه؟ اجازه انتشار این نسخه از صاحب امتیاز اصلی محتوا کسب میشه؟

1 پسندیده

میکرو کتاب؟ حذف هجویات کتاب؟ یعنی واقعا تصور اینه که کنکوری کردن مطالعه خدمت به فرهنگه؟ مگه قراره کسی از کتاب امتحان بگیره که نکات مفیدش رو در بیارید؟ این کارو قبل از شما صفحات اینستاگرامی و تلگرامی دارن میکنن و آدما رو دچار توهم دانستن میکنن. نمیفهمم این تعداد بیشتر کتاب قراره چه مزیتی به مخاطب بده؟ میخواید در قدم بعدی قرص و آمپول سواد تولید کنید؟!
ببخشید به نظرم این ایده ضد فرهنگ و … هرچی فکر میکنم نمیتونم با ادبیات محترمانه ای برداشتم از این ایده رو بگم.

1 پسندیده