نیازی هست مردم یک کشور در جریان جزئیات بودجه قرار بگیرند؟

خلاصه بودجه اینجا موجوده

من کامل نخوندمش هنوز اما میگن خلاصه بودجه اس مختص به ۹۷ ۹۸ نیست

74 صفحه اس

یه سوال جانبی مطرح کنم تا همه فرصت کنن بخونن بعد بشه صحبت کرد

#پرسش

آیا اصلا نیاز هست که مردم کشور از بودجه سر در بیارن؟

به زبان دیگر آیا نیازه که همه مردم این ۷۴ صفحه رو مطالعه کنن تا ببینن وضعیت کشورشون چیه؟

این نیاز رو هم در جامعه ایران و هم در جامعه ای که به کمال رسیده میشه بررسی کرد :thinking:

8 پسندیده

مردم اطلاعات کافی ندارن، پس برای یک فردی که اطلاعات کافی نداره، چه فرقی داره که مثلا n میلیارد برای عمران باشه یا d میلیارد برای کار دیگه‌ای.
نه فقط مردم، بلکه خود سیاست‌مدارها هم نظری راجع به این عددها ندارن. این عددها قاعدتا بر اساس نیاز کشور محاسبه می‌شه و طی سال‌ها اصلاح می‌شه.
اما فرض کنیم که آمار مصرف این بودجه‌ها رو یک وبسایت جمع‌آوری کنه، و بگه که به چه کاری اومدن. اون موقع می‌تونه مفید باشه. اون موقع برای مردمی که در سیاست کشور دخالت دارند، خوب دیدنشون حساسیت ایجاد می‌کنه و لازم می‌شه با دقت بیشتری بودجه‌بندی‌ها بررسی بشن.
مردمی که به دنبال ایجاد اقتصاد بهتر هستند، خواهان بودجه مناسب برای این حوزه و مردمی که خواهان رشد فرهنگ و هنر و موسیقی هستند، خواهان بودجه مناسب برای این حوزه هستند.

البته برای مردمی که در سیاست کشورشون دخالت دارند. نه صرف یک بیت ارزش Trueیا False یا کلا خالی (Null).

در عین حال صرف عدد بودجه برای من مفهوم خاصی نداشته. چون آمار مصرفش مشخص نبوده. البته به چشم دیدم که آمار بودجه در جاهایی اینقدر زیاد بوده که اگر با این حوزه‌ها سر و کار داشته‌باشید در عین حالی که به صرفه‌جویی توصیه می‌کنند، مصرف‌گرایی و هدر دادن منابع در این حوزه‌ها به چشم میاد.

3 پسندیده

خیر اصلا لازم نیست در جزئیات بودجه قرار بگیرند همین که نماینده های مورد اعتماد داشته باشند کفایت میکند .مردم نماینده های متخصص را به مجلس میفرستند تا آنها با دقت نظر و دلسوزانه حافظ منافع مردم باشند.

2 پسندیده