واکسن کرونا زدید؟ اطرافیانتون چطور؟ از اصل و حاشیه‌ واکسیناسیون چیا شنیدید؟

یکی از امیدهای نسبی بعضی یا اکثر مردم در این دوران سخت واکسن زدن و ایمنی در برابر کروناست. هرچند این ایمنی صد در صد نیست ولی امید میده اوضاع بهتر بشه. جوری که من دیدم بعضیا که هنوز نوبت سنی‌شون هم نرسیده خیلی در تلاشن که جلوتر واکسن بزنن.

مثل تمام مسائل عمومی مملکت حاشیه‌های واکسیناسیون ذهنمو درگیر کرده؛ مثل این که:

واقعا نمیشه به واکسن ایرانی اعتماد کرد؟
چیزی که از بعضی مردم شنیدم، همون بی اعتمادی همیشه به صداقت و شفافیت مسوولین.

دیدید بعضی‌ها می‌ترسن واکسن بزنن یا توصیه میکنن واکسن نزنید؟ باهاشون وارد بحث شدید؟

اگر بین بین واکسن‌های خارجی حق انتخاب داشته باشید، کدومشون بهترن؟

مشکل واردات واکسن چی بوده و هست؟

کشورهای دیگه و مردمشون چه مشکلات یا تجربه‌های موفقی از واکسیناسیون داشتند؟

5 پسندیده

درمورد اعتماد به واکسن ایرانی /برای اعتبار سنجی یک داروی جدید مراحل خاصی باید طی شود و نیز حتی اگر این مراحل هم طی شود عامل زمان هم برای بررسی یک دارو بسیار مهم است .درمورد واکسن کرونا ساخته هرکشوری که باشد عامل زمان را مسلما نداریم .وباید به فاکتورهای دیگر توجه کنیم .مهمترین عاملی که فعلا می توانیم به ان اتکا کنیم سازنده واکسن و پیشینه سازنده از نظر علمی و کیفیت داروهای تولیدی ان است عکسهای رسمی مراحل تولید واکسن در ایران به خوبی نشان دهنده نازلترین شرایط و عدم رعایت اصول اولیه تهیه واکسن است.حتی اگر کیفیت واکسن را در نظر نگیریم همین شرایط و عدم کنترل استاندارد باعث میشود زدن این واکسن توصیه نشود .
درمورد مشکل واردات واکسن /چه در این مورد و چه درمورد سایر مشکلات دارویی /جواب کلی فساد مسوولین- -بی لیاقتی و عدم تصمیم گیری درست مدیران - سیاست بازی های کلانی که در ان اصلا مصلحت و سلامت مردم در نظر گرفته نمی شود-قوانین اشتباه و ناکارامد چه در وزارت بهداشت و چه در گمرک و چه درسایر سازمان های مربوطه

2 پسندیده

من یه چند وقته به یه بیماری خاص درگیر شدم که هیچ پزشکی تا الان نتونسته بفهمه که چی هست، به خاطر همین بیماری هم یه سر به یکی از اساتید بزرگ دانشگاه علوم پزشکی شیراز زدم که ایشون حدث اولشون عوارض واکسن بود که منم گفتم هنوز واکسن نزدم
در ادامه به من گفتن که همون قدر که کرونا ناشناخته هست واکسنش هم همینطور
اخه تعداد زیادی از افراد مسن بعد از زدن دز دوم واکسن به دلیل عارضه قلبی ناگهانی فوت کردن ولی این عجیب ترین قسمت ماجرا نیست
قسمت عجیبش اینه که چند مورد جوان 40 تا 45 ساله سراغ دارن که چند روز بعد از واکسن از گردن به پایین فلج شدن و هیچ توجیحی واسش وجود نداره که چه عاملی توی بدن باعث این اتفاق شده تنها عامل مشترک بین این موارد، زدن دز دوم واکسن کرونا هست

3 پسندیده

@arezoo
و
@soheila1

ممنون کلی قوت قلب دادید :sweat_smile:
می‌دونید دیگه من معلمم و باید بزنم! دو هفته پیش مدرسه یه جا رو تعیین کرده بود که بریم واکسن بزنیم، هم زمانش مناسب نبود هم جاش دور بود، نرفتم.‌ قصدم اینه امروز فردا بزنم!! یعنی میگید شاید دیگه نبینمتون؟

برات آرزوی سلامت دارم :green_heart:

4 پسندیده

ممنون عزیزم ولی من خیلی ها رو دیدم که کاملا سالم هستن بعد از زدن دز دوم واکسن حتی گذشته سه ماه از زدن واکسن
نکته ترسناک اینکه توی مرحله تست هستیم و دیشب هم توی یه برنامه زنده خبری گفتن که به هر 5 نفر، به یک نفر دارو نما میزنیم نه واکسن
راستش تو دوره ای از زندگی بشری هستیم که هیچ کس نمیدونه فردایی هست یا نه
پس به نظرم هیچ کدوم از ما هیچ کار ناتمومی رو نباید بزاریم واسه فردا

2 پسندیده

من نمی دانم واقعا این همه ترس از واکسن از کجا می آید در حالیکه خطر مرگ(تاکید می کنم مرگ) ناشی از نزدن واکسن در شرایط همه گیری و خصوصا در کشور ما بسیار بالاتر از زدن واکسن است.
حسب رشته تحصیلی و علاقه شخصی ام مقالات داخلی و بین المللی مربوط به انواع واکسن های موجود را بررسی کرده ام، گرچه صادقانه باید گفت مقالات داخلی طبق انتظار چنگی به دل نمی زنند!
اما انواع واکسن موجود در ایران چنان که احتمالا می دانید در حال حاضر چهار نوع است:
1- سینوفارم چین
2- برکت
3- آسترازنیکا
4- اسپوتنیک V

تا امروز و تا جایی که می دانم هنوز مطالعه ی چندانی بر روی سینوفارم و برکت انجام نشده، گرچه واکسن سینوفارم مورد بررسی WHO است و تاییده اضطراری دارد، تکنولوژی اش هم ویروس کشته شده است، این را هم اضافه کنم که در مطالعات پزشکی خصوصا در مقطع کنونی ممکن است مواردی از عوارض ناخواسته که البته شاید اصلا ارتباطی به واکسن هم نداشته باشد در اخبار بشنوید اما این مطالعات اصطلاحا per case هستند و نباید مبنای نگرانی مردم خصوصا در این شرایط باشد.
واکسن های آسترازنیکا و اسپوتنیک هم تکنولوژی مشابهی دارند و در هر دو از آدنوویروس(عامل سرماخوردگی) به عنوان حامل ژن سازنده ی اسپایک (پروتئین سطحی کووید 19) استفاده شده البته با زدن هیچ کدام از این واکسن ها نه سرماخورده می شوید و نه کووید19 می گیرید!
مشخصا از واکسن استرازنیکا چون به افراد بیشتری تزریق شده و بیشتر در اروپا و کشور های پیشرفته بوده داده های بیشتری در دسترس است، مواردی هم از لخته ی خون در مورد این واکسن گزارش شده ولی بسیار نادر است (8.1 در میلیون) و البته ظاهرا با آمار مرگ(1 در میلیون) که با وجود جدی بودن حتی در شرایط کنونی منفعت زدن همین واکسن نیز بیشتر از نزدن اش است!(طبق مقاله ی زیر مجموعه Lancet و گزارش EMA)
ولی در یک توصیه کلی برخی از کشور ها مانند کره جنوبی به افراد زیر 50 سال و در استرالیا زیر 60 سال حق انتخاب بین استرازنکا و فایزر را می دهد و توصیه شده افراد با بیماری های زمینه ای(خصوصا پلاکت پایین) این واکسن را نزنند و مثلا سینوفارم بزنند، گرچه در یک توصیه کلی تمام افراد با بیماری زمینه ای و خانم های باردار بهتر است با پزشک خودشان در مورد انواع واکسن ها مشورت کنند ولی به نظر من در شرایطی که در آمار رسمی بالای پانصد نفر کشته داریم و بستری ها به هزاران می رسد لنگه کفش کهنه در بیابان غنیمت است!
در ضمن در مورد برکت جنجالی(!) که گویا تکنولوژی اش مشابه سینوفارم است از برخی از اساتید شنیده ام (تاکید می کنم صرفا شنیده ام) که گروه قابلی دارند رویش کار می کنند البته تصور نمی کنم تولید این واکسن حتی اگر خوب هم از آب دربیاید در شرایط فعلی کشور حتی صرفه اقتصادی داشته باشد و تولید انبوهش ظاهرا دور از انتظار است!

4 پسندیده

من توصیه می‌کنم که واکسن بزنید و بین واکسن‌هایی که در کشور مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند به نظرم فرق چندانی نمی‌کند کدام را بزنید. تا جایی که اطلاع دارم هنوز هیچ مطالعه علمی برای مقایسه اثربخشی واکسن‌های مختلف کووید-۱۹ صورت نگرفته (اگر اشتباه است دوستان لطفا لینک آن مطالعات را به اشتراک بگذارند).

خوشبختانه محققان بیوتکنولوژی کشور به دستاوردهای خوبی رسیدند. آنها هم افرادی مثل شما هستند و احتمالا مثل شما دغدغه جامعه و سلامت اون رو دارند. من توصیه می‌کنم این مقاله روزنامه وال استریت را بخوانید:

در این مقاله گفته شده که دستورالعمل‌های پزشکی ارتش آمریکا (در خاورمیانه) استفاده از پادزهرهای ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی رو به عنوان اولین روش درمانی توصیه می‌کنه و علی‌رغم تحریم‌های وضع شده علیه ایران ارتش آمریکا این پادزهرها رو خریداری می‌کرده.
من اینها رو برای تبلیغ نمیگم بلکه میخوام به واکسن‌ها و محصولات دارویی شرکت‌های ایرانی اعتماد کنید. همین واکسن‌های ساخت داخل خیلی از بیماری‌ها رو در کشور کاملا ریشه‌کن کرده. داروهای نوترکیب چند شرکت ایرانی (از جمله آریوژن و سیناژن) تاییدیه آژانس دارویی اروپا را دارند.

در مورد حق انتخاب بر اساس گفته‌های پدر و مادرم از روند واکسیناسیون، انواع مختلف واکسن (حداقل چهار نوع اشاره شده در بالا به علاوه واکسن پاستوکووک ایران-کوبا) موجود بوده و افراد می‌توانستند هر کدام را که خواستند انتخاب کنند.

در مورد تجربه موفق از واکسیناسیون که واقعا نیاز به بحث زیادی نیست. بسیاری از بیماری‌های مرگ‌بار یا مثلا فلج اطفال که باعث فلج شدن کودک تا پایان عمر می‌شده و شایع هم بودند در خیلی از کشورها از جمله ایران با واکسن به کلی ریشه‌کن شدند.

در مورد حواشی من چند مورد از آنها را دیدم و شایعاتی هستند که با اغراض خاصی پخش می‌شوند.
برای مثال بعد از این که ویال با واکسن پر شد لازم نیست برای جابجایی، برچسب زدن یا گذاشتن آن در جعبه از دستکش استفاده شود. سطح خارجی ویال قرار نیست استریل باشد. در خیلی جاهای دیگر و در حین تزریق واکسن هم همین مساله هست که الزاما از دستکش استفاده نمی‌شود. مثلا در این لینک می‌توانید یکی از کارمندان فایزر را ببینید که بدون دستکش ویال‌ها را بسته‌بندی می‌کند (توجه داشته باشید که واکسن فایزر چون واکسن mRNA هست از نظر گرمایی خیلی هم حساس‌تره و خیلی از افرادی هم که در بخش بسته‌بندی دستکش دارند برای حفاظت در برابر سرما هست). همین افرادی که از بسته‌بندی بدون دستکش ایراد می‌گیرند آیا وقتی آمپولی از داروخانه برای خودشان تهیه می‌کنند آن را در محیطی استریل تا محل تزریق حمل می‌کنند؟
عکسهای خط تولید هم از خط تولید راه‌اندازی نشده و غیرفعال بوده چون اصلا نخواستن که گروه فیلم‌برداری رو ببرند به خط تولید فعال.
یا مثلا در عکس تزریق واکسن توسط جهانپور دور درپوش سوزن خط می‌کشند و ادعا می‌کنند که سرنگ سوزن ندارد. یعنی اگر چنین چیزی بود واقعا هیچ‌کدام از خبرنگاران حاضر آن را منعکس نمی‌کردند؟

پی‌نوشت: در مورد بحث دارونما، فقط افرادی که در یک کارآزمایی بالینی شرکت می‌کنند ممکنه در گروه کنترل قرار بگیرند و واکسن دریافت نکنند. تا جایی که می‌دانم آنهایی هم که در گروه کنترل هستند بعد از پایان کارآزمایی مطلع می‌شوند و واکسن واقعی را دریافت می‌کنند. اما کسانی که قرار نیست در کارآزمایی بالینی شرکت کنند از همان ابتدا واکسن را دریافت می‌کنند.

3 پسندیده

من هنوز نزدم. اما نوبت گروه سنی م که بشه قطعا میزنم و ترجیحا سینوفارم
یعنی ترجیح میدم ایرانی نزنم …

2 پسندیده

در میان اطرافیان و آشنایان سه مدل واکسن استفاده شده. آسترازنکا تولید کره ، سینوفارم و کووایران برکت. به جز برخی عوارض کوتاه و محدود حاصل از ترزیق ، هیچکدام از این دوستان که انواع مختلف واکسن رو زدند دچار مشکل جدی و ویژه‌ای نشدند.

4 پسندیده

همه جای دنیا در کنترل بیماری های پاندمیک نظیر کرونا صلاح اکثریت بر" اقلیت بسیار اندک" ترجیح داده میشود .صلاح اکثریت این است که همه افراد هرچه سریعتر واکسینه شوند و فاکتور سرعت انقدر مهم هست که اقلیت بسیار کمی که به هرعلتی بر اثر واکسیناسیون دچار مشکلات و حتی مرگ می شوند نادیده گرفته شوند.این جمله ای که مرتب در رسانه های گروهی شنیده می شود که هرچه سریعتر و با هرواکسنی که در دسترس هست واکسینه شوید در راستای همین سیاست هست.
از طرف دیگر با ویروسی سروکار داریم که خیلی از یافته های قدیمی علمی که به ان اتکا میشد و روند پیشرفت ویروس را پیش بینی می کردند بی اعتبار کرد .
برای واکسیناسیون سریع جمعیت به هر طریق ممکن این یافته علمی در نظر گرفته میشود که با بالابردن ایمنی دسته جمعی از شدت سرایت ویروس کاسته شده و قابل مهار می شود .ولی رفتار کووید 19 حداقل در کشور ما متفاوت است . که البته می توانیم 2 حدس بزنیم .یا ویروس رفتار متفاوتی دارد و یا برخی واکسن های تزریق شده در ایران کم اثر یا بی اثر هستند .
به خاطر همین هم هست که جدیدا این جمله دررسانه های عمومی مرتب تکرار می شود که بتواند مردم را ترغیب به واکسیناسیون کند و ان هم این است که “شاید بازدن واکسن کرونا هم بگیرید ولی بیماری شما ضعیفتر بوده و کشندگی سابق را ندارد .”
اطلاعاتی که ما درمورد کرونا داریم بسیار ابتدایی است و همراه ان با اطلاعات غلط و گمراه کننده از سوی مسوولین هم روبه رو هستیم .
درمورد عدم اطمینان به واکسن ایرانی هم فقط منظورم واکسن برکت هست .که تنها واکسن ایرانی است که تا الان درسبد انتخابی مردم موجود بوده. امروز که 26 مرداد 1400 هستیم موسسه سرم سازی رازی که جدود 90 سال سابقه دارد هنوز در فاز 3 کار ازمایی بالینی است که با حضور داوطلبان در ایران مال انجام می شود . و همین اطمینان را به واکسن نهایی این موسسه بیشتر می کند .موسسه ای که 90 سال سایقه مفید در واکسن سازی دارد و دور از هیاهو و با روش های مطمئن علمی هنوز در فاز کار ازمایی بالینی است .ولی من به تنها واکسن ایرانی که این روزها در کنار سایر واکسن ها دردسترس مردم هست یعنی واکسن برکت اطمینان ندارم .واکسنی که به گفته خود مسوولینش در 27 اذر از صفر شروع شده .یعنی ساختن ساختمان ان را شروع کرده اند!!و هیچ پیشینه ای در ساخت واکسن ندارند .حتی انقدر بی توجه و سهل انگار هستند که عکسهایی که می تواند معرف کارشان باشد را اینقدر نازل و بی دقت گرفته اند .یعنی حتی از عهده چند عکس حرفه ای هم بر نمی ایند؟اصلا توجیحاتی که بعد از برملا شدن اشکالات ان عکسها گفته اند برای من قابل قبول نیست .مگر مجبور بوده اند که عکسهایی ساختگی و در محیط غیر اصلی تهیه کنند و به جای مرکز اصلی تهیه واکسن ارائه بدهند ؟خوب از اول در همان محیط اصلی عکس می گرفتند که همه ببینند افراد این مرکز دارای کاور مناسب از سر گرفته تا کفش هستند ؟علت این همه شتاب و سرهم بندی چیست که حتی در گرفتن عکس هم همین سیاست شتابزدگی دیده می شود ؟چرا مرکز سرم سازی رازی با ان همه سابقه تجربه درواکسن سازی هنوز در فاز کار ازمایی بالینی است ؟که البته این تاخیر زمانی فاکتور مثبتی برای موسسه سرم سازی رازی محسوب می شود .در مورد ماهیت تشکیلات برکت هم نمی خواهم صحبت کنم چون مسلما خط قرمز بادپرس را رد خواهم کرد .
سالهاست که ما در ایران واکسن انفلونزا اروپایی توزیع می کنیم . در طی این سالها هیچ وقت واکسن انفلونزای ایرانی ساخته نشد .چرا؟علم تولید نداشتیم یا منافع واردات واکسن انقدر مکفی بود که به زحمت راه اندازی خط تولید واکسن انفلونزای ایرانی نمی ارزید؟؟؟
هر دارو و حتی هر ماده خوراکی مسلما درکنار منافع ان عوارضی دارد .مگر میشود که نداشته باشد ؟؟؟به عنوان مثال واکسن انفلونزا درافراد حساس به سفیده تخم مرغ و یاافراد HIVمثبت ممنوع هست .حتما و حتما برای واکسن کووید هم دسته بسیار بسیار اندکی هستند که تزریق ممنوع هستند .ولی همان عامل "سرعت و ممانعت از ترس و هراس های بی اساس اکثریت " باعث می شود فعلا این افراد بسیار اندک نادیده گرفته شوند .الان سامانه سلامت رادیدم که مرکزی برای ثبت عوارض واکسیناسیون دارد که بسیار مفیده . با توجه به نتایج ان در اینده می توان بهتر درباره افرادی که نباید واکسن کووید را بزنند تصمیم گرفت .
.منظور از این نوشته تشویق به واکسن نزدن نیست .بلکه تشویق به زدن بهترین واکسن موجود درصورت داشتن حق انتخاب هست .
یک نکته دیگر هم این که همان "اقلیت بسیار کم و ناچیز از نظر تعداد افراد"که برای مصلحت اکثریت نادیده گرفته میشوند دارای حق و حقوق انسانی نظیر همه هستند و هر کدامشان چشم و چراغ خانواده و دوستان هستند و مرگشان باعث غم و اندوه .بنابراین امیدوارم هرچه سریعتر تکلیف کسانی که واکسن کوویید برایشان ممنوع هست مشخص شود .ودیگه اینکه واقعا امیدوارم بدبینی من به واکسن برکت اشتباه باشد .و خیلی خوب خواهد بود که گذشت زمان ثابت کند که من اشتباه کرده ام .و نه عکس ان .

3 پسندیده

همکارای چینی ما هم در چین سینوفارم زدن اما من بعید واکسن ما با چیزی که اونا تزریق کردن یکی باشه!
پدر دوست من ماه گذشته دومین دوز سینوفارم رو زد اما دیروز تو آزمایشش مشخص شد که فقط هفت درصد آنتی بادی داره!!!

2 پسندیده

ظاهرا در افراد بالای 60 سال که دو دز سینوفارم زده اند توصیه شده که بعد از شش تا ده ماه یک دز نگهدارنده هم بزنند .خبرها را دراین مورد پیگیری کنند که در صورت نیاز دز سوم هم براشون تزریق بشه .

2 پسندیده

در مورد واکسن‌های داخلی در دسترس واکسن موسسه پاستور هم دسترس هست و مادر من این واکسن را تزریق کرده است.

این گفته که مسئولان ساخت واکسن برکت هیچ تجربه‌ای در زمینه واکسن ندارند کاملا غلط است. اسامی تیم علمی مسئول در گزارش‌های مربوطه و پیش‌نویس مقاله هست. هر کسی هم می‌تواند سوابق این افراد را ببیند. یکی از محققان واکسن برکت دکتر اصغر عبدلی است که بیش از ۱۵ سال سابقه تحقیق در زمینه واکسن دارد و مقالات متعددی هم دارد. کار ساخت واکسن هم بر اساس گفته همین فرد از اسفند ۹۸ شروع شده است.
https://www.isna.ir/news/1400042618647/

نوع واکسن موسسه رازی کاملا متفاوت از واکسن برکت هست. واکسن رازی هم از پروتئین‌های نوترکیب استفاده می‌کنه و هم تزریقی-استنشاقی هست. در مقابل واکسن‌هایی که از ویروس کشته‌شده یا ضعیف‌شده استفاده می‌کنند سابقه بسیار بیشتری دارند، اکثر واکسن‌های موجود از این نوع هستند و تجربه جهانی بیشتری در این زمینه هست پس به نظرم طبیعی هست که واکسن برکت خیلی زودتر تحقیق و توسعه‌اش به پایان برسد. من اطلاعات چندانی در زمینه واکسن ندارم اما تا جایی که میدانم چون واکسن‌های غیرفعال‌شده از ویروس کشته‌شده استفاده می‌کنند انتظار می‌رود به صورت کلی عوارض پایینی داشته باشند و احتمال ابتلا به بیماری حتی در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف وجود نداشته باشد. به نظر من هم تصمیم تیم برکت برای ترکیب فاز ۲ و ۳ مطالعات بالینی و آماده شدن سریع‌تر واکسن برکت و هم دیرتر آماده شدن واکسن رازی بر اساس دلایل علمی است.

در ضمن وقتی با یک پاندمی مواجه هستید که باعث مرگ چندصد نفر در هر روز می‌شود، این که شما چقدر وقت صرف اطمینان پیدا کردن از واکسن بکنید و با چه سطحی از اطمینان آن را به مردم عرضه کنید، خود می‌تواند یک چالش اخلاقی باشد. به نظر من وقتی تیم علمی مسئول ساخت واکسن رازی در دسترس بودن واکسن برکت در جامعه را می‌بیند می‌تواند با وجدان آسوده‌تری به آزمایش واکسن ادامه دهد.

2 پسندیده

نتایج یک مطالعه که در یکی از دانشگاه های سریلانکا انجام شده است، نشان می دهد که واکسن سینوفارم کرونا ساخت چین در برابر گونه دلتا کرونا به اندازه زیادی موثر است. بر اساس نتایج این مطالعه ۹۵ درصد افرادی که دو دز واکسن سینوفارم دریافت کرده بودند، آنتی بادی های مشابه یک فرد مبتلا به کووید -۱۹ طبیعی را داشتند.

همچنین نتایج این بررسی‌ نشان می‌ دهد که واکسن‌ کرونای تولیدشده توسط شرکت داروسازی سینوفارم در کشور چین می تواند با گونه دلتا ویروس کرونا مقابله کند و مانع بروز بیماری کووید -۱۹ شود. این واکسن‌ خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌ دهد.

به گزارش ایرنا، واکسن سینوفارم از نوع واکسن غیرفعال‌ شده ویروس کووید-۱۹ است. برای ساخت آن ابتدا ویروس روی کشت سلولی (Vero Cell) تکثیر شده و پس از غیرفعال‌سازی ویروس و عملیات تغلیظ و خالص‌سازی، با استفاده از ادجوانت آلومینیوم به شکل مایع واکسن تبدیل شده است.

این واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال کاربرد دارد. اگرچه در بروشور واکسن ذکر شده که برای گروه‌ های بالاتر از ۱۸ سال قابل استفاده است اما با توجه به محدود بودن حجم نمونه در سالمندان در نتایج کارآزمایی اولیه منتشر شده در ابتدا و تا زمان دریافت اطلاعات تکمیلی، توصیه به استفاده این واکسن در گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال شده بود. ولی اکنون در همه گروه‌ های سنی بالای ۱۸ سال استفاده می‌ شود.

در مطالعات بالینی، عوارض شدید با این واکسن گزارش نشده است. شایع‌ ترین عارضه، درد در محل تزریق بوده است که بالاتر از ۱۰ درصد گیرندگان واکسن این علایم را نشان داده‌ اند و در کل بین یک تا ۱۰ درصد از گیرندگان واکسن نیز سایر علایم مانند تب موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی، تورم و خارش محل تزریق داشتند. راش جلدی (ضایعه پوستی) در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در محل‌ های غیر از تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب آلودگی و گیجی از عوارض ناشایع بعد از تزریق واکسن بوده که حدود یک در هزار تا یک درصد گیرندگان واکسن را شامل شده است.

3 پسندیده

حرف های زیبای بعضی از دوستان مثلا سیاست زده و سفسطه ای آشکار!

اعتماد نمی شود چون واکسن سازی به بحثی فراتر از سلامت مردم رسیده، این را هم بگویم که هزینه ی ساخت واکسن داخلی بسیار بالا است، خصوصا در شرایط تحریم و اقتصادی که اقتصاد نیست!
یکی از مشکلات بحث همفکران شما همین تلاش برای نتیجه گیری های احساسی است که بله دانشمندان و هیئت های علمی خودمان نیز مثل دیگران دلسوز اند یا حتی بیشتر والخ!
در دنیای علم کسی با دلسوزی یا به قول شما «دغدغه» متاعی نمی خرد و البته علم هم با بستن راه تبادل علمی به دست نمی آید، وقتی فرصت تجربه ی علمی در جایی که بیش از هفتاد درصد منابع کتابخانه ای دنیا را دارد از دانشجو و استادش گرفته می شود و حتی سفر به اروپا برای یک پژوهشگر دانشگاهی گذر از هفت خوان رستمِ اغلب رانتی(!) است آن هم با هزینه های گزاف، از چه اعتمادی می گویید؟
جالب اینجاست که از توان واکسن سازی ایران می گویید اما نمی گویید که هیئت های علمی قدیم از چه عیاری برخوردار بودند و الان کجا هستند! در گذشته حتی سیاسی ترین افراد صدر سازمان های علمی، توان علمی بالایی داشتند، مثل دکتر اقبال. اما حالا کسانی چون عظیم اکبرزاده، استاد تمام انستیتو پاستور، را در رسانه (ملی!) می چرخانند که نیش زنبور را دارویی برای کرونا معرفی کند! در شرایطی که حتی محافظه کار ترین دانشمندان(به معنای واقعی) مملکت چون دکتر ملک زاده در ساختار تصمیم گیری تحمل نمی شوند و دانشگاه ها تبدیل به حیاط خلوت نیروهای باندهای مثلا سیاسی کشور شده چه اعتمادی به تولید داخل وجود دارد؟
در ضمن همه این ها برمبنای مشاهداتم است و نه به گفته ی شما شایعات مغرضانه!
اوایل شروع تلقیح واکسن بعضی از چیپ و میکروچیپ می گفتند و با ترجمه ی غلط مقالات انگلیسی ذهن خیلی ها را نسبت به عوارض واکسن مشوش کردند و مثلا گفتند واکسن فایزر فلج بِل دارد و قص علی هذه، حال آنکه این عارضه نه جدی است و نه به صورت گسترده مشاهده شده، البته این ها همان هایی اند که از واردات به موقع واکسن جلوگیری کردند و حالا حرف هایی مشابه شما را می زنند آن هم برای موجودی خیالی به نام واکسن داخلی که مطالعه ی مستقلی رویش نشده و اصلا به تولید انبوه نرسیده و نه ظاهرا توان تولید انبوهش وجود دارد.

نه منعکس نمی کردند، تجربه ثابت کرده!
در ضمن هر کس با ساختار رانتی رسانه های کشور آشنا باشد بیشتر به شک می افتد، چپ و راست هم ندارد!

در نهایت همه ی اینها در مورد بحث اعتماد بود و جوابیه ای به برخی از دوستان. در اینکه واقعا در بعضی از گزارش ها نسبت به عوارض واکسن های وارداتی بزرگنمایی بی مورد شده شکی نیست و هنوز هم موثرترین راه زدن واکسن و فاصله اجتماعی است(در ضمن گفتم وارداتی چون همانطور که قبلا نوشتم، عوارض واکسن های داخلی چندان به دلیل موردی بودن و گسترده نبودن مطالعات قابل استناد نیست و این اصلا اصلا دلیلی بر موثر نبودن یا پرعارضه بودن داخلی ها نیست)

5 پسندیده

باسلام
متاسفانه براساس سوابق رفتارهای مسئولین آنچه که تجربه شده و حتی به مردم تحمیل شده، بی اعتمادی ست…! و جای بسی تاسف هست با اینکه فضای جامعه رو این انرژی منفی فراگرفته، با این حال دریغ از کوچک ترین تحرکی از سوی حضرات برای کسب اعتماد مردم …!

بنده قصد ندارم قضاوتی در مورد واکسن های تولید داخل بکنم چرا که نه علم این کار رو دارم تا بخوام نظری در این مورد ارائه بدم، نه آدمی هستم که بدون سندمعتبر و کارشناسی شده، صرفاً با استناد به چند اظهار نظر، حرفی بزنم یا قضاوتی بکنم. چه بسا که واکسن برکت بخواد هم سطح سایر واکسن ها هم باشه، اما بحث برسر این موضوع نیست، بحثی که هست بر می گرده به موضوع اعتمادی که از مردم سلب شده و کسی هم تلاشی برای کسب آن نمی کند. با این اوضاع آیا اعتماد کاری معقول و منطقی می تونه باشه؟

5 پسندیده

1-لیلای عزیز کاش بیایی برامون بگی که بالاخره واکسن زدی یانه ؟و اگر زدی چه واکسنی ؟
2- از چندهفته پیش در بعضی از کشورها تزریق دز سوم واکسن هم شروع شده .
3-رابطه "طبابت ما عین سیاست ماست "خوشبختانه درسایر نقاط دنیا حکمفرما نیست .به عنوان مثال واکسن جانسون اند جانسون که تاتاریخ 12/04/2021در سبد واکسیناسیون امریکا بود .به محض گزارش عارضه لختگی خون در فردای ان روز یعنی تاریخ13/04/2021 درامریکا متوقف شد.بدون اینکه ریاست جمهوری یا وزیر بهداشت امریکا خم به ابرو بیاورند .{از وضعبت فعلی این واکسن و تصمیم خریدش توسط هلال احمر ایران بی اطلاع هستم.}
4-پزشکی از همون اولش هم علمی درحال تغییر بوده وداده هایش صرفا برای همان زمان خودش معتبر است .حدود 50 سال قرص رانیتیدین به مردم دنیا ارائه شد و هزاران مقاله علمی درمورد این دارو نوشته شد ولی درعرض دریک روز از قفسه های داروخانه های تمام دنیا ناپدید شد .دربیماری کرونا تمام دنیا دسته ای کور بودیم که درغاری تاریک کورمال کورمال دست همدیگر را گرفتیم تا به سلامت برسیم .انها که جلودار باخردی داشتند از این مصبیت درحال نجات هستند ووضعیت اسفناک ما هم که نیاز به توضیح ندارد .
5-دردوران دانشجویی ذهن بسیار پاک و پاکیزه ای داشتم و حتی اگر صفحه 52 کتاب مطالعات اجتماعی سال نهم را هم می دیدم درجا باور می کردم!!!.ولی از وقتی شاغل شدم به تدریج فهمیدم که واکنش طبیعی هرمسوولی دربرابر مشکلات ملت ایران این است که از این مشکل چقدر و چطور می توانم برثروتم افزون کنم. .اونی که دربرابر مشکلات فقط به فکر حل کردن انهاست ما مردم معمولی پاکیزه ذهن هستیم .
6-رابطه ممانعت از واردات واکسن و پس زدن کمک های بین المللی و راه اندازی خط واکسیناسیون شرکت برکت یک رابطه خطی ساده است .
7-وقتی با یک پاندمی مواجه هستید که باعث مرگ چندصدنفر درهرروز می شود .خط واکسیناسیون راه اندازی نمی کنیم که تا وقتی خط واکسیناسیونتان به پایان برسد مردم را از واکسن محروم کنیم…بلکه از هرجایی و به هر قیمتی واکسن تهیه کرده و در اختیار مردم می گذاریم .اولویت باید جان مردم باشد نه شرکت برکت .که نبود .
همانطور که اگر خانه تان درحال سوختن است دروهله اول به فکر خاموش کردن ان خواهید بود نه خرید زمین برای احداث ایستگاه اتشنشانی !

8-واکسن سرم سازی رازی چنانچه تمام مراحل علمی ان دقیق صورت بگیرد و نتایج به درستی ثبت شده و همه مراحل ان از استاندارد های لازم برخوردار باشد .تنها به دلیل انکه کارازمایی بالینی ان درایران و روی هموطنان داوطلب انجام میشود به نظرم از واکسن سایر کشورها می تواند برای مردم ایران .مفیدتر باشد.البته تا درعمل چه شود و چه نتیجه ای داشته باشد .
9-بعد از مشهورترین رابطه علم و سیاست ودیانت که ماجرای محاکمه گالیله در قرون وسطی به جرم چرخیدن زمین !!بود دوران کرونایی ایران نشان داد بشر هنوز دراین زمینه حرفهای بسیاری دارد .متاسفانه.

3 پسندیده

به این خبرهم دقت کنید که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات رسما اعلام کرده .
https://www.yjc.news/fa/amp/news/7859372
نتیجه امارنشان میدهد که با در نظر گرفتن جمعیت ۲۷۴۹۳۵۶ نفری که تا آن زمان حداقل دو هفته از دریافت نوبت دوم آنها گذشته است، نرخ فوت افرادی که بیش از دو هفته از نوبت دوم واکسن آنها گذشته است ۷۵۳ نفر در هر یک میلیون نفر بوده است. شاخص Breakthrough Deaths اعلام شده در برخی کشورها کمتر از ۱۰ نفر در هر یک میلیون نفر جمعیت است.
علت مرگ 75 برابری افراد بعد از تزریق دز دوم واکسن در ایران نسبت به جامعه بین المللی چیست؟؟
چرا در این گزارش اسامی واکسنهای تزریقی و تفکیک نتایج به دست امده برحسب نوع واکسن تزریقی عنوان نشده است ؟؟
باتوجه به اینکه مسوولین مملکت هم حتما باید درهمین شرایط و مانند ملت واکسن زده باشند چرا امار مرگ 75 برابری فقط درمردم عادی دیده شده نه مسوولین ؟؟؟

3 پسندیده

مرحبااااا

دقیقاً همین بلا رو تو خودرو سر مردم آوردند … جلوی واردات ماشین های خارجی رو با هزار ترفندگرفتند، گاهی با افزایش هزینه گمرک، گاهی با عدم پلاک گذاری و … تا اینکه واسه مون سایپا ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ و چندتا صد و اندی دیگه رو به قیمت همون ماشین خارجی، تدارک دیدند و ما بدبخت بیچاره ها برای همین پراید درپیتی، صف های میلیونی کشیدیم…!
الانم نوبت واکسن شده، کل واکسن های دنیا اخ و کثیف و بی اثر شدن، هرچند کل دنیا با تزریق همین واکسن های اخ الان دارن به زندگی عادی شون برمیگردن، اما ما هنوز منتظریم برکت واسه مون آب مقطر بریزه تو شیشه و بده بهمون تا شاید یک ساعت دیرتر بمیریم…

خود دین گفته تو مواقع اضطرار لازم نیست مثلا ببینی شراب حرامه یا نه، وقتی می تونه بعنوان دارو حال کسی رو خوب بکنه، استفاده بشه… اما مردم ما دارن جرگه جرگه جون میدن، اونوقت ما داریم تسویه حساب شخصی می کنیم. تو شرایط کنونی اولین و مهمترین اقدام باید واکسینه کردن مردم باشه، نه اینکه عرضه رقابت و منم منم کردن و تحریم واکسن و…چرا که این کَل کَل کردن ها باعث شده هر روز عده ای از هم وطنان مون داغدار بشن…

4 پسندیده

اگرچه با تو همدل هستم و به شخصه حاضرم برای تست واکسن ایرانی داوطلب شوم اما به بقیه حق می‌دهم که مثل من فکر نکنند به چند دلیل:

  • قشر خاصی در ایران هستند (همان‌هایی که در قابلمه را به جای کرونا یاب معرفی می‌کنند و البته دوستان‌شان) که اگر سمت هر پروژه‌ای بروند، آبروی آن پروژه به خطر می‌افتد. آن قشر بی‌سواد به واکسن‌های داخلی هم لطمه زدند.
  • وقتی مقامات کشور سرنوشت یک بیماری و یک موضوع علمی را به لجبازی‌های کودکانه‌شان پیوند می‌زنند و ورود واکسن از کشورهای خاصی را ممنوع می‌کنند، مردم هم واکنش نشان می‌دهند.
  • مقامات کشور از دو سال پیش وعده‌های پوچ و تو خالی دادند از جمله این که تا پایان شهریور ۶۰ میلیون دوز تولید می‌شود، و یا این که قرار است به آمریکا واکسن صادر کنیم و … . وقتی هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشود دیگر چه اعتمادی باقی می‌ماند؟
  • در نهایت صدا و سیما (و البته خبرگزاری‌هایی مثل فارس نیوز) انقدر در تخریب پروژه‌های ملی استاد هستند که دیگر نیازی به غرض‌ورزی رسانه‌های خارجی نیست.

شاید بی‌ربط به این موضوع و صرفا در باب بی‌سوادی رسانه‌های داخلی:
در روزهای المپیک فارس نیوز تیتر زده بود: «تحقیر کشتی‌گیر آمریکایی توسط کشتی‌گیر ایرانی». متاسفانه این رسانه انقدر بی‌شعور هست که از خودش نپرسیده بودکه آیا ورزشکاران متعدد ما هم که در مقابل آمریکا شکست خوردند تحقیر شدند؟ همین رسانه و مشابه آن کافی است دست روزی یک پروژه ملی بگذارند تا آن را ویران کنند.

آیا فارس نیوز، صدا و سیما و روزنامه کیهان افتضاح پروژه در قابلمه را منعکس کردند یا صرفا روی آن سرپوش گذاشتند؟ اصابت دو موشک با فاصله سی ثانیه به هواپیمای مسافربری چه طور؟

6 پسندیده