پروژه‌ی کوتاه‌مدت یادگیری آشپزی

خب
ای کسانی که قصد دارید دیگر از غذاهای فسفودی و آماده استفاده نکنید و طعم لذیذ آشپزی خودتان را بچشید، با من همراه شوید
من قصد دارم در یک پروژه‌ی کوتاه ۴ ماهه آشپزی کردن و لذت بردن از آشپزی را یاد بگیرم. اگر شما هم با من همسفر شوید این مسیر زیباتر خواهد شد.
قرار است این ۴ ماه را به ۱۶ هفته تقسیم کنم و هر هفته یک مهارت را یاد بگیرم و هر روز حداقل یک غذای ساده بپزم.
قبل از آن میخواهم همسفرانم را بشناسم و پیشنهادهایشان را بشنوم و فکر می‌کنم لازم است از راهنمایی آشپزان ماهر و لذیذدست بهره مند شوم. چند سوال وجود دارد. اول اینکه؛
یک آشپز آماتور لازم است چه مهارت‌هایی را یاد بگیرد؟ شاید اولین قدم این باشد که مواد سالم و ضروری و طعم‌دهنده و آسانپزسازهای آماده را بشناسد. نظر شما چیست؟

8 پسندیده


همین الان این کتاب را پیدا کردم
بی نظیر است

4 پسندیده

به به، به به، من برا امسالم هدف گذاشته بودم برا ٤ تا سفر و چرا كه نه، يكيش رو تو كشتى شما و مجازا طى ميكنم ناخدا :sailboat: :cowboy_hat_face:

من اشپز خوشمزه پزى نيستم، و سلامت غذا برام بيشتر از طعمش اهميت داره. تو اين مسير ميتونم/ميخوام سواد سالم خورى رو به دستور غذاها اضافه كنم. از نظر شما مناسبه كپتان؟

4 پسندیده

عالی و درود :star_struck:

از این به بعد حرف‌ها و نوشته‌های من آغشته به کتاب مستطاب آشپزی است، نوشته است:
حواس بویایی و چشایی ما هم با همه‌ی هوش سرشاری که ممکن است داشته باشد در درجات مختلفی از پرورش هستند و شاید ما نتوانیم همه‌ی بوها و مزه‌ها را چنان که باید تشخیص دهیم. لذت بردن از غذا هم مثل خواندن عکس یک کار یادگرفتنی است؛ ما هم که از افلاطون کمتر نیستیم‌؛ چه بسا که بتوانیم کاری که یاد نگرفته‌ایم را یاد بگیریم. فرنگی‌ها غالبا مزه‌ی کشک و بوی زردچوبه و عطر گلاب را نمی‌توانند تحمل کنند؛ نه برای اینکه این مزه‌ها و بوها خوب نیستند، بلکه چون فرنگی‌ها لذت بردن از آن‌ها را یاد نگرفته‌اند؛ همان طور که ما هم لذت بردن از عطر و مزه‌ی بسیاری از پنیرهای فرنگی یا میوه‌های دریایی را یاد نگرفته‌ایم و در برخورد اول نمی‌توانیم از آن‌ها لذت ببریم و چه بسا که بیزار هم می‌شویم. هنر آشپزی جز این نیست که ما اولا یاد بگیریم از هر غذایی چنان که باید لذت ببریم و ثانیا بتوانیم اسباب این لذت را برای دیگران هم فراهم کنیم.

4 پسندیده

اهداف من

۱. بالا بردن سواد سالم‌خوری
۲. تقویت حس بویایی و چشایی
۳. یادگیری لذت بردن از آشپزی

4 پسندیده

فقط غذاها جدید و من درآوردی باشن بی زحمت

4 پسندیده

مطالعه‌ی کتاب را پیش‌گفتار آن شروع کردم و هنوز دست به آشپزی نبردم.و امروز هم غذای سفارشی نوش جان کردم :grin: و اما نکاتی که هنگام به کار بستن دستورهای کتاب مستطاب باید در نظر داشت:

  • گوشت و مرغ و ماهی را باید پیش از سرخ کردن با آب سرد فراوان بشویید و لای حوله‌ای پارچه‌ای یا کاغذی خشک کنید‌. انداختن ماده‌ی آب دار در روغن داغ باعث پرش روغن می‌شود و خطرناک است.

  • موادی مانند سبزی خشک و زیره و کشمش را پیش از مصرف در آب سرد بخیسانید، تا هم خاک آن گرفته شود و هم جان بگیرد.

  • پوست بادنجان خوردنی است؛ بادنجان دلمه‌ای را پوست نمی‌گیرند، یا یک راه در میان پوست می‌گیرند؛ بادنجان سرخ‌کردنی را هم می توان با پوست حلقه حلقه کرد. رنگ پوست حلقه‌ی بادنجان سرخ کرده را زیباتر می‌کند.

  • بعضی مواد خوراکی، مانند سیب و به و سیب‌زمینی پوست گرفته، اگر در هوای آزاد بمانند تغییر رنگ می‌دهند. برای جلوگیری از تیره شدن رنگ این مواد، آن‌ها را در ظرف آبی که یک قاشق آب‌لیمو در آن ریخته باشید بیندازید.

  • برای جلوگیری از تیره شدن رنگ قارچ، پیش از سرخ کردن خرده کرده‌ی آن را با یک قاشق آب لیمو در بادیه زیر و روکنید، سپس در روغن بیندازید.

  • برای گرفتن بوی زُهم موادی مانند مرغ یا گوشت یک یا دو پر برگ بو یا یک دانه میخک یا هردو را در دیگ بیندازید.

4 پسندیده

امروز ماجرای آشپزی به طور جدی شروع شد و ماکارونی به شیوه‌ی ایرانی پختم.تفاوت اش با آنچه قبلا هم پخته بودم در این بود که سیر داشت و سویا نداشت.


البته یک بخش ماجرا هم آرایش غذاست که من هنوز به آن درجه از مهارت نرسیده ام.
و اما مختصری درباره‌ی پاستا: (از کتاب مستطاب آشپزی)

کلمه‌ی پاستا در زبان ایتالیایی یعنی خمیر و منظور از خمیر همان چیزی است که ما آن را رشته می‌نامیم. چنین معروف است که پاستا به دست مارکوپولوی جهان گرد از چین به ایتالیا رفته و در آنجا بومی شده است. ولی ظاهرا تحقیقات تاریخی این حدس را تایید نمی‌کند.
پاستای ایتالیایی از آرد نوعی گندم سخت تهیه می‌شود. آرد را با تخم‌مرغ یا آب یا مخلوطی از این دو و کمی روغن زیتون خمیر می‌کنند و به اشکال گوناگونی درمی‌آورند که هر کدام نام خاصی دارند. مانند ماکارونی (macaroni, نی باریک و دراز)؛ اسپاگتی (spaghetti، رشته‌ی مفتولی و نازک و دراز)؛ فِتوچینه(fettuccine, تسمه‌ی باریک و دراز)؛ کانِلونی(caneloni; ورقه‌ی لوله شده)، لازانیا (lasagne, نوار پهن و دراز)؛ راویولی(ravioli, بالشتک چارگوش یا گِرد برای پر شدن)؛ وِرمیشل یا وِرمیچِلّی (vermicelki, کلاف نخ مانند، رشته فرنگی)؛ کُنکیلی(conchiglie, گوش ماهی) و اشکال ریز و درشت فراوان و متنوع دیگر.
پاستا پای ثابت غذای ایتالیایی است و در واقع جانشین نان فرانسوی و سیب‌زمینی آلمانی و نان یا چلو ایرانی می‌شود.

دستور پخت؛ ماکارونی به شیوه‌ی ایرانی
پیاز رو در روغن تفت میدهیم
بعد سیر کوبیده را به آن اضافه می‌کنیم و دوباره تفت می‌دهیم.
سپس گوشت چرخ کرده ی گوساله به مدت سه چهار دقیقه تفت میدهیم، نیم پیمانه آب جوش و نمک و فلفل اضافه می‌کنیم. در حرارت ملایم قرارش میدیم تا گوشت به روغن بیاد.
این از خورش یا سس ماکارونی.
از آن طرف آب را در دیگ با یک قاشق روغن و کمی نمک قرار می‌دهیم تا بجوشد. ماکارونی رو تا وقتی نرم بشود می‌جوشانیم و بعد از صافی ردش می‌کنیم. برای اینکه لعابش هم شسته بشه می تونیم از آب جوش استفاده کنیم.
ته دیگ سیب زمینی و اضافه کردن سس و ماکارونی به هم مرحله‌ی بعدیه و به مدت ۳۰ تا۴۰ دقیقه میزاریم تا دم بکشه.
البته کتاب خیلی کامل توضیح داده. من به زبان خودم نوشتم.
خانم @lolmol شما که همسایه‌اید داور مزه اش باشید :wink:

7 پسندیده

به به، چالش رو می‌پذیرم! :grin: :heart_eyes: مخصوصا که ماکارونی یکی از غذاهای محبوبمه :yum:

حالا کی بیام تستش کنم؟

4 پسندیده

با شما تماس گرفته می‌شود. :joy::wink:

لطفا سیب زمینی تنوری همراه داشته باشید. :grin:

4 پسندیده

شیر و هویج

به مقدار مساوی شیر و آب هویج رو با هم مخلوط کنید؛ میشه شیر و هویج :yum:

همانطور که در عکس می‌بینید، تست شده :grin: به نظر اینجانب ۷۰ آب هویج باشه، ۳۰ شیر، خوشمزه‌تره :wink:

4 پسندیده

شیر و هویج و بستنی

به مقدار یک قاشق یا دو قاشق غذاخوری بستنی (هرچقدر که دوست دارید ما نه خیلی زیاد!) به فرمول ذکر شده در پست قبلی اضافه کنید و از یک شیر هویج بستنی خوشمزه در تابستون لذت ببرید. :star_struck: :yum:

پ.ن: من تا همین حد میتونم وارد پروژه یادگیری آشپزی بشم :grin:
اما جدا دوست دارم آشپزی رو یاد بگیرم که یکی از بهترین کارهای دنیا درست کردن و خصوصا خوردن یک غذای خوشمزه است! :sunglasses:

4 پسندیده

آره عالیه :star_struck: دفعه ی بعد بستنی شم اضافه می‌کنم :yum:

1 پسندیده

در کتاب سفره‌ی اطعمه تالیف میرزا علی اکبر کاشانی، آشپزباشی دربار ناصرالدین شاه قاجار، چند نمونه کوکو آمده است که امروز کمتر کسی آن‌ها را به یاد می‌آورد.
کوکوی سیب
اندکی زعفران را در ا قاشق آب داغ حل کنید و با شکر و دارچین ساییده روی سیب رندیده (۲_۳سیب) بپاشید و زیر و رو کنید. ۴ تخم مرغ را در بادیه بشکنید، اندکی نمک بپاشید و با چنگال هم بزنید.
سیب را روی تخم‌مرغ بریزید و مخلوط کنید. مایه‌ی کوکو را در روغن سرخ کنید و سرسفره بیاورید.

برگرداندن کوکو: کوکو در تابه‌ی دربسته مغزپخت می‌شود، ولی اگر بخواهید هر دو روی کوکو برشته شود بهترین راه این است که در تابه را بردارید، یک تابه‌ی بزرگتر را با کمی روغن چرب کنید و وارونه روی تابه‌ی اول بگذارید، سپس هر دو تابه را برگردانید تا کوکو به تابه‌ی دوم منتقل شود؛ آنگاه تابه‌ی دوم را روی آتش ملایم بگذارید، دم کنی را روی تابه بگذارید و کوکو را ۱۰تا۱۵ دقیقه‌ی دیگر بپزید.

اما همانطور که در عکس می‌بینید من زیاد موفق نبود در برگرداندن کوکو :grin:

5 پسندیده

درود بر من آن لحظه که در آشپزخانه ام

شیر سیب

یک سیب درشت، دو پیمانه شیر و دارچین و عسل و شکر لازمه.
سیب و یک پیمانه از شیر رو داخل مخلوط کن می‌ریزید، کمی بچرخانید. سپس پیمانه دیگر و شکر و عسل را اضافه کنید. با کمی یخ و کمی دارچین ساییده روی کار، آماده‌ی میل کردن است.

4 پسندیده

عالیه :beers: صرفا جهت افزایش سلامت شیر-سیب پیشنهاد میکنم شکر رو حذف کنین، عسل و خود سیب شیرینی لازم رو به معجون میدن.

3 پسندیده

و اما غذای ساده و خوشمزه: کوکو سیب‌زمینی

مواد کتاب برای ۷_۸ نفر در نظر گرفته شده
من طبق اندازه‌ی خودم تغییرش دادم‌.
دو تا سیب‌زمینی کوچک رو آبپز کرده و رنده می‌کنید. دو تا تخم مرغ را در بادیه شکسته و نمک و زعفران را بهش اضافه می‌کنید و هم می زنید و به سیب‌زمینی اضافه می‌کنید.
چون سیب‌زمینی برگرداندنش در تابه سخته، به صورت تکه‌های کوچک دربیاریدش. من با قاشق فقط تو تابه ریختم و با همون هم خوشگلش کردم. :sunglasses::grin:

یاد حرف‌های آقای خیابانی افتادم
مثلا میگفت هر تیمی ببره برنده است :joy:

1 پسندیده