پیشنهاد برای آرام کردن استرس و اضطراب این روزای جامعه؟

این روزها همگی در هر کجای جهان که باشیم درگیر موضوع شیوع ویروس کرونا هستیم، در ایران که باشی بدون شک دغدغه اصلی این روزای همه است، تبعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی این موضوع کم اهمیت نیستند که به راحتی از کنارشان رد شویم، گذشته از تبعات سیاسی اقتصادی که کاری از عهده عامه ی جامعه برای بهبودشان برنمی آید برای پایدار کردن و ارام کردن استرس و اضطراب ناشی از شیوع این ویروس در جامعه (جامعه ای که همگی میدانیم در چه وضعیتی از لحاظ روحی روانی قرار دارد) چه پیشنهادی دارید؟

10 پسندیده

پیشنهاد من این است که کمی اطلاعات خودمان و اطرافیان‌مان را بالا ببریم:

  • خیلی‌ها فرق ویروس و باکتری را نمی‌دانند و تصور می‌کنند شیوه مقابله با این دو یکسان است.
  • این که با چه روش‌های ساده‌ای می‌توان جلوی یک اپیدمی را گرفت بسیار کمک می‌کند.
  • اطلاعاتی که از آن‌ها مطمئن نیستیم را منتشر نکنیم و به توصیه‌های پزشکان عمل کنیم.

و در آخر این که، ویروس‌های خطرناک بسیاری در طول تاریخ آمده‌اند و رفته‌اند. مهم این است که آرامش خودمان را حفظ کنیم و با روش‌های علمی با این ویروس مواجه شویم.

7 پسندیده

چند هفته‌ی پیش برای دیدن دوستم به مجتمع محل سکونتش رفتم.
چند ردیف برج وجود داشت که دور فضای سبز بزرگی ساخته شده بودن.
توی آلاچیقِ همین فضا نشسته بودم و داشتم فکر می‌کردم, که نگاهم برخورد به تراس یکی از واحدها.

دختر خانمی رو دیدم که داشت با چشم بسته با دستاش حرکات رفت‌وبرگشتی انجام میداد.
کمی که دقت کردم متوجه شدم داره یوگا انجام میده.

حرکات نرم و فوق آهسته‌ش توجهم رو جلب کرد. بیشتر که دنبال کردم, احساس کردم انگار با دستاش آرامش و سکوت رو به سمت من هُل میده.

برای ده دقیقه از فاصله‌ا‌ی که بین عینک آفتابیم و چشمم افتاده بود نگاهش می‌کردم.
خوش شانس بودم که فاصلم نزدیک بود.
حس عجیبی بود و واقعا لذت بردم.

سوال در مورد استرس ناشی از کروناست اما اگه بصورت کلی بخوام نظرمو بگم, شاید یوگا یا مراقبه یکی از گزینه‌ها باشه.

1 پسندیده

در این حال و هوای کرونایی و تحریمی کشور که حال و هوایی برا آدم نمی مونه برای کنترل استرس و اضطراب راهکارهای پیشنهادی زیر توصیه می شود:

  • ترجیحا بهتره که کمی فاصله خود را با اخبار بد حفظ کنیم و سعی کنیم میزان استفاده از اون رو کاهش بدیم (بهتره حذف بشه ولی به شخصه قبول دارم که گاها لازم در جریان خبرها قرار بگیریم).

  • سعی کنیم در طول روز سه بار جایی ساکت و آرام یا حداقل جایی که تمرکز داشته باشیم عضلات بدنمون رو دونه دونه وتک تک بررسی کنیم که تو حالت انقباض نباشن.

  • نفس های عمیق شکمی تو این مورد بسیار کمک کننده خواهد بود.

  • در بسیاری از موارد در مقابل مشکلات لازمست که ما خودمونو برای یدترین حالت آماده کنیم و برایشان سناریو داشته باشیم و این باعث می شود غافلگیر نشده و استرس و اضطراب نداشته باشیم.

  • منشائ استرس در انسان تغییر است و ما زمانی دچار استرس می شویم که یکی از فاکتورهای درونی یا بیرونی که روی ما موثرند تغییری داشته باشند. سعس کنیم تا جایی ممکن با به کنترل در آوردن این تغییرات در وهله اول و اگر ممکن نبود با تغییر ذهنیت خود در مرحله بعدی استرسمان را کنترل کنیم. اگر در مرحله آخر قادر به انجام مراحل قبل نبودیم حداقل با کنترل شدت استرس خود با راهکار هایی که بالا بدان ها اشاره شد میزان اثرات آن را پایین بیاوریم.

دانلود کتاب بسیار ارزشمند کنترل استرس برای دیوانه ها :crazy_face:

https://ketab.io/book/108624/مدیریت-خشم-برای-dummies

1 پسندیده

رعایت بهداشت
پرهیز از بیرون رفتن غیر ضروری
مطالعه کتاب‌های طنز و رمان‌(ترجیحا رمان‌هایی که پر از بدبختی و غم و غصه نباشه)
تماشای فیلم
دعا کردن و مناجات با خدا
و ایمان به اصل “این نیز بگذرد”

نمی‌دونم چقدر اهل گوش دادن به پادکست هستین، اما یه قسمت از پادکست بی پلاس هستش که در مورد کتاب واقعیت صحبت می کنه. این کتاب با عنوان واقع‌نگری هم ترجمه شده.
تو اون کتاب می‌گه خیلی وقت‌ها ما دچار یه خطای شناختی می‌شیم و احساس می‌کنیم وضعیتی که توش قرار داریم بدترین وضعیت ممکنه.
من نمی‌گم وضعمون خوبه، منکر فضاحت اوضاع نمی‌شم. اما راهی که برای آرامش خودم به دست آوردم اینه که به آموزه‌های این کتاب فکر کنم و این باور رو در خودم تقویت کنم که اوضاع اونقدرها هم خراب نیست و آدم‌های زیادی در طول تاریخ بشر بودن که با اوضاع بدتر از من هم دووم آوردن و زندگی کردن.
نکته بعدی اینه که باید معنای زندگی خودت رو پیدا کنی. ویکتور فرانکل تو کتاب انسان در جستجوی معنا از مفهوم لوگو تراپی صحبت می‌کنه. که به کمک این مفهوم تو می‌تونی در بدترین شرایط هم تاب‌آوری داشته باشی، اگر بدونی که معنای زندگیت چیه و در چه جهتی داری حرکت می کنی. معنی زندگی هم چیز پیچیده و خاصی نیست. گاهی برای کسی عشق می‌تونه معنی زندگی بشه برای کسی آگاهی و دانش. مهم اینه خودت و معنی زندگی خودت رو بشناسی.
این دو تا کتاب رو حتما به نظرم بخون. نسخه الکترونیکی هر دو تاشون رو هم می‌تونی تو طاقچه پیدا کنی.
اما اگر دنبال راهی برای سرگرمی خودت و پرت کردن حواست هستی، پیشنهادم اینه رمان طنز بخونی.
بهترین رمان طنز ایرانی که می‌شه بخونی، هم به نظر من دایی جان ناپلئونه.