چجوری تجربه‌هامون رو ثبت کنیم تاکارگاهها وسمینارهای بهتری برگزار کنیم؟

خیلی وقتا برای ثبت تجربیات و وقایع یک سمینار یا کارگاه از اون سمینار فیلم میگیریم، جوری که از اول تا آخر سمینار رو ضبط میکنیم و این میشه ثبت تجربه ی ما. ولی به نظر من این یه اشتباه بزرگ هست.

ثبت یه رویداد به صورت فیلم اونم به این شکل چه فایده ای داره؟

توی یک سمینار یا کارگاه آموزشی خیلی اتفاقات میفته که واقعا مهم نیستن ولی ما داریم اونا رو ثبت میکنیم. استراتژی فیلم برداری برای کلاس درس میتونه جواب بده (چونکه هدف انتقال اطلاعات کلاس هست نه برگزاری یک کلاس بهتر). ولی برای یک کارگاه باید یه جورایی این فیلم خلاصه بشه و اشتباهاتش پر رنگ بشه تا دیگه تکرار نشن. و یه مشکل دیگه هست اونم اینه که اگه یکی بخواد از تجربه ی برگزاری این کارگاه درس بگیره باید یه فیلم پنج ساعته ببینه که شاید فقط یک ساعتش مفید باشه.

##طرح مسئله
دنبال فرایند مناسبی هستم برای مستندسازی اتفاقات یک کارگاه، طوری که بتوان برای برگزاری کارگاه‌های بعدی به راحتی از آن کمک گرفت. چه ایده ها یا راهکارهایی به ذهنتان می‌رسد؟

ثبت اتفاقات یک کارگاه

3 پسندیده

به نظرم یه سمینار یا همایش یا … قبل از روز اصلی اون برنامه شروع میشه و شامل مجموعه ای از هماهنگی ها و اطلاع رسانی ها میشه و واقعا لازمه که همه این موارد و جزییات قبلش رو لیست کرد تا از دوباره کاری های اینده جلو گیری بشه و همینطور مواردی که هجو و اضافه بودن و هزینه زمانی یا مالی بوجود اوردن از نمونه های مشابه بعدی حذف بشن!

واسه برگزاری چنین برنامه هایی به نظرم بسته به مکان برگزاری و در نتیجه محدودیتهایی که بوجود میاد باید مجوزهای مورد نیاز بسته به نیاز در یک فایل اندوخته شده باشه و در اختیار تیم برگذاری باشه (مثلا مجوز تردد افراد ،مجوز فیلمبرداری ،مجوز اجاره سالن برگذاری و…) ولی بر اساس تجربه شخصی تا نیوفتی دنبال کارا نمیدونی چه مجوزی رو از کجا و برای چه نهاد مسئولی باید ببری! چه بهتر که این همه این مجوزهای هماهنگی تحت یک فایل در اختیار همه افرادی که در اون محل به دنبال برگزاری برنامه هستن باشه! تا یه دو دو تا چارتایی بشه که کدوم نیاز هست و کدوم نیست!(حتی این امکان، اگر در مواقع لزوم حضور ذهن لازم رو نداری به کمک میاد)
در پستهای ایندم بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت!:sunglasses:

3 پسندیده

اتفاقا به تازگی یک کنفرانس شرکت کردم و دنبال راهی می گردم که بتونم تجربه ها و چیزایی که در این کنفرانس یاد گرفتم رو هم برای خودم مرور کنم و هم به کسایی که علاقه مندند منتقل کنم.
راهی وجود داره که بشه عینا تجربه ها و آموخته ها رو به شکل بهینه منتقل کرد؟

2 پسندیده

پیشنهاد من نوشتن یک گزارش متنی ساده از برگزاری آن سمینار در مدت کوتاهی پس از برگزاری آن است. گزارش را می‌توانید با عکس جذاب‌تر کنید و مستندات برگزاری کارگاه را هم به آن ضمیمه کنید. من تجربهٔ این کار را تا حدی دارم که نمونه‌هایی از آن را می‌توانید در صفحه‌ام در سایت انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف ببینید.

همین تجربه‌ها منجر به آغاز نگارش یک کتاب راهنمای برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی در ویکی‌کتاب شد که به تازگی (پس از نزدیک ۱۰ سال) سرانجام نوشتنش را به پایان رساندم :grinning:

خیلی خوب می‌شود که شما هم این کتاب و سایر راهنماهای ویکی‌کتاب را بخوانید و کامل‌تر کنید. به ویژه راهنمای برگزاری کنفرانسهای بین‌المللی در ایران هنوز کامل نیست و به نظر من می‌تواند بسیار مفید باشد.

2 پسندیده