چرا درس نخونیم؟

فامیلی داریم که تا دبیرستان درس خواندند و از همان نوجوانی وارد بازار کار شدند. ایشان مطالعات جانبی خوبی در حوزه‌های مختلف،‌ از عرفان و ادبیات گرفته تا علوم دارند. ضمن اینکه چون سریع وارد بازار کار شدند، تجربه‌های خیلی خوبی هم در کار دارن و از لحاظ کاری آدم موفقی حساب میشوند (گاراژ خودشان را دارند و ۱۰-۱۵ نفر زیر دستشان کار میکنند). وقتی پای صحبتشان می‌نشینی، احساس بی سوادی نمیکنی؛ اتفاقا از مصاحبت با ایشان لذت می‌بری به دلیل تجربیات بالایی که دارند.

افراد زیادی را دیدم که از درس و مدرسه و دانشگاه می‌نالند! ولی جرات خارج شدن از این چرخه را ندارند. این سوال برای ایشان طرح شده:

چرا ممکنه درس نخوندن به سود افراد باشه؟

دنباله‌ی موضوع چرا ما انسان ها باید درس بخونیم؟

8 پسندیده

شاید بهتر باشه بپرسیم که تا چه سطحی درس خوندن به جنبه‌های عمومی زندگی کمک میکنه و لازمه. معمولا تا سطح دبیرستان در آموزش به معنی فراگیری مهارتهای اولیه برای جنبه‌های مختلف زندگی به حساب میاد و بعد از اون عملا فرد وارد آموزش شغلی برای کار خاصی میشه. اگر زمینه کاری و تحصیلی مناسبی انتخاب نشه، قطعا این زمان عملا از دست رفته و فردی که به طور مستقیم وارد بازار کار شده موفقتر خواهد بود.

فکر میکنم بشه پرسید که تحصیلات دانشگاهی بدون توجه به نیاز بازار کار چه معایبی داره؟

در واقع دیدگاه تقدس دانشجوئی که منشا این سئواله، در قدیم برای غلبه بر این تضاد بین تحصیلات و بازار کار در جامعه ایجاد شد و مسئله جدیدی به حساب نمیاد.

4 پسندیده

به نظر من دلیل اینکه خیلی از دانش آموزان و دانش جویان میل زیادی به درس خوندن ندارن میتونه کاربردی نبودن مطالب باشه ، مثلا وقتی یه دانش آموز میبینه مطالب کتاب به دردش نمیخوره یا حتی بدتر ، مطالب کتاب درسی نادرستِ!؛ علاقه اشو از دست میده؛ خصوصا دانش آموزایی که مطالعه غیر درسی دارن، مطالب کتاب براشون ساده و پیش پا افتاده میشه و گاهی خسته کننده.

در مورد تحصیلات دانشگاهی هم اینکه اگر شخص توی رشته مورد علاقه اش درس بخونه و تلاش کنه احتمال موفقیتش بالا میره، خیلی وقتا دانشجوها چون از درس خوندن لذت نمیبرن موفق نمی شن، خیلی از ما چون از انجام کاری لذت نمیبریم یا بر خلاف میلمونه، دوست داریم سریع تمومش کنیم یا سمبلش میکنیم در مورد درس خوندنم اگه علاقه نباشه موفقیت هم نیست.

5 پسندیده

غیر از دوره متوسطه که برای همه ضروریه بعدش میشه آدم با مطالعه آزاد و مصاحبت با اساتید و اهل علم و گوش دادن به سخنرانی و… خودشو ارتقا بده و در عین حال خبری از چارچوب های خشک و محتواهای فیلتر شده و جهت دادن افکار نیست . شروع یه کار خصوصی با مطالعه خارج درسی خیلی لذت بخشه و به آدم حس آزادی میده

2 پسندیده