چرا فرم دستشویی های سنتی ما تا به حال تغییر نکرده؟

من همیشه فکر میکردم که مثلا چی میشد تا در مورد تر کنندگی گل و این موارد یه پروژه انجام میدادم و در ادامه اون رو میتونستم به جای مناسب وصل کنم و حتی روی این فکر میکنم که شاید طراحی ارگونومیک این موارد با یه مقدار تغییرات و اضافه کردن یه شیب مناسب شاید به کمتر مصرف شدن اب کمک کنه.
در مورد طراحی موضوع اول به نظرم یه سوال خیلی قشنگه که مثلا گل ماشه بادی یا گل رس بسته به تغییر اندازه ذراتشون چقدر میتونن تو ترکنندگی سطوح تاثیر داشته باشن و اصلا چه سطحی هست که این مواد اصلا به سطحش نچسبن.

1 پسندیده

بله فكر ميكنم ديدن اين طرح و مقاله بتونه جوابگو باشه:
http://www.zamannews.ir/بخش-اجتماعی-5/74288-رواج-روزافزون-توالت-شرقی-در-آلمان

2 پسندیده

واقعیت من از این مقاله چیزی جز اضافه کردن یه ریل به کنار توالت های فرنگی برای هر بیشتر شبیه شدن انها به توالتهای سنتی خودمان متوجه نشدم و لی من دنبال یه تغییر دیگه هستم مثلا یه تحقیق علمی بر روی دلالیل چسبندگی گل بر روی سطح سرامیکی و چگونگی کم کردن ترکنندگی قطرات گل الود. و یا تغییرات اساسی در ساختار دستشوی های سنتی خودمان و البته اینکه این دستشویی ها برای افرادی بالای سن پنجاه اصلا مناسب نیست و باید تغییر کند. این تغییر اخری در نحوه نشستن افراد باید رخ دهد ولی ابداعی که این شرکت المانی انجام داده تنها المان مناسب توالت فرنگی رو ازش گرفته و المان منفی توالتهای قریمی خودمان را به ان اضافه کرده. اگر من بد متوجه شدم خیلی خوب میشه که با رسم شکل برایم توضیح بدهید. :slight_smile:

١- سراميكي نيست و استيله و اينكه استيل چسبندگي بسيار كمتري داره.مدل فرودگاه امام تهران
٢- همانطور كه در مقاله ذكر شده دستشويي دو گانه است يعني هم به شكل فرنگي قابل استفاده است و هم به شكل سنتي

1 پسندیده

از سطوح خود تمیز شونده استفاده میشه کرد؟

یا طراحی یه سطجی که بعد مدتی پوست اندازی کنه. یا به مرور. مثل پوست بدن خودمون. البته باید جایگزینش هم بشه یعنی قابل تکثیر هم باشه

دنباله‌ی موضوع الهام از قارچ ها برای طراحی یه ماده خودهمانندساز:

پست به موضوع جدیدی منتقل شد: یک توالت خوب چه محیطی میتونه باشه؟

خب برای چسبندگی کمتر، یه گروه دانش بنیان یه نوع روکش نانویی برای ظروف چینی ساختن، که اخیراً هم صنایع چینی تقدیس تو محصولاتش استفاده میکنه، و ادعا میکنه نیازی به مواد شوینده نداره. به عبارتی، یه قطره آب روی اون ظروف، مثه قطره های جیوه روی شیشه است. از اون روکش میشه برای کاسه توالت استفاده کرد.

5 پسندیده

این ایده فوق العاده ای هستش ولی باید به چند مورد خیلی خیلی کوچولو دقت کرد.
1 اینکه این محصول ایا نسبت به مواد دیگه ای مثلا گل رس جواب میده. چون فکر میکنم این بیشتر نزدیکی رو به موارد مشابه در دستشویی داره.
2 باید به اینکه این مواد باید بتونن سالهای زیادی تو دستشویی ها باقی بمونن فکر کرد و یا حداقل یکسال بمونن چون این دستشویی هابا جوهر نمک و موادی شبیه به این شسته میشود و این مواد خیلی بید مقاوم باشه در این مورد.
3- اسم این شرکت دانش بنیان چیه. میشه باهاشون یه تماسی گرفت و سعی کرد این مشکل رو بهشون انتقال داد.

فکر نمیکنم ماده تولیدیشون جرم بگیره.
اسم شرکتشونو نمیدونم، فقط میدونم سه سالی درگیرش بودن تا به نتیجه رسیدن.

واقعیت تو همین جریان بحثهای که ماها با هم داشتیم اینجاها یکی دوتا المانیم پیدا شدن روی مباحثی شبیه به این موضوع کار کردن و خوب اگه بشه اسم اون شرکت رو پیدا کرد میشه اینها رو با اونها مرتبط کرد.

آیا مشکل اصلی همون چسبندگی است؟ بیاییم اولویت بندی کنیم، مشکل اساسی دستشویی های سنتی چیه که ما دنبال تغییر اون هستیم؟

خوب نکته اصلی که تو نظر من خیلی اولویت داره مصرف اب که به نظر من رابطه مستقیم با چسبندگی سطح داره ولی خوب وقتی می بینم که اغلب پدربزرگ و مادربزرگهای ما تو سنین بالای شصت سال مجبورن از وسایل کمک درمانی که توالتهای سنتی مارو به توالتهای فرنگی تبدیل میکنه به این نتیجه می رسم که شاید این موضوع رو هم میشه مورد توجه قرار داد.

1 پسندیده

چرا باید این ظاهر رو داشته باشد

یه چیزی بین فرنگی و سنتی (معمول ایرانی) رو میشه طراحی کرد

اصلا مگه دستشویی ایرانی و فرنگی داریم، ما دنبال وسیله ایی هستیم که بالاترین و بهینه ترین کارکرد را داشته باشد و به فضای خانگی امروز ما هم بخورد، اصلا بیاییم فکر کنیم ما تا حالا دستشویی نداشته ایم، و الان قصد طراحی دستشویی با کارکردهایی داریم که در موضوع کارکرد دستشویی قید شده است و می تواند فراتر از آن کارکردها را داشته باشد.

دنباله‌ی موضوع چه محیط و چه امکاناتی میتونن نیاز ما برای یک توالت خوب رو تامین کنن؟:

3 پسندیده

2 پاسخ به پرسش تازه‌ای منجر شدند: بهبود جزئی یه محصول بهتره یا بازطراحی اون؟

یک پاسخ به پرسش تازه‌ای منجر شد: برا کاهش مصرف آب توالت های سنتی ایرانی، چه راهکارهایی وجود داره؟

خودمون میگیم دستشویی سنتی.تغییر نمیکنه که. ما باید خودمون اپدیت بشیم. تو منازلمون دستشویی فرنگی بذاریم. البته اینم باید بگم که این نوع توالتا بنا به شریعت های دینی ما بیشتر رواج داره. اما از نظر پزشکی زیاد مورد توجه نیست

1 پسندیده

توی سیفون توالت فرنگی، دو تا بطری شامپو خالی شده رو از آب پر کردم، گذاشتم اونجا تا کمتر اب وارد مخزن بشه

3 پسندیده

از نظر هزینه به صرفه هست؟ خب فضا نورد سالی چند تا بیشتر نمیرن فضا و این که هزینه ای که برای ساخت فضا پیما و … میشه خیلی زیاده. فک کنم در اون حدی باشه که مثلا این تیپ هزینه ها در مقابل اون چیزی نباشه اگر هم هزینه نسبتا زیادی داشته باشه.
نمیدونم صرفا همینطوری گفتم :))

1 پسندیده

البته تو فضا چاره ای جز این نیست، خوشبختانه اینجا جاذبه کمک می کنه! بیشتر راه های ممکن رو داشتم مرور می کردم و رسیدم به این مورد. باید دید همچین سیستم مکشی چقدر انرژی مصرف می کنه.

1 پسندیده