چرا نمی تونیم وقوع زلزله رو پیش بینی کنیم وقتی حیوانات می تونن؟

من از شاهدان عینی شنیدم که حیوونا، مثلا حتی مرغ و خروس از چند دقیقه قبل از وقوع زمین لرزه متوجهش می شن و داد و فریاد می کنند. چه مکانیسمی توی بدن اونا هست که امواج زلزله رو زودتر تشخیص میدن؟

5 پسندیده

امواج آکوستیکی از جمله امواج زلزله به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • امواج فشاری یا Pressure Waves که امواج طولی هستند،
  • امواج برشی یا Shear Waves که امواج عرضی هستند.

ماهیت این دو موج با هم تفاوت دارد و موجِ فشاری بسته به محیط، معمولا یک یا چند مرتبه بزرگی سریع‌تر از موج برشی منتشر می‌شود. لرزه‌نگارها می‌توانند امواج فشاری را ثبت کنند اما انسان نمی‌تواند این امواج را حس کند. شاید بعضی از حیوانات بتوانند این امواج را حس کنند و واکنش سریع‌شان به همین خاطر باشد.

موج برشی که کندتر منتشر می‌شود همان موج مخرب است که توسط انسان هم احساس می‌شود.

در بعضی از کشورهای زلزله‌خیز مانند ژاپن دستگاه‌هایی وجود دارد که بر همین اساس عمل می‌کنند (منبع) و به شخص چند ثانیه قبل از وقوع زلزله هشدار می‌دهند.

7 پسندیده

در حالتهایی حواس انسان قویتر میشه، مثل حالت آلفا.
گربه من وقتی از من میترسید، گاهی نزدیکم میخوابید،
وقتی انگشتم تکان میخورد، صدای انگشتم را میشنید و چشمانش باز میشد. گربه ها حس شنوایی قوی دارند.
فکر میکنم گاهی حساسیتشون بیشتر میشه.

3 پسندیده

بجز اینکه بنگریم چی چیز باعث میشود که آنها این حادثات را پیش بینی کنند، در قدم اول بعضی از حیوانات حواس شان از انسان خیلی قوی تر است شاید آنها صدای امواج را میشنوند بعد واکنش نشان میدهند و آنرا حس میکنند که انسان حس نمیکند چون حس شنوائی در ما نسبت به بعضی از حیوانات کمتر است.

4 پسندیده

شاید این مطلب ویکیپدیا که خوب روش کار کردند در این موضوع مفید باشه.

1 پسندیده

دقیقا در زلزله اخیر فارس، در شیراز، گربه من، ببری، مشغول بازی روی میز بود. و در حال کار با کامپیوتر بودم. میز به شدت لرزید که ابتدا به خاطر بی‌خیالی ببری، فکر می‌کردم شاید اون داره میز رو تکون می‌ده ولی وقتی که دیدم اون حرکت شدیدی انجام نمی‌ده فهمیدم که زلزله هست و دیگران رو توی خونه خبر کردم.
در هر صورت ببری عین خیالش هم نبود :grin: و اول از همه ببری رو بغل کردم و بقیه رو هم خبر کردم و به سمت در حرکت کردم.