چطوری میشه آمار خودکشی مرد ها در ایران رو پایین بیاریم ؟

دیروز خبر خودگشی یکی از دوستای قدیمیم شنیدم یه پسر نخبه و هنرمند ، بسیار موفق با آینده روشن که بعد از یک هفته جسدش رو تو آپارتمانش پیدا کردن .

از صمیم قلب ناراحت شدم . و با یه تحقیق فهمیدم که اقدام به خودکشی تو خانوم های ایرانی بیشتره منتها آمار مرگ در اثر خود کشی تو آقایون تقریبا 2.5 برابر خانومهاست . این آمار نشون میده وقتی یه مرد ایرانی تصمیم به خودکشی میگیره انگیزه خودنمایی نداره و کسی در اون لحظه کنارش نیست که جلوش رو بگیره و این خیلی دردناکه و یه زخم عمیق تو روح مردها رو نشون میده . زخمی که توقع جامعه از یه مرد باعثش شده .

تو جامعه ما یه مرد باید بتونه خانوادش و خودش رو تامین کنه و حق نداره هیچ وقت از شرایط روحی بدش شکایت کنه یا راجع بهشون حرف بزنه . مرد باید قوی و محکم باشه .

شک ندارم همین الان خیلی از آقایونی که دارن این متن رو میخونن حداقل یه بار تو زندگیشون بخاطر حس ناکافی بودن و تنها بودن خواستن که زندگی خودشون رو تموم کنن .

ای کاش همه ماها خصوصا خانوم ها ، چه در نقش یه همسر چه در نقش یه مادر ، یا خواهر یا حتی دوست و آشنا یاد بگیریم همونطور که بی قید و شرط بچه ها ، زن ها و حیوونارو دوست داریم میتونیم مرد ها رو هم دوست داشته باشیم و براشون وقت بزاریم و به حرفاشون گوش بدیم . یاد بگیریم که فقط بخاطر جایگاه یا داشته های یه مرد نباید براش ارزش قائل شد .

:green_circle: شما چه تجربه ای دارید در این مورد ؟ چطوری میتونیم کم کنیم این آمار رو ؟

8608628_489

8 پسندیده

برابری یعنی همین که بی قید و شرط دوست داشته باشن
توقعات بیجا از خود و دیگران باید پایین بیاد

2 پسندیده

با کمتر کردن فشار زندگی همه جانبه از طرف خانواده (هم سن های تو الان ۶ تا بچه دارن، کی میخوای یه کار درست حسابی پیدا کنی، همش ول میچرخی، ۴ ساله داری کار میکنی به هیچی نرسیدی و…) از طرف شریک زندگی (فشار مالی، فشار روحی و روانی و…) از طرف جامعه (مزغون چی، از هنر مگه پول در میاد، تو باقالیاس، چهارچشمی و…) از طرف دولت (اینو دیگه واضحه جاشم درد میاد همیشه! :neutral_face:).

به نظر من مردن اتفاقی و ناگهانی چیزیه که مردها انتظارشو میکشن، اما وقتی دیگه نتونن تحمل کنن دست به خودکشی میزنن.
ارزش زندگی برای یک مرد در چه چیزهایی خلاصه میشه؟ کدومش رو به راحتی در ایران بدست میاره؟
وقتی ارزش زندگی براش کم میشه باهاش خداحافظی میکنه. مردها راحت تر میتونن بیخیال چیزی بشن و دل بکنن.

7 پسندیده

ممنون از طرح موضوعتون :ok_hand: اینکه یه فرد خودکشی کنه به خودی خود دردناک هست، و حالا اینکه اون فرد یه جوون نخبه و هنرمند جامعه بوده دردناکتر.

درباره وضعیت عاطفیِ مردان در ایران طرح مسئله‌ی محمد راجع به خشونت علیه مردان دیدگاهم رو برگردوند. تازه بعد از این یادداشت بود که من، به عنوان یه زن، اوضاع رو از زاویه دید نفر مقابل و برای نفر مقابل؛ کمی درک یا بهتر بگم مشاهده کردم. صادقانه بگم قبل اون، حتی تصورش رو هم نمیکردم مردان قویِ اطرافم ممکنه تحت آزار و اذیت باشن. افتخار نمیکنم که درکی از وضعیت نداشتم، ولی مطرحش میکنم که بگم دنیا چقدر میتونه بهتر باشه اگه گاهی قبح رو بشکنیم و چالش‌های موجود رو به زبون بیاریم.

این مهمه و من به عنوان یکی از خانم های این جامعه تلاشم رو براش میکنم،‌ همون طور که تا الان کردم؛ ولی این کافی نیست.

کنارش خوبه این رو هم بدونیم: گاهی قوی بودنِ یک مرد به معنای شکستن سکوت به هر روشی، چه با به زبون آوردن و یا فریاد زدن و حتی گریه کردن ایشون هست.

یه راهکار برای کاهش خودکشی آمار مردها در ایران میتونه پیدا کردن راهی برای افزایش مراجعه‌ی مردها به مشاورها باشه. آمار درستی پیدا نکردم، ولی طبق آمار این خبرگزاری، کمتر از ۱۰٪ مراجعین به مراکز مشاوره مردها هستن.

اگه مردها حاضر به حرف زدن نشن، به سختی بشه به ایشون گوش داد! و این وضعیت رو بهتر نمیکنه :no_mouth:.

9 پسندیده
  • تحقیق نکردم ولی بنا به مشاهده، بخشی به خاطر مسائل مالی و اقتصادیه. رشد پایدار اقتصادی، کاهش نرخ واقعی بی‌کاری به معنای اضافه شدن نرخ اشتغال و کاهش ریسک و بیمه می‌تونن بخش عمده‌ای از مسائل رو حل کنن. شاید یه‌چیزی مثل یارانه همگانی UBI به شرط تأمین مالی مناسب بتونه کمک بزرگی باشه.
  • شکوندن قبح مشاوره بواسطه تبلیغات، علی الظاهر هنوز در تصور غالب مردم روان‌شناس برای آدم‌های دیوانه‌ست.
  • کاهش فشار خانواده و جامعه برای سوق دادن به آیکون‌های مردانگی.
  • آشنایی ایرانیان با افسردگی و علائم‌ آن.
  • مشاوره رایگان خودکشی، الآن راه‌های خودکشی توی گوگل رو سرچ کنید به فارسی هیچ مرکز تماسی نمیاره، ولی برای زبان‌های دیگه چندتا هات‌لاین معرفی می‌کنه.
5 پسندیده

اگه بتونیم همدیگه رو درک کنیم بسیاری از خودکشی‌ها رخ نمیده. از همدیگه توقع بیجا و خارق‌العاده نداشته باشیم. روابطمان مکانیکی و بده_بستانی نباشه. وقتی حجمی از خواسته‌های مزخرف ، سرزنش‌های بیش از حد و توقعات بالا رو سر یک نفر خالی میکنیم احساس طردشدگی میکنه ، سرخورده میشه ، تنها میشه و روابطش با خویشان و جامعه گسسته میشه و نهایتا به زندگی خودش پایان میده. این نوع خودکشی که حاصل گسستن از جامعه است ، رایج‌ترین خودکشی در دنیاست که اصطلاحا به اون خودکشی خودخواهانه میگن.

2 پسندیده

یه نکته شاید بدیمن و سخت (دقیق نمیتونم چه صفتی براش به کار ببرم) اینه که کارهای عمومی که در دنیا برای ریلکس شدن، نوعی آرامش ذهنی و شکستن سکوت در مردها رایج و موثره در ایران به دلایل مختلف ممنوعه. مثلا میزان اندکی مشروبات الکی (با وجود ضررهای پزشکی و منعهای مختلف) به همین ریلکس شدن و دوری از سکوت سخت کمک میکنه. تحرکهای ورزشی و هیجانهای مختلف میتونه کمک کنه که فشارهای مختلف از ذهن دور بشه و البته جمعهای متنوع و عمیق میتونه کمک کنه که سکوت در جایی بشکنه، قبل از اینکه به بن‌بست ذهنی برسه.

ولی همه‌ی اینها مُسکن خواهد بود، متاسفانه در شرایط سخت و تاریک این وضعیت پابرجا خواهد موند چون به سختی میشه به افراد آینده‌ای روشن رو نوید داد. بخصوص در مورد آقایون که ذهنی غیراحساسی‌تر و مکانیستی دارن، به سادگی نمیشه امید ایجاد کرد و خود فرد هم فکر نمیکنه که حرف زدن حسی بهش میده. دلیل اصلی اینه که مرز کمک احساسی کاملا رد شده و به قول حسام، تصمیم قطعی گرفته شده که برمبنای عمق بسیار زیاد وضعیت و احساسه.

شاید این نکته مهم باید کمی در بین آقایون جا بیوفته که برای بروز حس منفی زودتر اقدام کنن تا تغییر حس بتونه بهشون کمک کنه نه اینکه با خودخوری و فرهنگ غلط عدم بروز احساسات، به مرزی خطرناک برسن. من فکر میکنم اگر روشی متناسب با فرهنگ ایران پیشنهاد بشه، میتونه بسیار مفید باشه.

2 پسندیده

ریشه‌های خودکشی چیست؟
آمار خودکشی در زنان متاهل بیشتر از زنان مجرد است
آمار خودکشی در مردان مجرد بیشتر از مردان متاهل است
از افسردگی تا خودکشی
خبر خودکشی را انتشار ندهید
تهدید به خودکشی را جدی بگیریم
اگر در فکر خودکشی هستید بدانید که…
شنیدن خبر خودکشی دردآور است و به جز درد برای اطرافیان، حس عذاب وجدان را هم همراه می‌آورد که چرا نتوانستند جلوی چنین عملی را بگیرند؟ چرا متوجه نشدند کسی که خودکشی کرده، در ذهنش چنین فکر داشته؟
جواب ها در
https://www.bartarinha.ir/fa/news/244228/اگر-در-فکر-خودکشی-هستید-بدانید-که

روش‌های خودکشی

پیشگیری از خودکشی

مداخله در خودکشی

خودکشی در ادیان