چطور سیکس‌پک بسازیم؟

مرسی لاله که بهم انرژی دادی.
دقیقا قبلا روی این اپ‌ها تجربه دارم و تجربه خیلی خوبی دارم. اما اتفاقی خارج از این اپ‌ها استوپم کرد.
تمرین‌های پلانک، شنا، و چربی‌سوزی داشت به خوبی پیش می‌رفت و هفته‌ای یک بار سعی می‌کردم یک تپه‌نوردی کنم که سوخت و ساز بدنم رو بیشتر کنم.

ماجرا از اونجا شروع شده‌بود که هر روز صبح خسته از خواب بیدار می‌شدم. و توی مقاله‌های مختلف و کلیپ‌ها متوجه شدم که احتمالا این از چربی کبد هست. راه حلش رو با روش‌های مختلف داده‌بودند. اما دنبال یک راه قوی و موثر بودم که توی جستجوها به ورزش رسیدم.
نوشته‌بود، روزی ۳۰ دقیقه ورزش سبک، می‌تونه سوخت و ساز رو تنظیم کنه. همین طور متوجه شدم که ورزش فقط در مدت زمان ورزش چربی‌ها رو نمی‌سوزونه، بلکه با افزایش سوخت و ساز در طول مدت روز، و حتی شاید خواب، چربی‌ها رو می‌سوزونه.

به همین خاطر سراغ اپلیکیشن‌ها رفتم. اپلیکیشن‌ها خیلی جالب بودند. اولش سوال می‌پرسیدن و وضعیت بدن رو تشخیص می‌دادن و بعد یک برنامه ۳۰ روزه می‌دادن. خیلی برنامه هیجان‌انگیزی بود.

اما راستش یک روز که به تپه‌نوردی رفتم، با برخورد خیلی بد و زشت یک نفر مواجه شدم (که احتمالا خودش هم با خودش درگیر بود). و متاسفانه این برخورد رو توی سرم دائم تکرار کردم. که منظورش چی بود و چی شد و این حرف‌ها. همین طور یک پروژه سنگین اضافی که گرفته‌بودم. و انگار داشت من رو توی فاز منفی می‌برد. شاید در این جور مواقع یک تلگنگر خوب یک کوچ، یک مربی بتونه آدم رو به خودش بیاره.

3 پسندیده

چه موضوع قوی‌ای :grin: :muscle:

اپلیکیشن ها معمولا میتونن جایگزین وظیفه نوشتن برنامه تمرینی توسط یه مربی شن. حداقل برای مدت محدود و قبل از اینکه ورزشکار به تمرین های اپلیکیشن عادت کنه و دچار روزمرگی در تمرینا بشه.

کار خوبی که اپلیکیشن ها میکنن اینه که مسیر رو خوش تعریف میکنن و اضافات رو حذف میکنن (همون کاری که یه مربی در برنامه تمرینیش انجام میده). عملا به فعالیت ورزشکار تمرکز میدن، و اکثر اپلیکیشن هایی که ستاره و امتیاز خوبی از کاربراشون گرفتن، نشون دادن که این تمرکز رو به خوبی دارن میدن.

پس اگه اپلیکیشن پرستاره و پرکاربری دیدید که کارش هم‌جهت با هدف شماست، میتونید با خیال نسبتا راحتی بهش اعتماد کنید و ازش بهره ببرید.

این خیلی طبیعی هست و چنین تجربه ای زیاد پیش میاد. حتی ورزشکارهای حرفه ای هم به چنین مواردی می‌خورن. منظورم کسانی هست که زندگی شون رو وقف ورزش کردن و به مربی و باشگاه و ابزار حرفه ای دسترسی دارن. گاها حتی پیش اومده اتفاقاتی در حاشیه (غیرورزشی) که باعث شده یه ورزشکار برای مدتها از گود دور شه.

معمولا افراد چطور از پس این چالش های خارجی برمیان؟

  • یه راهش همون چیزی هست که خودتون اشاره کردین، کمک گرفتن از مربی حرفه ای. حتی یه مربی مبتدی هم میتونه چنین جاهایی موثر باشه. چون اون چیزی که از مربی تو چنین مواردی نیاز دارید، ایجاد تعهد هست.

  • راه دیگه ش حریف تمرینی هست. یعنی یه همنورد یا یه کسی که در سطح خودتون یا کمی بالاتر از شما تمرین میکنه رو داشته باشید تا با هم تمرین کنید. تمرینتون خیلی لذت بخش میشه این طوری.

  • راه دیگه ش ایجاد تعهد با کمک مخاطب ها هست. اگه دقت کنین خیلی از اینفلوئنسرهای ورزشی حرفه ای در اینستاگرام از این روش کمک میگیرن. چالش جمعی میذارن، هدف و تمریناتشون رو به اشتراک میذارن و چیزهایی از این جنس.

احتمالا باز هم روش هایی برای غلبه بر این چالش هست که ممکنه من بلد نباشم.

اگه راجع به تمرینات اپ یا موارد تغذیه ای هم سوال یا ابهامی بود بگید. مطالعات و تجربیاتی دارم که ممکنه کمک کنه.

و اگه علاقه داشتید با همراهی مربی تمریناتتون رو پیگیری کنید، و با کلاس اسکایپی راحتید، من هم خودم میتونم در خدمت باشم و هم دوستانی دارم که میتونن کمک کنن.

3 پسندیده

این خیلی عالیه. معمولا شرایط همکاری دوستان و خودتون چه شکلی هست؟

یکی از سوالاتی که برام پیش اومده و اتفاقی که میفته خستگی عضلاتم هست. معمولا عضلات پایین کمر و ران پا. یکی از دوستانم به خاطر درد شبیه سیاتیک پیش دکتر ارتوپد رفت و دکتر ویتامین ب۱، و یک قرص برای جلوگیری از پوکی استخوان و آمپول‌های تقویتی براش نوشت. می‌گفت قرص‌های ب۱ خیلی به رفع خستگی عضلاتش کمک کرده.
من راستش آب به اندازه کافی مصرف می‌کم. ولی خیلی دلم می‌خواد این درد ملایم عضلات رفع بشن. از دیروز مولتی‌ویتامین رو مجدد شروع کردم. ولی باز هم نمی‌دونم آیا چاره‌ش همین هست یا نه.

2 پسندیده

شرایط هر مربی متفاوته و بهتره با خودش صحبت بشه، من اسم یکی-دوتا از دوستان که می‌دونم انلاین کار میکنن و شرایط خودم رو براتون تو پیام می‌فرستم.

راجع به خستگی بدنی و مخصوصا پاها، عوامل مختلفی ممکنه تاثیرگذار باشه: کمبود ویتامین D، ایستادن های طولانی روی پا و گاها رگهای واریسی و یا صافی کف پا، گاها کمبود ویتامین C و یا حتی کمبود پروتئین در رژیم غذایی تون، دهیدراته شدن. گاهی هم بعضی تغییرات هورمونی مثل کم کاری تیروئید میتونه ضعف عضلانی و درد مفاصل رو به همراه داشته باشه. برای همین اگه تا حالا چک آپ نرفتید، بد نیست یه بار آزمایش کلی بدید.


فارغ از چک آپ، بد نیست خودتون هم کمی به تغذیه تون دقت کنین ببینین با چه چیزی این ضعف و خستگی بهبود پیدا میکنه؟ هندونه، گریپ فروت، لیمو، نارنج رو تو برنامه میان وعده های تابستونتون بگنجونین. یه فنجون قهوه در روز رو تست کنین ببینین چطوره؟ افزایش پروتئین رژیم غذایی تون چی (البته این در صورتی هست که تمرین زیاد داشته باشید و بدنتون برای عضله سازی پروتئین کم آورده باشه)؟

پ.ن. من حتی او. آر. اس هم به موارد مصرفی تابستون هام اضافه کردم، بدون اینکه به لحاظ گوارشی بهش نیاز داشته باشم. تمرین، تعرق رو زیاد میکنه و مواد معدنی کم می‌اوردم. برای همین روزی ۱-۲ بسته پودر او-آر-اس به بطری آبم اضافه میکردم و ضعف و خستگی بدنی رفع میشد.

برای همین خیلی مهمه خودتون دقت کنین چی براتون جواب میده.

2 پسندیده

یه سوال ذهنمو مشغول کرده؛ اپلیکیشن میگه سیکس‌پک در ۳۰ روز، یعنی چی؟ یعنی ۳۰ روز پشت سرهم؟ با چه حجم تمرین؟ چندساعت در روز؟ می‌خوام قبل اینکه آدم اپ رو نصب کنه و انجام بده تا باورش بشه، اینو بدونم. آخه خیلی عجیب به نظر میاد!
راجع به عضله‌سازی در قسمت‌های دیگه بدن هم چنین جادویی هست؟

1 پسندیده

حالا اونقدری هم که پیاز داغ بهش زدین جادویی در کار نیست. :grin:
منظور یک برنامه ۳۰ روزه با هدف رسیدن به سیکس پک هست.
یعنی مسیرتون شاید ۳۰۰ روز طول بکشه، ولی ۳۰ روز این اپ بهتون برنامه می‌ده.

چه جالب. اتفاقا به او.آر.اس فکر کرده‌بودم. ولی چون دانش و تجربه کافی نداشتم، جرات استفاده ازش رو نداشتم.
با این توضیح دوست دارم بیشتر راجع به او.آر.اس بخونم. او.آر.اس معمولا در زمان اسهال به خاطر از دست رفتن مواد معدنی توصیه می‌شه. فکر کنم توی حالت‌های دیگه هم استفاده بشه. ولی راه حل خلاقانه و جسورانه‌ای هست. البته باید به مقدار مواد و عوارض احتمالیش هم توجه کرد. هرچند وقتی تعریق زیاد می‌شه، کلا بدن یا مواد محلول در آب رو تنظیم می‌کنه یا از دست می‌ده احتمالا.

2 پسندیده