چه جوری میشه یه ویولن زن خلاق پرورش داد؟

هنر و موسیقی خیلی وقته از هدف اصلیش، خلق، دور شده. معمولا نوازنده ها بعد از مدتی دچار درجا زدن و بی انگیزه شدن میشن. این رو میشه با نگاه کردن به خروجی ها فهمید.

محیط یا اکوسیستم مناسب برای پرورش موسیقی دان های خلاق، و به خصوص ویولن زن های توانمند؛ چه خصوصیاتی داره؟

دنباله‌ی موضوع آیا میشه خلاقیت رو در محیط دانشگاهی افزایش داد؟
و منشا خلاقیت از کجا می اید؟

4 پسندیده

اگه فرض کنیم شخصی که ویولن رو شروع میکنه بشدت بهش علاقمند هست، میشه روش هایی رو بکار برد تا اون فرد ثابت قدم به یادگیری ادامه بده. ویولن برای فرد عادی که موسیقی کار نکرده سخته و این سختی باعث زدگی میشه. کسی که ویولن رو آموزش میده باید از نظر روانی هم روی شخص کار کنه. همزمان با سخت گیری باید ذوق ایجاد کنه. نه با تشویق الکی بلکه با ایجاد عطش یادگیری توی اون فرد. موسیقی و ساز هاش یه دنیا حرف و داستان دارن. نشون دادن گوشه گوشه زیباییای ویولن، روحیه اون فرد رو تازه نگه میداره. قدیم (40 یا 50 سال پیش و قبلش) موسیقی سنتی ایران موقع آموزش، استاد مثل مرشد بود. یعنی یه چیزی فراتر از معلم. بنظرم راه خوبی بود چون اولا هنرجو در مقابلش خود باخته بود و دوما هنرجو استرس و غم رقابت با بقیه رو نداشت. راه و زمان یادگیری خودش جذابیت داشت. الان فضای آموزشگاه ها و گاهی رفتار استادا بخاطر مسایل مالی، رقابتی و نگاه سطحی به موسیقی، تاثیر منفی روی یادگیری میذاره. نظر من اینه که کلاس های خصوصی خارج از جو آموزشگاه هم تاثیر مثبتی داره.:slight_smile:

6 پسندیده

درسته. دوره اموزش هم هرچه زودتر شروع بشه بهتره . بچه ها سرعت یادگیریشون بیشتره. و البته باید علاقه هم داشته باشند. یعنی اگه بعد مدتی دیدیم که رغبتی نشون نمیدون بهتره که زیاد سخت نگیره ادم بهشون چون توی سن تجربه هستن بهتره کلاسهای دیگه ای رو هم تجربه کنند تا دستشون توی انتخاب بازتر باشه.

3 پسندیده

ویولن زن خلاق به نظر من کسی میتونه باشه که ویولن رو بلده و در حین انجام کارش خلاقیت به خرج میده.

این ۲ تا موضوع رو شامل میشه

ویلن زدن که خودش برای هنرجوی با پشتکار حداقل ۲سال طول میکشه که بتونه تازه یکمی صدای آشنا در بیاره. استاد شدن در هر سازی بستگی به پشتکار و علاقه داره پس تکرار و تمرین و علاقه بعد از حداقل ۵ سال تمرین مداوم (به جز نوابغ) میتونه یک ویولن زن به ما تحویل بده.

خلاقیت :thinking: این یه موضوع تربیتی محسوب میشه که توی هر فرد بر اساس آموزش ها و تجربیات شکل میگیره. اما در ناخودآگاه ما، اگر از کاری لذت نبریم حتما یک روز کنار میگذاریمش. پس لذت بردن از کاری که داریم انجام میدیم منجر به خلاقیت هم میشه.

برای خلق کردن در موسیقی با ساز کلاسیک مسیر سختی پیش روی هنرجو ها و هنرمند ها هست. این جمله اشتباه نیست اما درست هم نیست. خلاقیت و نوآوری پاسخ سواله

آموزنده موسیقی هم باید توانمند باشه تا بتونه شاگرد های خوبی پرورش بده.

همه اینها در کنار هم بعد از ۵ سال تمرین مداوم و استاد خوب و آموزش های تربیتی صحیح و ذهن خلاق و با پتانسیل به شما یک ویولن زن خلاق تحویل میده :thinking:

1 پسندیده