چه جوری یاد بگیریم در کارمان بیشینه خواه یا جاه طلب باشم؟

یه عامل رشد شخصیت اینه که در کاری که انجام می‌دهیم، رویاهای بزرگی داشته باشیم. چه جوری میشه چنین اخلاقی رو در درونمون نهادینه کنیم؟

1 پسندیده

نقد

آیا این حرف به صورت مطلق درست هست؟ جاه طلبی تو چه کارهایی لازمه؟ آیا جاه طلبی یه “سیاستمدار” جنگجو مثل هیتلر یا یه "سرمایه دار"ی که فقط به افزایش سودش فکر می کنه حتی به قیمت زیر پا گذاشتن بعضی قوانین و انسانها، خوبه؟

پرسش
کجا باید جاه طلب باشیم؟ کجا این جاه طلبی مفید هست.و باعث رشد خودمون و اطرافمون میشه؟

#تجربه
من شخصیتم جوری هست که جاه طلبی رو ذاتا دوست ندارم و آرامش برام از همه چیز مهم تر هست. حس می کنم جاه طلبی بیشتر هم ردیف هست با تحت فشار زندگی کردن.

به نظرم جاه طلب بودن، چیزی هست که رد پای اولیه اش تو ژن های ما نهفته باشه. یا اینکه اکتسابیه؟

دوستی دارم که به سبب جاه طلبیش از حدود 10 سال پیش تا الان چندین پله از من جلوتر هست. به هر حال اینم از خوبیای جاه طلبی!!!

کارایی که خودم می کنم:
1- همیشه اینو تو نظرم دارم که بهتری هم وجود داره و اون بهتر رو هدف قرار می دم و به سمتش حرکت می کنم.

2- خودم رو با آدم های موفق و رقبای موفق، اون زمینه مقایسه می کنم تا بفهمم جایگاه بهترم کجاست و این کار انگیزه ذهنی میده بهم.

3- سعی می کنم نقطه ای که به عنوان هدف می خوام بهش برسم زیاد تو ابرا سیر نکنه و منطقی باشه و ابزار و امکاناتم رو می سنجم چون جاه طلبی دیوانه وار هم می تونه ضربه زننده باشه. شکست های سنگینی که آدم ها تجربه می کنن وحشتناکه.

از برداشتن همزمان چند هندوانه با یک دست اکیدا بپرهیزید. اگر چندین هدف بزرگ داشته باشین با توجه به تخصصی بودن امور تو جهان امروز به موفقیت چندانی نمی رسید و انگیزه شما برای هر کدوم هم کاهش پیدا می کنه. اهدافتون را محدود کنید و برای رسیدن بهش همه نیروتون رو یکجا جمع کنید.

به این فکر کنید که زندگی شما محدود هست و فرصت ها همیشگی نیست. شرایط ایده آل امروزتون ممکنه فردا برقرار نباشه.

وقتی کار روزانه رو شروع می کنید اولویت رو بدین به اون کاری که دشوار تر و مهم تر هست، بعد از اون یه موتوری برای ادامه روزتون و رسیدگی به بقیه کارها روشن میشه. امتحانش مجانیه.

حین کار کردن به خودتون استراحت بدین و بذارید ذهن و بدنتون رفرش بشه.

از صحبت با افراد بی انگیزه و افرادی که میدونن اینجا ته دنیاست خودداری کنید و یا اگر دوستتون هست نذارید رو روان شما اثر بذاره. دوستی داشتم که شب و صبح از شرایط مینالید اما به محض فراهم شدن شرایط صف اول بود. زرنگ بودا!!!