چه مطالبی عمیق هستن و نیاز به تکرار در طول زمان دارن؟

در موضوع کتاب جدید بخونیم یا قدیمی‌ها رو بهتر و عمیقتر تکرار کنیم؟، دوستان به نکته‌ی جالبی اشاره کردن که به نظرم قابلیت بحث بسیار بالایی داره. بعضی مطالب هم عمیق هستن و هم ماندگاری بالایی دارن، در نتیجه بهتره که در طول زمان به جای خوندن کتابهای جدید، کتابهای قدیمی یا مشابه رو بارها بخونیم تا به خوبی برامون جا بیوفتن.

حالا سئوال اینه که

  • چه مطالبی عمیق هستن؟ کتاب در چه موردی باشه که بگیم عمق داره؟ از نظر شما چه مطالبی این خاصیت رو دارن؟

  • در مقابل مطالب عمیق، چه دسته‌بندی از مطالب هست؟ مثلا مطالب روز؟ یا مطالب سطحی! غیر از مطالب عمیق چه چیزهایی رو باید بخونیم و به روز هم باشیم در موردشون؟

1 پسندیده

تقریبا تمام مطالب دارای عمق و سطح هستن. هرچه شناخت از یک مطلب به ظواهری مانند (اسم اشخاص یا تاریخ ها و احساساتی که از طرف اون مطلب به ما القا میشه) محدود بشه ،شناخت سطحی هست و با کوچکترین تغییر ظاهری موضوع جدید جلوه میکنه.
اما اگر شناخت ما از یک مطلب به چیزهایی مثل (روش بروز . ارتباط با دیگر مطالب، نوع تاثیر گذاری و تاثیر پذیری مطلب ، خواص واقعی مطلب و احتمالا چگونگی پیدایش اون و خیلی چیزهای دیگه )گسترش پیدا کنه حتا اگر در طول زمان بسیار طولانی مطلبی دچار دگرگونی های زیادی بشه باز هم قابل تشخیص هستش . خب هر کتابی کدوم مدل اطلاعات رو به ما میده ؟ فقط یک نکته بگم که عمق چیز ثابت یا محدودی نیست . هر مطلبی دارای سطح و بی نهایت عمق و ارتباط هستش از عمقی به اندازه یک چاله تا عمقی به مرکز زمین یا به اندازه عمق کهکشان و بیشتر . هر کتاب تا حدی اعماق رو برای ما در دسترس قرار میده و احتمالا فقط کتاب ها نیستند که میتونن ما رو به عمق مطالب ببرند .

1 پسندیده