چگونه آنتی ویروس مناسب برای ویندوز را انتخاب و تهیه می کنید؟

تو ایران فرقی میکنه سی دی آنتی ویروس یک ساله رو بخرید یا رایگانش رو از اینترنت دانلود کنید؟
منظورم اینه که هر دوتاش حق شرکت اصلی رو رعایت نکردن، غیر از اینه؟

4 پسندیده

من کلا روی سیستمم آنتی ویروس ندارم و نمیتونم به سوال اصلی جواب بدم! ولی میتونم راهنمایی هایی کنم که کارتون رو بدون آنتی ویروس راه بندازه.

دلیل اینکه آنتی ویروس نصب نمیکنم اینه که سرعت بالا اومدن کامپیوتر رو میاره پایین و در ضمن بروزرسانیش همیشه دردسره. در ضمن اینکه نیاز خاصی به چنین چیزی پیدا نکردم در طول زمان. یعنی در این ده سالی که مثلا روی سیستمم آنتی ویروس نداشتم تا حالا ویروسی نشدم.

چه جوری جلوی ویروسی شدن کامپیوترم رو بگیرم؟

با رعایت بعضی ظرافت ها میتونین از ویروسی شدن سیستمتون جلوگیری کنین:

  1. تو هر سایتی نرین و در ضمن هر چیزی رو دانلود نکنین، بعضی سایت ها و یا فایل های دانلودی حاوی تروجان هایی هستن که به کامپیوترتون آسیب میزنن. برای این کار خودم از افزونه‌ی WOT برای مرورگرم کمک میگیرم و تا الان از پیشنهاداش راضی بودم.

  2. هر هارد دیسک یا فلشی رو به سیستمتون وصل نکنین. ساده ترین راه آلوده شدن، گرفتن آلودگی از دیگران هست. حتی اگه خواستین دیسک یا فلش کسی رو روی سیستمتون باز کنین، ترجیحا اون رو توی لینوکسی که نصب کردین، باز کنین :wink: .

  3. در تنظیمات پوشه های ویندوزتون، حتما روی تنظیمات نمایش دهنده ی پوشه های پنهان رو فعال کنین:
    show hidden files, folders, and drives. این طوری اگه ویروسی شدین به راحتی و به سرعت متوجه میشین.

    چون اکثر ویروس‌ها خودشون فایل‌های پنهان هستن و به محض ویروسی شدن این تنظیم در پوشه هاتون توسط دستکاری ویروس به حالت دیگه برمیگرده (don’t show). پس روزی که فایل های پنهان همیشگی رو ندیدین و یا به تنظیمات پوشه‌هاتون سر زدین و دیدین برگشته به حالت پنهان، میدونین ویروسی شدین و سریع دست به عمل میشین.

  4. در تنظیمات پوشه‌های ویندوزتون، تنظیم پنهان کردن مدل فایل رو غیرفعال کنین:
    hide extension from known files. خیلی وقت ها ویروس با اسم خود فایل‌هایی که دارین ولی با مدلی غیر از فایلی که باید ایجاد میشه و این کمک میکنه سریع‌تر ویروس رو پیدا کنین. این تنظیم هم به محض ویروسی شدن به حالت پنهان شدن برمیگرده.

حالا اگه کامپیوترتون ویروسی شد چی؟

هیچی، با فرض اینکه مورد سه رو رعایت کردین و سریع متوجه شدین ویروسی شدین، اتفاق عجیبی نیفتاده (چون زمان میبره تا ویروس بتونه به فایل های سیستم عامل یا قسمت های اصلی ویندوزتون آسیب بزنه). کافیه برین تو لینوکسی که نصب کردین، و یا یه سی دی لایو لینوکس بذارین تو کامپیوتر و لینوکس رو بیارین بالا.

بعد تو پوشه های مختلف بگردین و هر چی فایل پنهان هست که براتون نااشناس (فایل های خودتون نیست) پاک کنین.

آیا آنتی ویروس های خریدنی کپی رایت رو رعایت میکنن؟

بعید میدونم. یعنی حدسم این هست که این ها هم دانلودی و کلیدها کرک شده هستن. مگه اینکه انتی ویروس روسی باشه که تحریممون نکرده باشه و بتونیم واقعا تهیه ش کنیم.

4 پسندیده

درود بر شما،
اگر انقدر در مورد USB حساس هستین (که کاملا منطقی بنظر میاد) چنتا نکته رو هم من اضافه میکنم:
Autorun ویندوز رو کاملا غیر فعال کنید، از نرمافزار کاملا رایگان USB Disk Security استفاده کنید، در مورد انتی ویروس من نسخه رایگان Comodo Internet Security رو پیشنهاد میکنم که استفاده کنید و اگر درست پیکربندی بشه واقعا عالی از شما محافظت میکنه، همچنین اگر در مورد Comodo سوالی داشتید من میتونم پاسخ بدم. خیلی به رنکینگ ها توجه نکنید چون یا تجاری هستند یا پیکربندی مناسب رو در نظر نگرفتند.
سیستم عامل و درایورها رو حتما بروز نگه دارید و اگر امکان داره از VPN های رمزنگاری شده استفاده کنید.

3 پسندیده

من فکر کنم که @lolmol و @Touraj1157 همه چیز رو گفتن. توصیه های در این مورد مثل توصیه های پزشکی میمونه باید صریح بود. جدا از محتوای سایت، از اعتبارش اطمینان حاصل کنید قبل از دانلود. من از avast استفاده میکنم که توی آپدیت خوشدستتر هست و بیشتر بهش عادت دارم.
بدافزارهائی که با قابلیت بالا باشن عموما با انتی ویروس قابل شناسائی نیستن، به همین خاطر به صرف داشتن آنتی ویروس، از نکاتی که گفته شده صرف نظر نکنید. هر چند وقت یکبار، فایلهای مهم رو هم جائی ذخیره کنید تا آسیب حتمالی کمتری برسه (بویژه فایلهای کاری که احتمالا کم حجم هستن).

3 پسندیده

اگر مثل بسیار از مردم، هر روز به اینترنت متصل هستید و دانلود دارید، آیا دائم از فلش مموری استفاده میکنید و به کامپیوتر دیگرن متصل میکنید، طبیعتا در معرض ویروسی شدن هستید.

از نظر من، آنتی ویروس رایگان با نسخه پولی خیلی فرق داره. مهمترینش اینه که نسخه های پولی معمولا 3-4 روز یک بار آپدیت جدید ارائه میدن درحالی که نسخه های رایگان این قضیه رو ندارن، و حتی اگر روش باشه که با مشقت آپدیتی پیدا کنی و به روشی روش نصب کنی، هر 1-2 ماه یکبار آپدیت ارائه میشه.

حال بین آنتی ویروس ها، یه سری هستن که نسبتا ضعیف هستن اما افت سرعت کمتری ایجاد میکنند و آن طرف ترازو دسته دیگری هستن که خیلی قوی هستن اما افت سرعت بیتشری ایجاد میکنن. حال انتخاب بسته به نیاز کاربر هست. من nod32 استفاده میکنم، که جزو متوسط/ضعیف هاست اما خیلی کار راه بندازه و افت سرعتش خیلی خیلی نامحسوسه.

1 پسندیده

این نکته به روز رسانی در مورد Comodo صدق نمیکنه

من به توصیه شما دارم استفاده میکنم و تابحال مشکلی نداشتم.

1 پسندیده

بله ولی مثلا تو ایران من به عنوان یه کاربر معمولی قیمت واقعی رو که پرداخت نمی کنم. نمی دونم جاهای دیگه دنیا چه جوره!

حقیقتش من از nod32 فقط استفاده کردم. شما به سایت اصلی برنامه رجوع کنید، در قسمت نمایندگی ها در بخش ایران، 3-4 شرکت را خود سایت اصلی معرفی کرده. که تمام آنها به قیمت یکسال و لایسنس اصل آنتی ویروس را میفروشند

1 پسندیده

در مورد آنتی ویروس من از Eset استفاده می کنم و برای لایسنس از فروشنده هایی که توی انجمن پرشین تولز هست، خرید می کنم
لایسنس یک ساله رو تقریبا 10 هزار میگیرم که به خیلی به صرفست

من نزدیک دو سال هست از آنتی ویروس شید استفااده میکنم که ایرانی هست و دوموتور آویرا و نود رو باهم استفاده میکنه
و خیلی راضی هستم. قیمتش هم خیلی مناسبه

1 پسندیده

من همیشه از ESET NOD32 Antivirus استفاده میکنم و خیلی سنگین نیست و در بالا آمدن ویندوز هم مشکلی بار نمیآورد هر سه ماه اکتیو میکنم و هروقت آپدیت جدید آمد خودش اتومات آپدیت میشود خیلی امنیت خوب دارد، در مورد اینکه هیچ سیستم امنیتی در کامپیوتر انستال کرده نداشته باشیم من خیلی موافق نیستم چون یک بد افزار خیلی کوچک میتواند با نفوذش در سیستم فایل های با اهمیت مان را خراب کند هر چند که محتاط باشیم باز هم نفوذ ویروس امکان پذیر است.

1 پسندیده

بعید میدونم. یعنی حدسم این هست که این ها هم دانلودی و کلیدها کرک شده هستن. مگه اینکه انتی ویروس روسی باشه که تحریممون نکرده باشه و بتونیم واقعا تهیه ش کنیم.

مطالب رو جامع توضیح دادید در این مورد باید بگم این نسخه از آنتی‌ویروس‌ها دستکاری شده‌ان و آدرس IP که برای دریافت update براشون تعریف شده جایگزین شده و ارائه‌کننده‌ی این نسخه‌ها برای خودش یه سرور دیگه بالا آورده که آخرین آپدیت‌ها رو روش می‌ذاره و سریال‌ها رو هم از زمان اتصال اول روی سیستمش تعریف کرده