یک فرد غیر حرفه ای ، برای نصب لینوکس مناسب و به طور صحیح، به چی نیاز داره؟

به نظرتون با این همه منبع گوناگون که در اینترنت وجود داره، لازمه یه آدم غیر حرفه ای ، از حرفه ای ها برای نصب لینوکس کمک بگیره.
میدونم که اینترنتم توسط آدما اداره میشه اما حتی اگه غلط باشه انگار در فضای حقیقی، شاید به خاطر حس مسوولیت اعتماد بیشتره.
برای خود من دیگران (افراد حرفه ای) در کنار ویندوزم لینوکس نصب کرده بودند، حالا کلن در دسترس ندارمشون هم آدما رو هم لینوکسمو. راستش کمی میترسم، خوب انگار خیلی هم زمان میبره تا از روش ها و اصطلاحات سر در بیاری.
در محیط های غیر دانشگاهی تقریبا کسی این خدمات رو ارائه نمیده.
به نظرتون چه باید کرد. الان ویندوزم رو نصب کردم ولی برای لینوکس هنوز کاری انجام ندادم.
زمان ، اعتماد بنفس، اطلاعاتم کمه. از مشکلات بعدشم سر در نمیارم، مثلا حتی قبلا زمان گذاشتم لینوکسم رو به نسخه های بعدیش، بروز رسانی کنم اما باز هم موفق نبودم.
راهی که خودم دوست دارم انتخاب کنم اینه که خودم کار رو انجام بدم اما با آدمای مطمئن هم در ارتباط باشم مثلا با یکی از همون آدمای حرفه ای ( در یک رابطه رسمی) از طریق ایمیل تا الان برای حذف و نصب ویندوزم کمک گرفتم (چون دوتا سیستم عامل داشتم دردسر داشت البته ایشون نشونه یا کلید داد خودم از طریق اینترنت حلش کردم، اعتماد بنفس :muscle:)، اما راستش نمی دونم آدم تا کجا میتونه به خودش اجازه بده وقت آدما رو بگیره. حتی دوستاشو.

5 پسندیده

در حالت کلی اگر صرفا راهنما رو از نت بخواید که مشکل ساز نیست بخصوص سایتهای معتبر. ولی به نظرم بهتره که از آدمها ناشناس توصیه نگیرید در حالت کلی.

مشکلی که در مورد نصب لینوکس و ویندوز با هم داشتید، به خاطر بدقلق بودن ویندوز هست که تکنیک خاص خودش رو داره. ولی الان بیشتر چیزهائی مثل cygwin استفاده میکنن آدمها که همون قابلیتهای خاص لینوکس بویژه در مورد برنامه نویسی رو بهتون میده بدون دردسره نصب لینوکس در کنار ویندوز.
بهتره دقیقا مشخص کنید لینوکس رو واسه چی میخواید.

3 پسندیده
  1. تنها چیزی که برای انجام بعضی کارهای فنی، مثل نصب لینوکس، نیازه، اعتماد به نفس هست و مهارت گوگل کردن؛ و چه راهی بهتر از تجربه کردن برای به دست آوردن این دو.

  2. تقریبا هر خطا یا سوالی که در مسیر بهش برمیخورین، در وب داکیومنت‌ها و راهنماهای خوبی درباره ش نوشته شده! کافیه خطا یا سوال رو به ابتدایی ترین شکل در وب بنویسین.

    پیشنهاد میکنم موقع نصب لینوکس روی کامپیوترتون یه ابزار دیگه در دسترس داشته باشین که میتونه به وب وصل شه، مثلا گوشی تون. این طوری گوگل و محتوای موجود در وب، نقش دستیار شخصی شما رو بازی میکنن.

  3. در نهایت تنها چیزی که ممکنه از دست بدین مقداری زمان هست (با فرض اینکه از اطلاعات مهم روی کامپیوترتون بک‌اپ گرفتین)، که بسته به خرابکاری های احتمالی که در مسیر پیش میاد از کمتر از یه ساعت تا چند روز رو شامل میشه :wink:

  4. با یه بار هزینه کردن این زمان، در بلندمدت کلی زمان ذخیره میکنین (چون به یه خودکفایی ابزاری-تکنولوژی میرسین که هر بار خودتون به سرعت کار خودتون رو راه میندازین). یعنی این هزینه کردن بیشتر از جنس سرمایه گذاری هست.

  5. از لینوکس های خوش دست تر و کاربرپسندتر مثل اوبونتو یا مینت شروع کنین که کارتون راحت تر باشه. اوبونتو جامعه کاربری و فروم خوبی هم برای رفع مشکلات داره که در آینده میتونه کمکتون کنه.

پ.ن. مشورتی که @yousef کردن خیلی عاقلانه بود. و من صرفا فرض کردم شما خودتون دوست دارین چنین مهارت ابزاری رو کسب کنین.

5 پسندیده

سلام،
روزگاری که لینوکس و نرمافزارهای آزاد فقط برای حرفه ای ها بود سالهاست که سپری شده و برای درک چگونگی نصب درست لینوکس ها و BSD ها خیلی نیازی به حرفه ای بودن نیست،
پیشنهاد میکنم این سوال رو در سایت DevHeros که اون هم مثل PadPors یک Discourse اما با تمرکز روی فناوری اطلاعات و نرمافزار آزاد هست بپرسید و ۱۰۰‎٪ پاسخ مناسبی خواهید گرفت

2 پسندیده

درود بر شما دوست عزیز, Cygwin فقط یک Command Line Interface هست که شبیه Shell های BSD و Linux هست اما اصلا با اینکه قابلیتهای خاص لینوکس رو داره و شما رو از نصب لینوکس بی نیاز میکنه موافق نیستم! مگر اینکه بیشتر توضیح بدین :wink:

1 پسندیده

درسته ولی برای کارهائی که معمولا با لینوکس راحتتر هست و بویژه برنامه نویسی کار راه میندازه. بهترین کار اینه که یکی انتخاب بشه به نظرم. لینوکس هنوز این ترس رو با خودش داره که خیلی از نرم افزارهای مفید و عمومی رو ممکنه باهاش مشکل داشته باشن هرچند الان خیلی دیدگاه درستی نیست.

تجربه سرو کله زدن با این مسائل خوب هست و من بیشتر منظور اجتناب از ریسک از دست دادن داده ها در اثر نصب اشتباه همزمان بود. چون در مرحله نصب بعد از ویندوز، باید درایو مناسب رو انتخاب کنید و نامگذاری درایوها در لینوکس متفاوت هست. بعد از این مرحله تقریبا هیچ نکته عجیبی در کار نیست.

من اوایل رواج لینوکس در ایران خیلی به این مسئله اهمیت میدادم و به طور تجربی و با کلی سروکله زدن تونستم این کار رو انجام بدم. صرفا علاقه به اینجور کارها پشب داستان بود ولی الان فکر میکنم اگر که دلیل مشخصی برای داشتن همزمان دو سیستم عامل وجود نداره، بهتره این کار رو به روشهای میانبر انجام داد. هم در وقت و هم در فضای در دسترس کامپیوتر صرفه جوئی میشه.

2 پسندیده

ممنون.به جایی که معرفی کردین سر زدم، جالب بود که ظاهرا شبیه پادپرسه :heart_eyes: ، هرچند اصلا حس قرابت پادپرس رو برام نداشت :blush: . شاید چون به عنوان عضو وارد نشدم، یا اینکه اینجا آشنا شدم و زیاد موندم، و همینطور آشنا دارم یعنی بعضی آدما رو در دنیای واقعی هم میشناسم، یا اینکه تا حد زیادی تخصصی است. (این حاشیه ها رو برای تیم پادپرس نوشتم شاید به درد بخوره).

حالا با اینکه به نظر تخصصی میاد و بیشتر موضوعات درباره برنامه نویسی هست، باید ازش استفاده کنم. خیلی خوب و لازمه. البته چون به احتمال زیاد بخوام فدورا نصب کنم، انجمن های فدورا هم هستن :innocent: ، نمی دونم اما انگار با تجربه نوشتن در پادپرس، ظاهر مناسب تر اینجور ابزارها، جذاب تر و کاربردی تره. به زبان فارسی هم بتونیم بپرسیم و راحت جواب بگیریم. من تا حالا بیشتر در این جور انجمن ها چه فارسی و چه انگلیسی جستجو کردم و مستقیم سوال نپرسیدم، پس اگه بتونم بپرسم سریعتر جواب مورد ن"رم پیدا میشه.
فقط مشکل من به عنوان یه غیر حرفه ای در کامپیوتر و یه فیزیکی که دوست داره عمیق بفهمه، و یه مشغول که یه عالمه کار برای انجام دادن داره، اصطلاحات زیادی هست که در زمینه کامپیوتر در هرشاخه ای وجود داره.
یعنی وقتی میخوام برم سراغ ابزار یا نرم افزارهای مربوط، نصب، خرید و یا رفع اشکال، زبانشون رو بلد نیستم حرف بزنم یا بفهمم. همین باعث میشه تو پرسیدن هم کند باشم یا اعتماد بنفس نداشته باشم. هرچند این باعث نشده کارم راه نیوفته اما در کل حس خوبی نیست.
توصیتون چیه؟

2 پسندیده

خوشحال میشم بدونم دلیل انتخابتون چی بوده و امیدوارم با درایورها در فدورا به مشکلی بر نخورید. راستی اگر خیلی به آخرین فناوری های لینوکس علاقه دارید میتونید از Manjaro استفاده کنید که نصب و استفادش خیلی سادست، هرچند کلا خانواده Arch یکمی بخصوص در زمینه مدیریت بسته ها با لینوکس های سنتی فرق میکنه.
موفق باشید.

خوب لینوکس قبلیم فدورا بود، و دلیل اونم این بود که برخی از کسایی که نجوم کار میکنن گفتن فدورا برای کارهای نجومی بهتره، و همونا هم در نصبش کمک کرده بودند.
البته من هنوز کار نجومی خاصی انجام ندادم.

چرا؟

1 پسندیده

احتمالا نصب نرم‌افزارهای نجومی روی فدورا راحت‌تر است. با این حال هر نرم افزاری که روی فدورا نصب شود حتما روی ابونتو هم نصب می‌شود اما گاهی فرایند نصب کمی ممکن است پیچیده‌تر باشد. با همه این‌ها نصب نرم‌افزارها به طور کلی در ابونتو راحت‌تر است چون جامعه کاربری بزرگ‌تری دارد و در نتیجه منابع بیشتری در اختیار شما است.

من البته خودم هم بر اساس عادت با فدورا کار می‌کنم. اما کار کردن با فدورا معایبی هم دارد. همانطور که @Touraj1157 اشاره کرد، فدورا همیشه با درایور سخت‌افزارها مشکل دارد. به خصوص در لپ‌تاپ‌هایی که جدید هستند این مسئله پررنگ‌تر است.

2 پسندیده

اگه درست فهمیده باشم، من فقط،این مشکل رو با /DVD CD driver داشتم. البته اون هم اخیرا در ویندوز مشکل داشت. در دسترسی به فلش و هارد اکسترنال مشکلی نداشتم. حتی گوشیم رو هم شناسایی می کرد، پرینتر و اسکنر و . . . هم تا حالا وصل نکردم به لب تاب.

شما خوش شانس بودین که به مشکلی برنخوردین. من همیشه یک مشکلی با فدورا داشته‌ام. مثلا اخیرا کیبورد و تاچ‌پد من توسط فدورا شناسایی نمی‌شد و یک روز طول کشید تا بفهمم باید چه کار کنم.

یکی از معایب دیگر فدورا این هست که اگر یک شخص آماتور باشید شاید سخت باشد که آن را به روزرسانی کنید چرا که دسترسی به بیشتر سرورهای فدورا از ایران مسدود است (حداقل تا سال گذشته این‌طور بود) و باید سرورهای دیگر (مثلا در روسیه) را انتخاب کنید.

1 پسندیده

یه خبر خوب برای این صفحه، بله درست حدس زدید،
فدورامو نصب کردم :muscle: ، بروزترین نسخه :heart_eyes:
خوب حالا لازمه که از کسایی که تو موفقیتم نقش داشتند تشکر کنم :blush:
همه مشارکت کننده های این بحث :clap:
بخصوص @lolmol
که گفت، انجامش بده، و پشتیبانی روحی داد،
!Just Do lt
!Just Be Strong
و اینکه گفتن

انگیزه داد.
و بعد @Touraj1157 که وقتی بعد از کلی گشتن و خوندن، سردرگم بودم، کلیدهایی دادن و بعد بسیار کمک و همراهی کردند، یعنی چندجا پا به پای من اومدن.
فعلن خوشحالم که شاخ غولو شکستم، ببخشید، شکستیم ! اما باز هم ادامه دارد . . .
اینم بگم که وجود padpors و Dev Heroes ما آدما رو بهم وصل کرد، پس اگه آدما رو به اینا وصل کنیم، آدما به هم وصل میشن :innocent: :laughing:

3 پسندیده

Linux is not UNIX :wink:

image

2 پسندیده

اگر از shell زیاد استفاده میکنید zsh و oh-my-zsh کار شما رو راحت میکنه.
به روش زیر در نسخه های مختلف خانواده ردهت از جمله فدورا نصب کنید:

sudo yum update -y 
sudo yum install   zsh  wget  -y
wget --no-check-certificate http://install.ohmyz.sh -O - | sh
sudo chsh -s /usr/bin/zsh
reboot
2 پسندیده

حتما به توضیحات شما به زبان شیرین فارسی هم نیاز هست، اما این هم من پیدا کردم

1 پسندیده

سپاس، حتما امتحانش می کنم.

1 پسندیده

مقایسه لینوکس و یونیکس همیشه جالبه اما منظور من از اون که گفتم Linux is not Unix خود واژه Linux بود که مخفف اونی هست که عرض کردم. واژه Linux یک کوته نوشت بازگشتی یا Recursive Acronym است.

و بد نیست اینم اضافه کنم که خیلی با توضیحی که در مورد فرق لینوکس و یونیکس در لینکی که دادین گفته شده موافق نیستم.

2 پسندیده

منم یه زمانی اوبونتو9 داشتم که به دو روش ذخیره میشد روی هارد و روی دیسک . یادمه که روی دیسک بسیار آسان بود. البته بر روی هارد هم بسیار آسان بود ولی قسمتی که باید درایو انتخاب میکردید چون فرمتش خاص بود یه کم پیچیده میشد

1 پسندیده

بخشی از بحث که شاید برای دیگران هم جالب باشه اینجا بود

1 پسندیده