چگونه اتاق خشک کن با خروجی رطوبت بسازیم؟

یه اتاق به بیست متر مربع رو میخایم خشک کن کنیم که رطوبت حاصل از مواد داخلش رو بیاریم پایین کارکرد با مشعل گازی هست. چگونه رطوبت رو تخلیه کنیم ترجیحا بدون صدا باشه؟

2 پسندیده

بد نیست به پرسش مشابه که پیشتر در این زمینه مطرح شده مراجعه کنید:

بعضی پاسخ‌ها و کلمات کلیدی ممکنه به دردتون بخورن.

1 پسندیده

درود عباس1.
منظورت از کارکرد با مشعل گازی چیه؟ یعنی با حرارت می خوای رطوبت رو پائین بیاری؟
صورت سوال رو متوجه نشدم. تخلیه رطوبت بدون تولید صدا؟ یا نحوه رطوبت گیری؟

چیزی که به من برای حل مشکلم کمک کرد، شناختن رفتار رطوبت بود.

هوای اطراف هر جسم یه ظرفیت مشخصی برای جذب رطوبت داره. وقتی میزان رطوبت رو اعلام می کنن، در واقع نسبت ( یا کسر) “آب موجود در فضای اطراف” به “ظرفیت اشباع اون فضا از آب” رو اعلام می کنن. باید دقت کنی که رطوبت همیشه به صورت درصد و نسبی اعلام می شه.
اهمیتش هم به خاطر اینه که با افزایش دما ظرفیت هوا برای پذیرش رطوبت ( مخرج کسر) بیشتر می شه. وقتی مخرج کسر بزرگ می شه، و در عین حال صورت ثابته ( با فرض اینکه شما رطوبتی به محیط اضافه نکردی)، کسر کوچک می شه. که معناش اینه که با افزایش دما، رطوبت محیط پائین میاد ( اتفاقی که توی زمستون ها با روشن شدن سیستم های گرمایش می افته).
وقتی دما بالا می ره، و ظرفیت رطوبت گیری محیط بیشتر می شه، رطوبت راحت تر از اجسام جدا می شه و وارد هوا می شه.
ولی بعد از یه مدت کوتاه، با زیاد شدن آبِ موجود توی هوا درصد رطوبت هم به 100 نزدیک می شه و کارایی سیستم میاد پائین. برای همین باید از یه سیستم رطوبت گیر استفاده کنی.
حالا این سیستم می تونه استفاده از مواد شیمیایی جاذب رطوبت باشه، یا استفاده از یه لوله ی سرد ( که با سیستم تبرید سرد می شه). زیر این لوله سرد می تونی یه سینی شیب دار بذاری و آبی که جمع می شه رو هدایت کنی به بیرون اتاق.

یه زمانی انتظار من از این سایت این بود که فرایندهای مهندسی و علمی مثل این رو به اشتراک بذاریم و به یه جایی برسیم. یه چرخی بچرخه حداقل. یه کم چالش به وجود بیاد. چهار تا مشکل حل بشه و دو تا گره باز شه.
ولی گرایش بیشتر آدما به بحثای مچل موچوله :roll_eyes:
هعی
باز خواستی بیشتر توضیح بده تا بیشتر بشکافیم بحثو.

2 پسندیده