چگونه میتوان مصرف بهینه و هدر رفت غذایی نان یا برنج را مدلسازی کرد؟

پیروی مطالعه مطلب زیر را در سایتتان سوالی برایم مطرح شد که ممنون می شوم در گروه، دوستان گرامی یاری بفرمایند.

می خواستم این “مدلسازی” را برای کاهش هدر رفت یک غذای خاص مثلا برنج یا نان انجام دهم. در واقع مصرف بهینه این محصول را مدلسازی کنم. ممکن است بیشتر راهنمایی کنید چگونه این کار را انجام دهم؟

چون همانطور که می دانید در بخش انرژی داده‏‌ها در سطح خانوار، برای مدلسازی به صورت کاملا ًمشخص مثلاً از طریق کنترل برق و گاز و … سنجیده می شود، اما در زمینه مواد غذایی ما اطلاعات دقیقی نداریم به ویژه اگر بخواهم این پژوهش را صرفاً روی یک شهرستان خاص انجام دهم. چون در سطح ملی به علت در دسترس بودن اطلاعات، شرایط با یک شهرستان خاص کمی متفاوته.

به نظر شما، سطح مفید مصرف را بر چه اساسی باید تخمین زد؟ از کارشناسان تغذیه باید جویا شد؟ آیا مکان به مکان و شرایط متفاوت این قضیه فرقی می کنه؟

میزان مواد تامین شده را میتوانید اندازه گیری کنید، مثلا مقدار نان یا برنج خریداری شده در طول ماه در سطح شهرستان.

برای میزان مصرف این مواد و به دست آوردن مقدار دورریز، بستگی داره در سطح چه شهرستانی بخواین چنین مطالعه ای رو انجام بدین، پیشتر از سایر دوستان شنیدم که در بعضی شهرستان ها، مثلا دلیجان، طرح های بازیافت و جداسازی زباله ها نسبتا پیگیرانه و به خوبی اجرا میشه @najme .

البته خودم که زنجان بودم چنین پیگیری ندیدم.

در عین حال اگه مکان رو طوری انتخاب کنید که هنوز خرید و فروش نان خشک در ان وجود داشته باشد، کارتان راحت تر میشود.

یک کار ساده ی دیگر که می‌توانید انجام دهید به دامداری ها که معمولا خریدار نان خشک هستن مراجعه کنین و آماری راجع به میزان نان خشک دریافتی ایشان دریافت کنید.

یک کار دیگر تخمین کلی هست. یک خانم/آقا معمولا چه حجمی برنج مصرف میکند در هفته، و بعد این حجم را در تعداد خانم/آقاهای آن شهرستان ضرب کنید تا برآوردی از کل حجم برنج مصرف شده به دست بیاورید. و بعد با آمار خرید و فروش برنج مقایسه کنید.

حجم غذایی که افراد را سیر میکند معمولا یه مقدار متوسطی دارد که به سن آن افراد و جنسیت آن ها بستگی دارد. البته به فرهنگ آن شهر نیز باید دقت کنید، شهرهای شمالی مصرف برنجشان با شهرهای دیگر فرق میکند.

1 پسندیده

البته اینجا در سطح زباله خشک همچین پیگیریی وجود داره. زباله تر را نمی دونم. زباله خشک تقریبا بین مردم جا افتاده جداسازیش.

من اگر بخوام همچین تخمینی بزنم:

با توجه به اینکه امکان این سخت هست که از میزان خرید و در نهایت میزان استفاده مفید تک تک خانوارها آگاه بشیم. یه نظرسنجی جامع و کامل و با در نظر گرفتن جزییات طراحی می کردم تا افراد اطلاعات خودشون رو بدن.

پرسش

وقتی آمار متوسط کشوری و جهانی برای این قضیه میزان اسراف و دورریز وجود داره چه لزومی به تهیه آمار منطقه ای؟ به نظرم بیشتر باید رفت دنبال اینکه مردم دورریزشون به چه علت هست؟ کیفیت غذا؟ عدم آگاهی نسبت به طبخ ماده غذایی خاص؟ عدم آشنایی با نگهداری صحیح مواد غذایی؟

احتمالا متخصصین تغذیه با جداولی که دارن بتونن کمک کنن. اما اینجا چندین عامل هست که اثر گذاره: سلیقه افراد، اقتصاد و وضعیت مالی فرد، ژنتیک و وزن شخص، سن و شرایط بدنی و فعالیت روزانه.

چه متغیرها، عوامل موثری تو مدلسازیتون وجود داره؟ سیستمی که قرار هست مدل سازی بشه مشخصا چه سیستمی هست؟

2 پسندیده

رفتار منطقه های مختلف فرق میکنه. یعنی اگه تو مدلسازی پارامتری مثل فرهنگ قومی در نظر گرفته شده، آمار منطقه ای میتونه مفید باشه.

من هم علاقه مندم بدونم چه پارامترها و متغیرهایی در مدلسازی وجود داره. در حد ابتدایی توضیح میدین؟
@soorani

1 پسندیده

لاله و نجمه عزیزم سلام بر بزرگواران راستش دوست دارم روی معیارهایی کار کنم که ترکیبی از معیارهای سفارش شده در اسلام و از سوی کارشناسان توسعه باشد. از آنجایی که تازه این موضوع را انتخاب نمودم هنوز سر در گم هستم.

1 پسندیده