چگونه وقتی یک نفر هستیم در شیراز خانه اجاره کنیم؟

من تصمیم گرفتم استقلال پیدا کنم، تا دستم برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بازتر بشه.
قبلا در سال ۹۲ در تفرش موقع دانشجویی خونه اجاره کرده‌بودم. خونه خوبی بود. قیمتش هم برای اون موقع خوب بود. ۵۰۰هزار تومن پیش با ماهی ۹۰هزار تومن.
اما الان فشار اقتصادی قیمت خانه‌ها رو بیشتر کرده.
شیراز شهر بزرگی هست. اما وقتی به دیوار مراجعه کردم خانه مناسبی پیدا نکردم. در کل دیوار رو جای مناسبی برای پیدا کردن خونه نمی‌دونم. چون در قیمت‌های بالا مردم اطلاعات رو سرسری میذارن (مثلا به جای ۲۰ میلیون تومن می‌نویسن ۲۰ تومن)، و به خاطر این ضعفش اطلاعاتش قابل اطمینان نیست و جستجو و فیلترش هم نمی‌تونه درست عمل کنه.
اگر شما تجربه‌ای دارین عالی میشه کمکم کنین. خودم هم در حین جستجو، تجربیاتم رو اینجا می‌نویسم.

3 پسندیده

اول از همه رفتم سراغ دیوار. دیوار رو که گفتم چرا نتونست بهم خونه مناسب نشون بده.
مرحله بعدی توی گوگل مپ زدم مشاور املاک. و منطقه به منطقه تماس گرفتم. ولی هیچ کدوم خونه نقلی نداشتن برای اجاره. توی تلفن‌ها ازشون می‌پرسیدم که چنین خونه‌ای کجاها گیر میاد. اونها هم تا حد توان خودشون راهنمایی می‌کردن.
مشکل گوگل مپ اینه که شاید فقط یک پنجم مشاوران املاک رو ثبت کرده. که یکیش رو هم امروز خودم ثبت کردم. ضمن اینکه مشاورانی که تلفنشون در گوگل مپ هست الزاما توان مناسبی در ارتباط تلفنی ندارند و ممکن هست که بهتون جواب سرسری بدن. البته شاید ساعت تماس هم مهم باشه.
بعد توی گوگل جستجو کردم فهرست مشاورین املاک در شیراز. خوب تعداد موارد وارد شده در فهرست‌ها کم بود و منطقه‌شون رو هم نزده‌بود. بیشترشون هم جواب درستی نمی‌دادند یا تلفن بر نمی‌داشتند.
تا اینکه سایت املاک شیراز رو پیدا کردم. این سایت فیلتر خوبی برای جستجو داشت و مشکل دیوار رو در قیمت‌ها نداشت. اطلاعات مهمی در مورد هر مسکن نوشته. مثل سن بنا، منطقه‌ای که قرار داره، طبقه چندم، امکانات و توضیحات. این اطلاعات توسط مشاورین املاک نوشته میشه. و شماره مشاور املاک اونجا نوشته و به مشاور زنگ می‌زنید.

تونستم تعدادی مورد در این سایت پیدا کنم. اما هنوز به نسبت تعداد واقعی خیلی کم‌تر هست. و فاصله زیادی تا خونه پدر و مادر دارند.

به همین خاطر امروز حضوری به بنگاه‌های املاک رفتم. جایی که نزدیک به خودمون باشه.
تونستم با گشتن در ۱۵ بنگاه توی سه منطقه نزدیک به هم دو مورد پیدا کنم.
البته وقتی میگفتی مجرد هستم، می‌گفتند به مجرد نمیدیم و من بحث نمی‌کردم. چون در آینده می‌تونه درخواست و اصرار ما رو دچار مشکل کنه.
اما این دو مورد بحثی در مورد مجردی نداشتند.
حالا باید برم منزل‌ها رو ببینم.

یکی از واقعیت‌هایی که هست اینه که قیمت خانه‌های کوچک تفاوت زیادی با خانه‌های بزرگتر نداره.
به نظر من به صرفه‌تر هست که خانه‌های کوچک‌تر تولید بشه. مثلا یک مجتمع بزرگ از خانه‌های یک خوابه، شبیه به سوییت، به همراه پارکینگ. این مجتمع‌ها لازمه عایق‌های صوتی قوی مناسب داشته‌باشن که صدای واحد‌های کناری مزاحم ساکنان دیگه نشه. سرمایش مرکزی داشته‌باشه که دردسر کولر کم بشه. این ساختمونها میتونن مدیریت مرکزی مثل خوابگاه داشته‌باشن که با هزینه کم، کیفیت، امنیت و امکانات مجتمع‌ها رو بالا ببره و دخالت مستقیم رو کاهش بده.
و مثلاً یک سایت داشته‌باشه که وضعیت خالی یا پر بودن یا قابل اجاره بودن ساختمونهاش رو نشون بده و اینطور هیچ وقت دغدغه گرفتن مستاجر نداشته‌باشه. همین طور مسائل حقوقی و انتخاب مستاجر رو راحت حل کنه.
این مجتمع‌ها می‌تونه برای افراد مجردی که وارد دنیای کار میشن، با هزینه پایین مسکن آماده کنه.

5 پسندیده

محمدجان از‌ تکنیک (!) من استفاده کن.
برو پای قرارداد و قبلِ امضا بگو “با مادرمم, اما مادرم بین خونه خودش و خونه‌ی من در رفتو آمده”.
خداوکیلی سه ساله اینجوری خونه میگیرم. اونم تو تهران. :)))

4 پسندیده

خیلی جالب بود. آفرین. حتماً.
آدم یاد آهنگ خرچنگهای مردابی حبیب میفته.
در این زمانه بی های و هوی لال پرست…

  1. تو شیراز خوابگاه های متمرکز غیردانشگاهی وجود داره، حداقل برای خانم‌ها که خوابگاه‌های زیادی هست. به نظرم برای شروعِ دوران استقلال، تا وقتی خونه مناسب پیدا کنین بد نباشه از خوابگاه کمک بگیرین. مخصوصا اگه قرار نیست زمان زیادی رو تو خونه باشین و فضایی برای کار دارین.

  2. خونه مجردی عالیه! منتها هزینه‌هاش هم زیاده. باز برای شروع، می‌تونین به همخونه‌ای هم فکر کنین. اگه از دوستان کسی هست که بخواد هزینه‌هاش بشکنه، بد نیست باهاش حدود قرمزتون رو مشخص کنین و باهم خونه‌ای اجاره کنین.

  3. اتفاقا دیوار به نظر من برای اجاره خیلی خوبه! و من کارامدتر از بنگاه‌ها دیدمش. طبق تجربیاتم در استفاده ازش برای خونه‌یابی میگم. حتما زمان بذارین و دیوار رو زیاد بگردین، موارد استثنایی هم توش پیدا میشه. مثلا یه موقع موردی بود تو همین شیراز، یه خونه کوچک ۴۰-۵۰ متری در یکی از مناطق خوب با اجاره ی خیلی خوب. چرا اجاره ش خوب بود؟ چون خونه حالت اتاق زیر شیروونی رو داشت و هر کسی حاضر نبود توش زندگی کنه.

  4. شیراز طوری هست که افراد زیادی درش خونه دارن، ولی خودشون شیراز نیستن و کوچ کردن به خارج از ایران. این افراد مواقع خاصی مثلا برای ۲-۳ ماه میان شیراز و میخوان خونه در اختیار خودشون باشه. برا همین معمولا اجاره نمیدن. بین دوستان سر کار و یا موارد دیگه مطرح کنین. شاید موردی پیدا شد که کسی خونه‌ش رو بتونه به شما بده با این شرط که زمان هایی که فرد میاد شیراز،‌ شما خونه رو خالی کنین. حالا سه ماه از سال پیش خانواده و یا تو خوابگاه بگذرونین.

  5. اگه هم‌خونه‌ای پیدا نکردین، یه راه دیگه رو هم میتونین تست کنین: خونه مناسبی پیدا کنین، بعد تو دیوار آگهی بدین برای همخونه‌ای و شریک شدن در خونه. بزنین «فوری!» تو آگهی‌تون. افراد زیادی با شرایط شما وجود دارن، حداقل من تجربه‌ش رو داشتم و سریع تونستم هم‌خونه‌ای رو پیدا کنم.

    اینجا نکته خیلی مهم ش اینه که بدونین از همخونه‌ای چه انتظارایی دارین یا چه خطوط قرمزی دارین. وگرنه احتمال داره در اقامت مشترک با افراد غریبه، سریع به مشکل بربخورین و زندگی‌تون کل آرامشش رو از دست بده!

2 پسندیده

من خودم خیلی با همخونه‌ای‌ها سازگار نبودم. یکی از دلایلش اینه که زود شلخته میشم و تکرار تذکر این موضوع برام قابل تحمل نیست. مدتی می‌تونم مرتب باشم، ولی ناخودآگاه به جایی میرسم که خونه باید مثل ذهنم شلخته بشه. و حوصله مرتب کردنش رو ندارم.

فکر می‌کنم از پس کرایه بر میام. چون کافیه کمی برنامه‌ریزی بهتری برای کارهام انجام بدم و تبلیغ اندکی کنم.
خوابگاه الان برام راحت نیست. شاید کمی قبلتر که به زندگی دانشجویی عادت داشتم می‌تونستم. اما موقع سربازی که بهترین آسایشگاه رو داشتیم، خلوت، تمیز، بچه‌های مرتب. و بعد هم به خونه اومدم و الان سه سال هست که خونه هستم.
و یکی از دلایل علاقه‌ام به خونه اینه که از نظرات دیگران در کارم می‌خوام راحت بشم. می‌خوام جایی رو داشته‌باشم که توش آزادانه زندگی کنم. هرچند فکر کردن به تنها موندن در خونه و فکر به خانواده هم منو می‌ترسونه.
البته هنوز هم یکی از مشکلات این هست که خانواده می‌خوان کمکت کنن. می‌گن دلمون نمی‌خواد بری جای غریبه!!! میگن جایی باشی که راحت بتونی بیای خونه.
به هر حال نکته مهمی هست و البته باعث میشه یه سری انتخاب‌ها از دست بره.

من معمولاً حوصله جستجوی چشمی ندارم. چون عادت کردم به فیلتر ساختن و حتی روبات ساختن برای اینکه روبات خودش بره و پیدا کنه. ولی شاید این بار بهتر باشه با حوصله بشینم پای دیوار

این مورد هم مورد خوبیه. چون آدم دوست هم پیدا می‌کنه.

من شرایط شیراز رو نمیدونم که با توجه به فرهنگشون چقدر به مجردها سختگیری میکنن ولی یک راه خیلی خوب اینه که دو سه تا دوست ساکن شیراز با واسطه یا بی واسطه پیدا کن و از اونها بخواه که از مشاور املاک های نزدیک خونشون با شرایط و امکاناتی که در نظر داری برات پرس و جو کنن احتمالا اینجوری زودتر به هدف برسی .
بیشتر یا بعضی از خونه ها در داخل سایت ها و برنامه ها ثبت نمیشن و این راه حل به نظرم بهتره اگر هنوز موردی پیدا نکردی. اگر هم پیدا شده که مبارکه.

1 پسندیده