گپ خبری: چه خبر جالبی شنیدین که دوست دارین به بقیه بگین؟

خبرهای زیادی در طول هفته به گوشمون میرسه که جذابیت خاص خودش رو داره. خیلی وقتها بحث روی این خبرها، بویژه خبرهائی که صرفا مسائل سیاسی و جنجالی نیستن، میتونه به درک دنیای پیرامون کمک کنه.

image

با رعایت قوانین پادپرس، چه خبر جالبی شنیدید که دوس دارین با بقیه در میون بزارین؟ جنبه خاص خبر از نظر خودتون رو هم بگین، تا اگه کسی علاقه داشت بحث کنه.

7 پسندیده

سریعترین ابرکامپیوتر جهان رونمائی شد.

نکته جالب، جدا از مشخصات محاسباتی، کاربردهای اون در زمینه محاسبات سیستمهای با تعداد بالا یا تعداد زیاد حالتهای ممکن در فیزیک، بیولوژی و پزشکیه.

6 پسندیده

عالیه

من هفته قبل در مورد یه هوش مصنوعی می‌خوندم به اسم نورمن، توی mit دارن روش کار میکنن،
نکته جالب در مورد نورمن اینه که انگار نورمن یه جنایتکار روانیه،
‘Norman,’ When Artificial Intelligence Goes Psycho

اینجا هم میتونین توی قسمت بالا یه سری تاریخ های مهم رو ببینن و هم جواب نورمن و یه هوش مصنوعی معمولی رو به یه سری تست لکه جوهر ببینین

6 پسندیده

جالبه در موردش شنیده بودم ولی خیلی دنبال نمیکردم. میتونی در قالب یه موضوع، با توضیحاتی که میدونی در موردش، بنویسی تا کسائی که علاقه دارن بتونن دقیقتر بفهمن؟

3 پسندیده

مایکروسافت، گیت‌هاب رو ۷.۵ میلیارد دلار خرید :exploding_head: ؛ اون هم با وجود رقیب قدری مثل گیت‌لب که همون خدمات پولی گیت‌هاب رو مجانی ارائه میداده و کلی پروژه‌های بزرگ رو جذب خودش کرده! متن خبر:

جالبیش در اینه که لینکدین رو دو سال پیش ۲۶ میلیارد دلار خریده، در حالی که لینکدین ۲۰ برابر جامعه کاربری بزرگتر و در ضمن جریان درآمدی حدودا ۱۰۰ برابر گیت‌هاب داشته!

و نکته‌ی جالبی که در خود خبر هم میتونین ببینین همینه که این خرید مایکروسافت رو بیشتر یه خرید استراتژیک میدونه که درش به تعداد بالایی کدزن و توسعه‌دهنده وب دسترسی پیدا میکنه! چیزی که برای مایکروسافت خیلی ارزشمنده!

7 پسندیده

از نظر اقتصادی، یه خبر و مقاله جالب خوندم در مورد اینکه حداقل نصف رشد قیمت بیت‌کوین تصنعی بوده و گروهی خاص با اینکار در روند بازار دست بردن.

نکته جالبش در این تحلیل و تحلیل مشابه، نگاه به اتفاقات آماری و تکنیکهای رفتارشناسی برای داده‌های بازار هست که میتونه در موارد مشابه خیلی کاربرد داشته باشه.

3 پسندیده

این یه چند روزی ازش میگذره ولی خیلی خوبه:

موادی که بوسیله پرینتر 3 بعدی تولید شدن که حرکاتشون رو میشه با یک موج مغناطیسی کنترل کرد.

استفاده هایی که براش توی ذهنم میاد گجت های پوشیدنی که می تونه به افراد کم توان کمک کنه راحت تر راه برن

5 پسندیده

مرسی از این خبر علمی و کاربردی. با توجه به تصویر و کاربردی که مطرح کردین تغییر ساختار منظوره، این تغییر ساختار پویاست؟ یعنی با تغییر میدان میشه ساختار رو دوباره تغییر داد؟

2 پسندیده

اگر دوست دارین این مقاله هست به وسیله سایت nature منتشر شده که گروهی تحقیقاتی در دانشگاه MIT روش کار کردن.

برای تولیدش از پرینتر 3 بعدی استفاده شده که در هنگام تزریق مواد یک میدان مغناطیسی به مواد اعمال شده تا در یک جهت خاص مغناطش بشن که بعد در میدان مغناطیس شکل مختص به خودشون رو بگیرن به همین دلیل هم با تغییر میدان میتونه به شکل قبلی خودش برگرده.

2 پسندیده

چین واردات زباله را متوقف کرده و حالا 111 میلیون تن زباله رو دست کشورها مونده!!!
لینک خبر

3 پسندیده

این خبر بیشتر نتیجه مجموعه‌ای از تحقیقات علمی در مورد اسبها هست. ظاهرا توانائی بالائی در اسفاده از حالتهای صورت برای بیان احساسات دارند:

4 پسندیده

Goodbye, Newspapers. Hello, Bad Government.

The collapse of local print media correlates with deteriorating municipal finances.

وقتی روزنامه های مستقل بسته می شوند هزینه دولت بالا میرود.
شخصی در کالج بیزینس (نمیدونم چی بگم به جاش! کسب کار یا تجارت!!) نوتردام در نتیجه پژوهش هاش به این نکته رسیده که رابطه مستقیمی بین روزنامه های محلی و کارایی دولت ها وجود دارد. وقتی روزنامه های مستقل هستند دولت ها هزینه کمتری دارند برای کار های مشابه؛ در واقع ریخت و پاش دولت ها در حضور روزنامه های مستقل کمتر میشه.
1600 روزنامه انگلیسی از 1996 تا 2015 رو بررسی کردن با دولت های محلی شون؛ و دیده هر چقدر روزنامه ها بیشتر بودن فساد دولت های محلی کمتر بوده و عملکردشون بهتر بوده!

More specifically, in counties where a newspaper closes shop borrowing costs rise more than in neighboring counties. Also, the increase in borrowing costs tends to happen when the last newspaper leaves, but not when only one of many local newspapers closes – indicating that it’s the loss of newspapers’ monitoring function, not economic decline, that causes the effect.

3 پسندیده

HappyDB

یه پایگاه داده درست کردن از لحظات خوشحالی آدم ها
فعلن 100000 هزار لحظه خوشحالی ثبت شده داره
هدفش پروژه در نهایت فهمیدن علت و دلایل خوشحالی ست.

لینک به گیت هاب پروژه:
https://github.com/rit-public/HappyDB اینجا نحوه داده گیری رو هم توضیح داده و یه گزارش آماری ابتدایی هم ارایه دادن از تعداد مشارکت ها، و اینکه داده گیری در چه فاصله زمانی ای بوده و …
image
بعد به کمک پردازش زبان طبیعی (nlp) جواب هایی که به دستشون رسیده رو بررسی کردن تا جزییات بیشتری بدست بیارن! اکثر کد هاشون (مخصوصن تحلیل آماری و پردازش زبان) رو هم با پایتون نوشتن

لینک به مقاله این کار:


این لغت ها (جایگزین word cloud چیه؟ اَبَرواژه خوبه؟) رو هم از همین پایگاه داده استخراج کردن، که به خوبی لغت هایی رو که بسامد و تکرار بیشتری دارند رو نشون میده و بزرگ میکنه.

لغت های «کار» و «دوست» برجسته ترین لغت ها درون این پایگاه داده هستند، لغت های «زن» و «شوهر» تقریبن به یک اندازه تکرار شده اند و همچنین لغت های «فرزند دختر» و «فرزند پسر» هم تقریبن به یک اندازه تکرار شده اند.
اما، «دوست دختر» بار ها بیشتر از «دوست پسر» تکرار شده (1960 در مقابل 1252)!!!
و همین طور «شب» بیشتر از «صبح» (3391 در مقابل 2736) و «سگ» بیشتر از «گربه» (2160 در مقابل 988) تکرار شده است!!!

لینک به صفحه پروژه:
https://rit-public.github.io/HappyDB/

6 پسندیده

زبان برنامه نویسی پایتون داره تبدیل میشه به معروف ترین زبان برنامه نویسی

خبر برای 4 روز پیشه از اکونومیست.
https://www.economist.com/graphic-detail/2018/07/26/python-is-becoming-the-worlds-most-popular-coding-language

نمودار هم بر اساس آمار موتور های جستجوگر هست

حتی توی متن خبر اشاره شده که مردم در 12 ماه گذشته در آمریکا، پایتون رو بیشتر از کیم کارداشیان سرچ کردن! اینم آمار گوگل ترند که خودم چک کردم.

3 پسندیده

ارزش اپل از مرز یک تریلیون دلار گذشت :scream_cat:.

http://aftabnews.ir/fa/news/537682/ارزش-اپل-از-مرز-یک-تریلیون-دلار-گذشت

نکته جالب اینکه در سال گذشته، 229 میلیارد دلار فروش داشته و 48 میلیارد دلار سود. برای مقایسه، با نفت بشکه‌ای 75 دلار، سود شرکت معادل فروش روزانه بیش از 1.75 میلیون بشکه نفت بوده :scream:

3 پسندیده

Turkish FC sells 18 youth players to buy 10 goats and mend finances with milk sales

More:

باشگاه گل اسپور ترکیه به این نتیجه رسیده که با تولید شیر بز درآمد بیشتری خواهد داشت و به همین منظور تعدادی از بازیکنان خود را برای خرید بُز فروخته است!!!
اگه باشگاه های ایران همچین کاری بکنن تبدیل میشیم به قطب شیر و فرآورده های لبنی دنیا!

4 پسندیده

گیت هاب رو که میشناسین- تا دیروز فقط اکانت های پولی میتونستن منبع (یا همون ریپازیتوری) خصوصی داشته باشن اما از امروز همه کاربران عمومی هم میتونن ریپازیتوری خصوصی ایجاد کنن-
خیلی اتفاق خوبیه از نظرم

https://techcrunch.com/2019/01/07/github-free-users-now-get-unlimited-private-repositories/?sr_share=facebook&utm_source=tcfbpage&guccounter=1

2 پسندیده

چه جالب و البته عجیب! مدل درامدی گیت هاب الان چیه؟ و این کار چه کمکی به توسعه کسب و کارش (در مسیر جریان درامدی) میکنه؟

1 پسندیده

چند ماه پیش مایکروسافت گیت هاب رو خریده و فکر کنم این یکی از اولین تحولات حضور مایکروسافت در سیستم گیت هاب باشه

بعید میدونم که ایده و دلیل اصلی شون رو به راحتی بگن-
اما این برداشت خود منه که تا حالا کلی کد بود که همه در اختیار داشتن و همه دسترسی داشتن، اما از این به بعد کلی کد خواهد بود که به جز صاحب اصلیش فقط گیت هاب بهش دسترسی داره (شاید بشه تو اون همه آشغال یه جواهر هم پیدا کرد)

من کلن خیلی وقت ها این مفهوم مدل درآمدی رو نمی فهمم- کلی سایت هست که نمیدونم چطوری قراره پول بدست بیارن (سرویس بفروشن، داده بفروشن یا هر کار دیگه ای)

1 پسندیده

درسته، حضور مایکروسافت تاثیرگذاره. و فکر کنم اون جواهر، خود قطعات کد نباشن بلکه کدزن‌های پشتش باشن.

چون این کار گیت هاب باعث میشه کدزن های بیشتری بیان سمت استفاده از گیت‌هاب، کدوم کدزن‌ها؟ اون هایی که چندان به دنیای باز اعتقادی ندارن و در ضمن فکر میکنن کدهاشون اون قدر ارزشمنده که نمیتونن دسترسی ازاد به دیگران بدن: کدزن‌های حرفه‌ای دنیای بسته‌ای مشابه خود مایکروسافت.

1 پسندیده