یه ایده خوب برای حمایت از روستاها

من تازه امروز با بادپرس اشنا شدم، و این اولین سوالم هست.
ما گروهی هستیم که میخواهیم در حوزه کارآفرینی اجتماعی، اشتغال زایی، توانمندسازی اقشار آسیب پذیر و توسعه مناطق روستایی فعالیت داشته باشیم، فعالیتی که هم برای خودمون سودآور باشه و هم اثرات اجتماعی مثبت برای جامعه داشته باشه، درواقع میخواهیم در حوزه کارآفرینی اجتماعی و نوآوری اجتماعی فعالیت داشته باشیم.
کسی پیشنهادی داره؟

4 پسندیده

سلام
چقدر عالی و امیدوارم این دغدغه پایدار باشه و در مسیر با مواجهه با موانع و مخالفت ها و سیاست های پنهان و … ناامید و خسته و کلافه نشین.

پیشنهاد که بسیار زیاده وسوال شما خیلی کلی.

اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که در این جامعه هدف چیزی که به نظرم باید بیشترین تمرکز رو روش داشته باشید آموزش و فرهنگ هست.

حالا چگونه و چطور؟ بحثی بسیار مفصل می طلبه!

1 پسندیده

سلام، ممنون، بله فعلاً دغدغه مهمترین سوخت ماست و امیدوارم در این مسیر ثابت قدم باشیم.

به صورت مشخص تر ما الان دنبال ایده یا تیمی هستیم که نیاز به سرمایه گذاری داشته باشه، و مهم ترین قیدمون علاوه بر سود اقتصادی، ایجاد یک نفع اجتماعی هست.
مثال های خوبی داریم:

  • کشمون
  • گالش
  • باسلام
  • گرامین بانک
  • کارن کراد
  • نومدتورز

و…
در مورد آموزش شما ایده ی مشخصی دارید که هم سودآور باشه و هم تاثیر مشخص در رفاه مردم مثلا روستایی ها داشته باشه؟

2 پسندیده

من ایدۀ خاصی که - حداقل زمینی باشه - ندارم، بلاک‌چین مبتنی-بر-کشاورزی ایدۀ جالبی به نظر می‌رسه، نمونۀ پیاده‌سازی شده هم دیدم ازش، یه ایرانی با UN روش همکاری کرده بود. این‌جا FAO کمی دربارۀ این شکل از حل مسئله توضیح داده، بهره‌وری کشاورزی ایران خیلی پایینه، اگر بشه روی این کار کرد؛

  • بازار متشکل مشابه بورس کالا تشکیل داد،
  • روی زنجیرۀ تولید و مصرف کشاورزی کار کرد،
  • راه‌های عرضۀ مستقیم محصولات رو پیدا کرد،

روی بحث مالی‌ش کار کرد، فکر کنم مثمر ثمر باشه.

5 پسندیده

اخه بخش آموزش خیلی وسیع هست.
از آموزش گروه های سنی مختلف گرفته تا گروه های شغلی متفاوت. از آموزش حرفه ای ها جهت توسعه تا آموزش مبتدی ها برای شروع و یادگیری اولیه.
نیاز آموزشی مناطق روستایی در سطوح مختلف باید بررسی بشه و بعد براش برنامه تهیه بشه.
البته با شناختی سطحی که من از موقعیت های روستایی دارم به نظرم خیلی نباید این نیازسنجی کار دشواری باشه. چون اونها حداقل های آموزش استاندارد و با کیفیت رو هم ندارن.
ولی جامعه هدف باید اول مشخص بشه.

1 پسندیده

حتی بازاریابی برای محصولات کشاورزان، شیوه ارائه نوین محصولاتشون و یا بسته بندی و … همه ایده هایی هستن که قابل اجرا هستن، نیازبه سرمایه گذاری دارن و البته نیاز مناطق روستایی هم هست.

یه کاری که میتونید انجام بدید ارتباط گرفتن با نهاد ریاست جمهوری، معاونت امور روستاها هست. این بخش به دنبال پیدا کردن مشکلات استارتاپ های روستایی هست و احتمالا کمک ارایه میکنه.

به طور کلی روستاها دچار مشکلات زیادی هستن و روز به روز داره به مشکلاتشون اضافه میشه، از اعتیاد بگیر تا مسایل مربوط به ازدواج.

من به شخصه دوست دارم همکاری کنم البته چندان تخصصی در این زمینه ندارم. اما دوستانی دارم که شاید بتونن کمک هایی از نظر مسایل مربوط به نهاد بهتون بکنن.

2 پسندیده

این سوالیه که چند روز پیش در ارتباط با یک آشنایی که زاده و بزرگ شده و ساکن روستا هستند، برام پیش اومد.
برای اینکه این بحث رو منحرف نکنم، دوست دارم در یک موضوع جداگانه بهش بپردازیم.