«گزینه پنجوم» کمپینی برای تشویق رستورانها به غذادوست بودن

واسه اینکه برای خود من بیشتر بشکنه این مسپله ؛ رستوران -غذا - مشتری- هدر رفت غذا - مسپولیت -
اینا ذینفعهای این قضیه که میشه واسه اسم کار روشون مانور داد

حالا جدای از اسمی که میتونه خیلی خوب و به جا انتخاب بشه ؛ واسه ادامه کار ؛ به نظرم واسه اینکه یه دید کلی از ایده ها و تجارب مختلف رو این مسپله بتونیم بدست بیاریم بدنباشه بریم محتوایی که تو هیستوری این ایده هست رو یه نگاه بندازیم
:bike:

داستانی که از این ایده برداشت کردم خودم:

برای رستوران ها فضایی در پادپرس وجود داشته باشه،
کاربرها میان در این فضا ایده های نویی برای کاهش هدررفت غذای رستوران میدن.
رستوران های نوآور میان از این ایده ها بهره میبرن.
و به کاربرهایی که ایده های نو دادن هدیه ای در قالب یه وعده ی غذایی یا هر چی میدن، یا هیچی نمیدن و صرف استفاده از ایده ها خدماتشون نوتر میشه و این به نفع کاربرها میشه.

خب، اولین چیزی که به ذهنم میرسه:‌ توان اجرایی نوآورانه یه رستوران چقد هست؟ محدودیت های رستوران ها برا پیاده سازی و اینا. ایا میشه یه جوری از پس این محدودیت ها در برابر تغییر براومد؟ یه نقل قول خوب در این زمینه هست:

“The difficulty lies not so much in developing new ideas as in escaping the old ones.”
—John Maynard Keynes (a British economist)

دقیقا همه اینایی که میگی رو من به نظرم رسید بیایم یه ‍پرسشنامه یا یه استاندارد کلی واسش بوجود بیاریم و بذاریم در اختیار رستورانها؛ یه امکان سنجی اولیه به همراه یه نیازسنجی مناسب از ابعاد کار به دستمون میاد

1 پسندیده

پرسش هایی که به ذهنت میرسه رو میگی؟ ایده ای ندارم چه پرسش هایی میشه از رستوران ها پرسید؟

به نظرم یه چندتا چالش دارین رو به روتون: 1- چطور رستوران رو متوجه این قضیه کنید که لازمه همچین تغییری در روند کاریشون ایجاد کنن. 2- معرفی ایده های مختلف به رستوران ها 3- بعد دنبال این باشین که چه تعداد از اون ها مایل به همچین تغییری هست.

اگر از ابتدا بریم سراغ رستوران هایی که در حال تاسیس هستن و راهنمایی بشن برای بهینه کردن کارشون بهتر هست، تا اینکه بعدها بخوان تغییری ایجاد کنن.

1 پسندیده

جوابهایی که الان تو جیبم دارم:grinning:

۱-با اکثر رستورانهایی که به صورت شخصی (نه واسه این ایده مشخص) صحبت کردم ؛دغدغه این قضیه رو داشتن؛ حالا چه برای برندشون چه به عنوان راه حلی برای تبلیغ خودشون ؛ منظورم اینه که تقریبا متوجه این قضیه هستن فقط باید نفعی توش ببینند که بیشتر روش مانور بدن

۲- چیزی که به ذهنم رسید واسه این ایده اینه که با استفاده از شبکه های مجازی بتونیم این دغدغه رو دوباره و دوباره و دوباره … بیاریم تو چشم ؛البته تو اسکیل ملی !!

1 پسندیده

یعنی بازار هدف اولیه ی این ایده رو رستوران های در حال تاسیس یا نوپا گرفتی. به نظرم بازار خوبی هست :heart_eyes:، چون چنین رستوران هایی لازمه یه مزیت رقابتی ایجاد کنن.
فقط یه نکته براشون هست که این رستوران ها هنوز به مشکل خاصی هم برنخوردن که بخوان نوآورانه برطرفش کنن :sunglasses:

@somo849 داستان تو ذهنت رو برا این ایده توصیف میکنی لطفا؟ هر چی جزئیات بیشتر بهتر.

مثلا من میام یه بسته بندی جدید پیشنهاد میدم، چه اتفاقی میفته

  • برا من؟
  • برا رستوران؟

طرح یا داستانی که از طریق اون به نظرم میشه رستوران دارا رو تشویق به حرکت در این زمینه میکنه اینه که بشه یه برندی در خلال این روند به وجود اورد.

واسه این برند چند تا حرکت باید زده بشه:

1- اسمی مناسب واسه این قضیه (واسه شروع خیلی تشویق کننده میتونه باش)

2- ساختن یه لوگو و نمادی مناسب

3- استفاده از شبکه های مجازی و خبر رسانی برای معرفی برند

4- معرفی یک یا دو رستوران که در این زمینه حرکتهای خوبی زدن و معرفی اونها و راهکاراشون

5- معرفی راهکارهای مناسب برای رستورانها و امکان سنجی اونها

در نهایت به نظرم این لیست رو میشه تکمیل و تصحیح کرد

2 پسندیده

در تکمیل فرمایشات @somo849 :joy: بعد از طراحی لگو و پرسش ها ما به یه کمپین ایستاگرامی نیاز داریم که میشه اسمش رو گذاشت گزینه پنجم .
روال این کمپین به این صورت خواهد بود که ما چهار تا سوال مشخص که چکیده همه بحث های گفته شده بود رو به عنوان گزینه های یک تا چهار معرفی میکنیم و بعدش از همه ادمهایی که به رستورانهای مختلف رفتند میخواییم که خودشون این چهار تا سوال رو توی روستوران ها بررسی کنند و بعد از اینکه غذا خوردن به تعداد گزینه های که توی اون رستورانها دیدند یه عکس سلفی از خودشون جلوی رستوران بگیرند و توی اینستاگرامشون شیر کنند و ضمن منشن کردن هشتک ما که عنوان کمپینمونه از دو نفر از دوستان خودشون بخوان که دو تا دستوران دیگه رو تست کنند و این موارد رو توش بررسی کنند.
در اخر ما میتونیم گزینه های پنجم رو جمع اوری و چاپ کنیم.

واسه کمپین راه انداختن چه نیازهایی وجود داره؟ چطوری میشه یه کمپین پویا راه انداخت؟

خوب مهمترین نکته ای که توش هست اینکه ایده است خیلی ساده و قابل اجرا تو هر شرایطی باشه. ولی اهداف گنده ای پشت داشته باشی

  • اول لازمه بدونی هدف کمپینت/لید کمپین چیه و بتونی اون رو در قالب ۳-۵ کلمه توصیف کنی. هدف این کمپین چیه؟

  • این کمپین مخصوص چه جامعه ای هست؟ میخواد/میتونه رو چه جامعه ای زودتر تاثیر بذاره؟ کی سریع تر همراه چنین کمپینی میشه؟

بعد میشه انتخاب ابزار اطلاع رسانی و انجام-تکمیل-انجام.

منظورم اینه که واسه شناسایی یه social network مناسب واسه این موضوع باید رو چه چیزهایی مانور داد؟ مثلا تلگرام واسه بعضی از کمپینها استارت خوبی میزنه ولی بعد یه مدتی هیجانش میخوابه!

ولی تو اینستا گرام میتونی یه صفحه داشتی باشی راجع به موضوع مورد نظر و روش مانور بدی !هرچند که تلگرام هم میتونی کانال داشته باشی ولی بعد از یه مدتی واسه کانال موضوع کم میاری و باید حاشیه کار کنی!

خوب واسه یه همچین کمپینی من دو ذینفع مستقیم قرار میدم :

1- مشتری رستوران که این موضوع میتونه براش دغدغه بشه

2- رستوران ،اگر رستوران ببینه این موضوع واسه مشتریهاش داغ شده ،بدش نمیاد که تبلیغ مناسبی داشته براش

ابزار به هیچ وجه اولین چیزی نیست که لازمه در موردش تصمیم گیری شه. مثل اینه که میخوام حرکتی کنم و قبل از اینکه فکر کنم با چه هدفی و به کجا ، بیام به این فکر کنم که برای حرکت از دوچرخه استفاده کنم یا جت یا اتوبوس؟

ویرایش: خب این ذینفع کلی بود. حالا بیا دسته بندی رو کمی تنگ تر / کوچیک تر کن. چه جور رستورانایی؟ چه جور مشتری هایی؟ ایا رو رستوران میخوای تاثیر بذاری و رستوران رو مشتری تاثیر میذاره، یا تو رو مشتری تاثیر میذاری و اثر مشتری به رستوران میرسه؟‌ …؟

نه منظورم این نبود که اولین تصمیم ابزار ارتباطی باشه ،صرفا میخواستم سوال قبلیم یکم ملموستر باشه، منظورم اینه که شاید در دید اول ساخت یه کمپین اجتماعی راحت باشه در حالی که حتی تو قسمت معرفیش هم به مشکل بر خواهیم خورد،

من الان جواب کردومو بدم ؟:joy:

ین کمپین مخصوص چه جامعه ای هست؟ میخواد/میتونه رو چه جامعه ای زودتر تاثیر بذاره؟ کی سریع تر همراه چنین کمپینی میشه؟
جامعه هدف ما کلیه ادمهایی که میرن رستوران که قراره عملگرهای این ایده باشن . اما حوزه تاثیرشون علاوه اونها ( ایجاد دغدغه ذهنی برای سوال پرسیدن در مورد هدر رفت غذا) رستوران داراست که اولا کارهای که در زمینه هدر رفت انجام دادن دیده میشه و دوما یه تبلیغ خوبه برای رستورانهایی که یه ایده خلاقانه برای جلوگیری از هدر رفت زدن.

منظورم اینه که واسه شناسایی یه social network مناسب واسه این موضوع باید رو چه چیزهایی مانور داد؟ مثلا تلگرام واسه بعضی از کمپینها استارت خوبی میزنه ولی بعد یه مدتی هیجانش میخوابه!
در مورد نتورکشم فکر میکنم در دیدگاه اول اینستا گرام خیلی خیلی خوب باشه و بتونه نیازهایی که ما برای کمپینمون نیاز داریم رو براورده کنه.

به نظرم متفاوت رفتار کردن یک رستوران میتونه خیلی توجه مشتریان رو جلب کنه.
اولین قدمی که یه رستوران برای کاهش هدررفت می تونه داشته باشه اینه که بفهمه چقدر هدررفت داره.
فرض کنید وزن غذایی که برای هر مشتری سرو میشه مشخص باشه و وقتی مشتری اونجا رو ترک کرد وزن غذای باقیمونده روی میز اندازه گیری بشه و از طریق اس ام اس بهش اطلاع داده بشه که شما امروز … درصد از غذاتون معادل … تومن هدر رفت.
بعد در وسط یا انتهای روز میتونه در تابلویی این رو بنویسه که امروز … غذا که می تونست … آدم رو سیر کنه هدر رفت.

3 پسندیده

چرا یه رستوران باید این کار رو بکنه؟
بخواد یه کارگر بذاره و کل هدر رفت هر میزی رو اندازه گیری کنه؟