«پادپرس، شعبه های محلی»؛ نظرتون راجع به فضاهای گفتگوی متمرکز چیه؟

دنباله‌ی موضوع آیا راهی هست که آدم ها به طور هوشمند همدیگه رو پیدا کنن؟:

یک نیازی که در مجموعه های سازمانی مختلف ِ کوچک، مثل دانشگاه ها احساس میشه مساله ی ایجاد ارتباط هست. منظور از ارتباط، چیزی شبیه مثال هایی هست که در موضوع بالا اشاره کردم.
و مثال های بیشتر برای مورد خاص دانشگاه:

  • تبادل دانش و مهارت بین افراد
  • ارائه ی بازخورد به بخش های مختلف
  • طرح مشکلات عمومی و نقص هایی که متولی مشخص ندارند
  • باخبر شدن از اوضاع دیگران و مشکلات اون ها

البته تاثیر ارتباط در مجموع بیش از تک تک فوایدی هست که میشه براش برشمرد. (از اصل برهم نهی پیروی نمی کنه در واقع!)

چه طور میشه این ارتباط موثر رو درون مجموعه های نسبتا کوچک (که نه به اندازه یک شهر بزرگ هستند که ارتباط و دسترسی بخش های مختلف به هم سخت باشه، و نه مثل یک خانواده یا گروه دوستی اون قدر کوچک هستند که راحت با یک گفتگو و تماس ارتباط حاصل بشه،) ساماندهی و راه اندازی کرد؟

#ایده پردازی

یکی از نقش هایی که پادپرس داره ایفا می کنه در همین حیطه ی ایجاد ارتباط در سطح وسیع هست که فواید خودش رو داره. اما بیایم تصور کنیم که پادپرس های محلی درون اون مجموعه های نسبتا کوچک شکل بگیره. به نظرتون اوضاعشون چه طور میشه؟

یکی از مزایایی که تشکیل این شعبه های کوچک از پادپرس در مقایسه با پادپرس بزرگ! داره اینه که چون جامعه محدود میشه، بسیاری از مساله ها و دغدغه ها برای افراد اون جامعه مشترک هست، این می تونه نرخ مشارکت رو بالا ببره، و هم افزایی بیشتری ایجاد کنه؛ از طرفی چون افراد مشارکت کننده نزدیک ِهم و در دسترس هم هستند، به نسبت انگیزه برای مشارکت عملی و اجرایی برای حل اون مساله بیشتر خواهد بود، و احتمالا مسیری که از راهکار به سمت پیاده سازی یا تولید محصول باید طی بشه رو کوتاه تر خواهد کرد.

نظر شما چیه؟

7 پسندیده

این مسئله جنبه‌های مختلفی داره. اولیش امکان‌سنجی کار هست که در حیطه مدیر ارشد هست. ولی از نظر امکانات، همین الان اگر دقت کنید، گروه‌های خاص در پادپرس وجود داره، مثلا دانشگاههای افراد یا رشته‌های تحصیلی. بنابراین به راحتی میشه این کار رو انجام داد و اگر موضوع به گروه خاصی مربوط هست، با صدا کردن آنها به هدفی که میخواید برسید.

نکته بسیار ریز داستان، از بحثی هست که در متن اولیه موضوع داستانهای سازمانی مطرح شده. یعنی از لحاظ حقوقی، اشاره به نام سازمان یا اشاره مستقیم به فرد ثالث میتونه تبعات حقوقی سنگینی به دنبال داشته باشه. این سازمان میتونه دانشگاه باشه یا شهرداری خاصی. در نهایت به این نتیجه می‌رسید که بهتره موضوع خیلی کلی و بدون پیش‌زمینه مطرح بشه تا از این مسائل پیش نیاد یعنی همین اتفاقی که در پادپرس داره میوفته. البته اگر با در نظر گرفتن این مسائل، محلی‌سازی اتفاق بیوفته، قطعا هم داده‌ها بیشتر خواهد بود و هم احساس مشارکت.

3 پسندیده

راستش خیلی متوجه موضوع سوال نشدم. ببخشید که کند ذهن هستم.
برای ایجاد ارتباط، بهترین راه این هست که موضوعهای مشترک پیدا کرد، حتی نامرتبط، مثلاً سرگرمیهای این مخاطبین و بعد حول اون هسته های ارتباطی رو شکل داد.

3 پسندیده

من حقیقتش موضوع رو از جنبه ی امکان سنجی مطرح نکردم. صرفا یک تخیل بود و مطرح کردم تا مورد سنجش و ارزیابی یا ایده پردازی بقیه قرار بگیره.

من فکر می کنم این مساله قابل حل باشه. برای مثال یک سرویس دهنده ی وبلاگ مثلا بلاگفا رو در نظر بگیرید. آیا اینکه وبلاگ هایی داخل بلاگفا به اسم اشخاص یا سازمان ها در اون اشاره کنن، بلاگفا رو متوجه تبعات قانونی می کنه؟
فکر کنم اگر محتوای مجرمانه (مثلا تهمت، هتک آبروی افراد، …) داخل وبلاگی قرار بگیره، شخصی که متضرر شده می تونه از صاحب وبلاگ شکایت کنه و در صورت رای به درستی ادعای شاکی، محتوای مجرمانه اون وبلاگ، یا خود وبلاگ حذف میشه.
تا اونجا که اطلاع دارم کلیه ی فروم ها و سایت های دارای عضو روی بستر اینترنت هیچ کدوم مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده از سوی اعضا متقبل نمی شن و در صورت وقوع طبق قانون، مسئولیت رو متوجه فرد یا عضوی که مرتکب جرم شده می کنن.

خیلی ممنونم از سوالتون. اتفاقا موضوعی که من مطرح کردم خیلی خام و دارای ابهام هست و سوال شما کاملا به جاست.
چیزی که شما فرمودین همین اتفاقی هست که در حال حاضر در «پادپرس بزرگ» رخ میده. آدم ها بسته به اشتراکاتی از جنس های مختلف، بدون اینکه نیاز باشه از نزدیک همدیگه رو بشناسن، با هم ارتباط دارن و از برهم کنش اون ها خروجی های ارزشمند تولید میشه.
من یک افزونه (اکستنشن) از این پادپرس رو با اسم «پادپرس محلی» مطرح کردم که برخی مزایای پادپرس بزرگ رو نداره اما مزایای دیگه ای داره که شاید پادپرس بزرگ، اون ها رو نداره!.
از جمله همین مواردی که در پست اولیه ذکر کردم:

امیدوارم توضیحم ابهام ها رو بیشتر نکرده باشه!! اگر اینطوره، خیلی ممنون میشم باز هم سوال بپرسید.

2 پسندیده

ممنون از شفاف سازی.
حالا سوالم این هست که این امکان یا محصول جدید، برای ما چه خواهد داشت که الان نداریم؟ چون محصول جدید هزینه داره و باید توجیه داشته باشه…اونهم یک توجیه خوب…
ممنون

3 پسندیده

به نظر من اینکه ما بخواییم افراد دارای شباهت های مختلف رو در پادپرس به هم ارتباط بدیم خیلی خوبه اما ضرورت ایجاد پادپرس محلی براي رسيدن به این هدف رو خیلی قابل توجیه نمی دونم يا حداقل توجيه نشدم. به قول @yousef چنين تقسيم بندي در پادپرس هست اما شخصا فكر مي كنم اگه پررنگ تر و قابل دسترس تر باشه خيلي بهتره. مثلا من اسم خودم رو در پادپرس طوري انتخاب كردم كه تخصصم مشخص باشه كه هركس خواست صدام بزنه و اصلا دليلي كه باعث شد من وارد پادپرس بشم پاسخ به يك سوال حقوقي بود كه دوست پادپرسي من ديد و ازم جواب خواست كه بذارش تو پادپرس فكر كردم چه خوب چرا خودم نرم جواب بدم…اما افراد بسياري در پادپرس هستن كه بايد حتما پروفايلشون رو ببينيم تا صداشون بزنيم و اين شايد گاهي غيرممكنه. مثلا مساله اي رو كه خودم در پادپرس مطرح كردمآيا شده تا حالا آدما رو به شكل حيوونا ببينيد ….خيلي احساس نياز مي كردم يه متخصص مثلا روانشناس رو صدا بزنم ولي نمي دونستم چه جوري پيداش كنم؟
ضمنا افراد شبيه به هم در تفكر و علايق و … به نظرم فقط اگر اتفاقا با هم بحث كنن تا حدي شباهت ها و دغدغه هاشون رو پيدا مي كنن در غير اين صورت احتمالا نه. اين شناخت ها از جهات مختلف مي تونه مفيد باشه مثلا ايجاد كسب و كار يا ؟
خلاصه اينكه به عنوان فقط يه پيشنهاد به @lolmol عزیز ميگم شايد بد نباشه كه به قابليت هاي كنوني پادپرس در اين زمينه كمي افزوده بشه چرا كه به مفيدتر شدن پادپرس هم كمك مي كنه…
سپاس

5 پسندیده