با هوچی‌گری در فضای مجازی چطور برخورد کنیم؟

هوچی‌گری معمولا به رفتار خصمانه با اهرم فشار اجتماعی برای ساکت کردن طرف مقابل و در دست گرفتن فضای اجتماعی اطلاق میشه. در دنیای واقعی این رفتار هم بسیار رایج هست و در زمانهای بحران، تبدیل به یکی از رفتارهای رایج اجتماعی میشه، چون افراد احساس ناامنی بیشتری دارن و به سادگی در مقابل فرد کوتاه میان.

در فضای مجازی، قدرت و رواج این رفتار بسیار بالاتره چون توان تاثیرگذاری اجتماعی هر فرد بسیار متفاوت هست از دنیای واقعی. اگر در فضای مجازی حضور دارین، بعید میدونم که شاهد این رفتار نبوده باشین و امیدوارم که قربانی این رفتار نباشین. چه مشاهداتی از نحوه عملکرد افراد در این زمانها دارین؟ چطور میشه با این رفتار مخرب مقابله کرد؟

6 پسندیده

ایراد از ساختار جامعه هستش که هوچی گری رو میپذیره . جامعه ای که افراد در اون تا زمانی که اخلاقیات بد و هوچی گری پاگیر خودشون نشده اعتراضی نمیکنن یک منجلاب میشه که شاید برای زالو ها بهشت باشه ولی برای کرم ابریشم کشتارگاهه

2 پسندیده

هوچی گری یک تاکتیک معمول در تمام جوامع هست و ربطی به جامعه خاصی نداره! اینکه ما این رو از خصوصیات منفی مختص به ایران بدونیم، نه درسته و نه منصفانه! توی آمریکا و اروپا هم این اتفاق به شدت در سیاست میوفته!

مقابله با هوچی گری بسیار سخته چون این تاکتیک حسی در افراد رو هدف میگیره که بسیار قوی و بنیادیه. این حس رو میشه در رفتارهای رایجی مثل غیبت یا تخریبهای معمولی هم دید. وقتی تاکتیکی این حسهای بنیادی رو هدف میگیره، مقابله با اون به وسیله روشهای علمی و سطح بالا بسیار سخت میشه. البته در مقابل میشه از خود همین تاکتیک استفاده کرد ولی وضعیت به چیزی تبدیل میشه که امروز نه تنها در سیاست داخلی که در دنیا هم گسترده شده.

4 پسندیده

مگر آمریکا یا اروپا پاک و منزه از ایرادات هستن؟اصلا مگر ما آدم یا جامعه دانای مطلق داریم یا داشتیم تا الان؟ هرجا آگاهی بیشتر باشه هوچی گری و امثال اون در لحظه شناخته شده تر هستند و تاثیر کمتری دارن و متعاقبا در هرجا که یک تاکتیک کم تاثیر تر یا بی تاثیر باشه از اون استفاده کمتری میشه. من دنبال تخریب اجتماع ایران نیستم ولی ستارا العیوب هم نمیخام باشم . قایم کردن مشکلات تعفن بیشتری رو موجب میشه. نه بزرگ نمایی نه نادیده گرفتن

نمی‌فهمم که چرا جهت‌گیری پست به سمت من اومده ولی اگر اینطوره برای شفافیت میتونیم بحث کنیم.

مثال آمریکا و اروپا برای تایید این عمل نبود، بهتره پست رو دوباره بخونین تا متوجه بشین که این مثال برای رواج آورده شده نه لزوما تایید.

اینکه این تاکتیک هوچی‌گری خوب هست یا بد، خودش جای بحث داره. این روش برای پیروزی در رقابتهای اجتماعی هست و به طور مطلق خوب یا بد نیست. ولی یک نکته مهم در این تاکتیک هست که هوچی‌گری با ایجاد اطمینان همراهه.

در مقابل هر چیزی که با ایجاد اطمینان همراه باشه، آگاهی به معنی علم حرف زیادی برای گفتن نداره. چون خاصیت علم شکاکیت هست حتی نسبت به خودش. روشی که شکاکیت رو در ذات خودش داره نمیتونه با روشی که براساس اطمینان عمل میکنه، حرفی برای گفتن داشته باشه. من شما رو دعوت میکنم که یک مثال از ایجاد تحرک اجتماعی صرفا براساس علم بیارین!

اگر منظور از آگاهی چیزی غیر از علم و یک سری فرضیات اخلاقی پذیرفته شده هست، اون موقع صرفا قواعد بازی رو عوض کردین. اینکه قواعد جدید نتایج بهتری از قواعد قبلی رو میده برای کسی روشن نیست چون به قول شما «دانای مطلق نداریم»

1 پسندیده

ادامه بحث به سمت هوچی گری خواهد رفت . چون نوع بحث بر اساس غیر مستقیم هستش دچار انحراف خواهد شد . هم صحبت های شما درست هستش هم بعضی از حرفای من . سوتفاهم مشکل این بحث هست

1 پسندیده

همونطور که @yousef مطرح کردن هوچی گری در حال حاضر از دنیای واقعی با تغییر شکل و البته زور بیشتر به دنیای مجازی راه پیدا کرده، من ابتدا تجربه خودم از تقابل نسبت به هوچی های دنیای واقعی مطرح میکنم و بعد سعی میکنم راه حل(ها) اگه به ذهنم میرسه نسبت به تقابل با این مسئله در دنیای مجازی مطرح کنم:

در دنیای واقعی این مسئله اجتناب ناپذیره و به هر حال زمانی برای هر کسی اتفاق میوفته. خودم وقتی که با هوچی بازی مستقیم(غیرمجازی) روبرو میشم، معمولاً ساکت میشم. بعد از این سکوت روش زیر رو پیش میبرم:

  • موقعیتمو میسنجم، آیا پشتوانه ای از لحاظ افراد حاضر در جمع دارم یا خیر(یا چجوری میتونم حمایت جمعو بدست بیارم؟). اگه بله چجوری میتونم ورق رو جوری بگردونم که طرف مقابل رو تضعیف کنم. اگر هم خیر سعی میکنم خودم به یه لایه دفاعی مناسب فرو برم.(بچگیا این لایه گریه بود، الان کمی حس احترام و طلب بخشش)
    همزمان سعی میکنم با گوش دادن به صحبتای هوچی گر مورد نظر، یکی از تناقضای گفتارشو بولد کنم و سعی کنم ازش برعلیه خودش استفاده کنم. از یه جایی به بعد میتونم از رفع این مشکل به نوعی که هم رضایت خودم و هم جمع رو جلب میکنه مطمئن بشم. (موردی که در اینجا لازمه عرض کنم اینه که من خودمو آدم جویای حقیقت فرض کردم که احتمالاً خیلی خودخواهانه ست)

  • هوچی گری در دنیای مجازی: چون خیلی کم فعالیت مجازی دارم( به غیر از پادپرس، تقریباً جایی رو دارای صلاحیت نمیدونم :innocent:) تا حالا هیچ وقت خودم مورد هوچی گری از جانب کسی واقع نشدم. ولی کنجکاوی و تا حدی هم رنگ و لعاب اخبار زرد باعث شده در جریانش باشم. تنها و قوی ترین راه حلی که به ذهنم میرسه بایکوت شخص یا اشخاص هوچی گر از جانب جمع، و در واقع حذف این افراد از جانب سایرینه.
    فقط موضوعی که اینجا خیلی حائز اهمیت میشه اینه که معیارهای تشخیص هوچی گری در دنیای مجازی چیه؟ (چون بعضاً پیش میاد که افراد صرفاً حرف همدیگه رو متوجه نشده باشن در حالی که یک حرف رو به روشهای مختلف واسه همدیگه تکرار میکنن)

1 پسندیده