به روزترین مرجع دستور زبان فارسی چیست؟

جدیدترین دستور زبان فارسی چیست؟ من هر روز از زبان فارسی استفاده می‌کنم اما متاسفانه هنوز دستور زبان فارسی را بلد نیستم. می‌خواستم بپرسم که جدیدترین منبع برای مطالعه دستور زبان فارسی چیست؟

دنباله‌ی موضوع به روزترین فرهنگ واژگان فارسی چیست؟

5 پسندیده

فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دستور خطّ و فرهنگ املایی خطّ فارسی رو در تارنماش قرار داده که البته من خودم چندان پای‌بندش نیستم امّا خوندن دستور خطّش خالی از لطف نیست.

3 پسندیده

بله این‌ها را دیده بودم. جدا از این که این‌ها هیچ‌کدام دستور زبان فارسی نیستند، من چند مشکل با این متن‌ها دارم. اول این که خیلی از چیزهایی که در این متن‌ها می‌خوانم در تضاد با چیزی است که در مدرسه یاد گرفته‌ام. برای نمونه به من یاد داده بودند که روی حرف ه از همزه استفاده نکنم، بنابراین پردهٔ اتاق نادرست و پرده‌ی اتاق درست است (از نظر منطقی هم دومی بیشتر با عقل جور در می‌آید). دوم این که بی‌قاعدگی در دستور خط موج می‌زند. برای مثال هیچ رفتار مشخصی برای استفاده کردن یا نکردن از نیم فاصله پیدا نکردم (مثلا چرا پستچی درست است و پست‌چی نادرست). اما مهم‌تر از همه این که خواندن این متن‌ها برای من اصلا ساده نیست.

اگر شما بخواهید زبان انگلیسی یا آلمانی را از صفر مطالعه کنید کتاب‌های بیشماری درباره دستور زبان پیدا می‌کنید. من به دنبال چنین کتابی برای دستور زبان فارسی هستم. برای مثال می‌خواهم بدانم ساختار گذشته ساده یا حال ساده چیست یا این که چگونه می‌توانم جمله شرطی بسازم؟

3 پسندیده

در فرهنگ املایی خطّ فارسی، املای درست [به زعم خودشان] این‌ها رو نوشته، به‌عنوان مثال من به جدا نویسی اعتقاد دارم، ولی فرهنگستان معتقد است جنگل‌بان را باید جنگلبان نوشت. من که درکی از این چرایی این‌کار ندارم.

من خودم این کتاب رو نخوانده‌ام، می‌دونم نخوانده را نباید پیش‌نهاد کرد امّا انگار بد نیست.

3 پسندیده

کتابشناسی توصیفی زبان و ادب فارسی، مقاله ای که محمد مهیار نوشته و به معرفی کتب دستور زبان فارسی پرداخته
http://www.ensani.ir/fa/content/110186/default.aspx

4 پسندیده

برای یادگیری دستور زبان فارسی می تونی از این کتاب ها استفاده کنی:

  1. دستور زبان فارسی 1و2، حسن احمدی گیوی و حسن انوری
  2. دستور زبان فارسی، پرویز ناتل خانلری
  3. دستور زبان فارسی، تقی وحیدیان کامیار
  4. دستور مفصل امروز، خسرو فرشیدورد
  5. دستور زبان فارسی هفت جلد در یک جلد، عبدالرحیم همایونفرخ
4 پسندیده

به‌روزترین مرجع، دستور زبان پارسی نگارش دکتر نوید فاضل است.

3 پسندیده

دوست عزیز در دستور زبان و دستور خط یه گفتاری هست به اسم درست و غلط و من وقتی این گفتار را خواندم فهمیدم د؛ست غلط مطلقی وجود ندارد در دستور زبان چند صورت درست داریم همه کلماتی که نوشتی درست است. بزرگانی مثل بهار و معین و دهخدا سرهم می نوشتند الان عده ای می گویند باید جدا نوشت هر دو درست است. هم به همراه درست است هم بهمراه. هم خوبست درست است هم خوب است. در دستور یک درست نداریم. فقط اگر می خواهی عرفی بنویسی به نثر روزنامه ای مراجعه کن و ببین الان مردم بیشتر چطوری می نویسند.

1 پسندیده

لطفا کمی بیشتر درباره این گفتار توضیح بدین و یا اگه این گفتار جایی نوشته شده مرجع بدین که بشه بهش مراجعه کرد. دوست دارم بدونم بر اساس چه استدلالی میگن درست-غلط مطلق وجود نداره. چون اگه چنین باشه، منحتیمیتونماینقدرضایعبنویسموزبانروبهفنابدم! دستور و قواعد یه زبان اصولا باید در جهت حفظ اون زبان بکوشه و کمکی به فنای اون نکنه.

2 پسندیده

سلام. تا انجایی که میدانم وقتی کلمه ای که از قبل خودش معنی دارد مثل جنگل با یک پسوند به کار گرفته شود و معنی جدیدی درست کند این دو سرهم می شوند مثل چنگلبان یا پستچی.
اما بعضی از اساتید قائل به جداسازی کامل و افراطی هستند از نظر اینان که گاه منطقی هم هست جدا کردن و استفاده از نیم فاصله بن کلمه و پسوند یا پیشوند یا کلمات ترکیبی را کاملا مشخص می کند و درک و خوانش آن بهتر می شود.
تجربه ی خود من این است که ترکیبشان برای بهتر و صحیح خواندن جواب می دهد.

1 پسندیده

درود بر شما
دستور زبان فارسی
و دستور مختصر زبان فارسی
از بانو طلعت بصاری بسیار مفید بود برای من