تشویق مردم به تفکیک زباله ها

برای اینکه مردم زباله های خود را تفکیک کنند در ازای دریافت زباله و پسماند خشک به آنها بلیط اتوبوس و مترو بدهیم هم کمک به تفکیک هم تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی.

تشویق مردم به تفکیک زباله

در ادامه ی موضوع چگونه میتوان از آشغال ها به عنوان یه فرصت سرمایه گذاری استفاده کرد؟
و فرهنگ سازی چقدر در تفکیک زباله نقش دارد؟

5 پسندیده

الان شهرداری در بعضی مناطق کانکس های جمع اوری زباله خشک درست کرده که در مقابل بهمون مواد شوینده میده

اما مشکلی داره اینه که من که خودم زباله ها رو تفکیک می کنم نمی برم به اونجا تحویل بدم چون برام دوتا هزینه داره: زمانی ، و دومیش که خیلی بدتره این که باید بذارم زباله ها به حد خاصی برسه و این انباشه شدن زباله ها توی خونه اذیتم می کنه

3 پسندیده

اگه مثل فضای سبز یک نفر را مامور جمع آوری زباله های خشک از درب منزل یا مجتمع کنه چی؟ براش صرف میکنه؟

2 پسندیده

با توجه به دو پاسخ بالا، یعنی مشوق خارجی به تنهایی جواب نمیده و چیزی از جنس سادگی انجام چنین کاری هم لازمه.

اگه به جای بلیط اتوبوس، خود کیسه پلاستیکی و یا بطری های آب معدنی قبول میشد چی؟

البته اون وقت مشکل اصلی چنین راه حلی و همین طور راه حل زباله ی خشک در ازای بلیط، این میشه که افراد شروع میکنن به تولید زباله های پلاستیکی برای تامین هزینه های سفرشون.

بخش خصوصی هر هفته یکشنبه ها میاد و زباله های تفکیک شده ما رو میبره و در ازاش کیسه زباله میده به خونه ها.

خب با ترویج و توضیح لزوم کمتر تولید کردن زباله، یعنی مردم توجیه نمی شن؟ اینکه چرا واقعا همچین چیزی لازمه؟ بعدم میشه راه هایی رو هم به موازات پیش برد که پلاستیک کمتری وارد چرخه بشه. مثلا توزیع زنبیل های حصیری یا بالا بردن قیمت کیسه های پلاستیکی. شرکت در قرعه کشی هم خوبه.

البته در دراز مدت به نظرم این نوع از تشویقی ها خوب نیست. کار درست رو برای گرفتن پاداش انجام بدیم؟ هرچند پاداش نهایی : سالم و زنده موندن زمین و خودمونه.[quote=“Faezeh.T, post:2, topic:1193, full:true”]
اما مشکلی داره اینه که من که خودم زباله ها رو تفکیک می کنم نمی برم به اونجا تحویل بدم
[/quote]

خب کلا زباله هاتون رو کجا تحویل می دین؟ نمیشه همونجور هم زباله های تفکیک شده رو تحویل بدین؟

همه کارهای دنیا رو با توجیه و توضیح نمیشه پیش برد، مخصوصا کارهایی که تعداد زیادی از افراد درش دخیلن. چون بعد مدتی میبینی همه کارت شده توجیه و توضیح و از وظیفه ی اصلیت موندی.

بحث پلاستیک نیست اینجا، راجع به اینکه چه بازیسازی ساده ای و یا سیستم موثری میشه طراحی کرد که بتونه مردم رو جذب کنه تا زباله هاشون رو تفکیک کنن.

این بازیسازی که در بالا پیشنهاد شده، زباله در ازای بلیط و یا زباله به جای بلیط، میتونه منجر به تولید زباله ی بیشتر بشه به جای اینکه باعث تفکیک زباله شه. چون من میبینم منفعتی مستقیم در تولید زباله ی خشک وجود داره. البته بستگی داره هزینه ی تولید زباله بیشتر باشه و یا هزینه ی بلیط.

یه جوابش:

2 پسندیده

ما زباله هامون تحویل میدیم به زباله دانی. اما جدا شده تحویل میدیم. اینجا سیستمی نداره که روز خاصی بیان زباله خشم جمع کنند. اگه هم فقط یه روز توی هفته بیان به نظرم باز مردم تشویق نمی شن جدا کنند به دلیل این که حجم زباله های خشک بالاست و ما حیاط نداریم و نگه داشتنشون واقعا راحت نیست همین الان من باید خودمو لاغر کنم تا راحت توی اشپزخونه راه برم :smile: . وظیفه من اینه که جدا کنم. شهرداری چه وظیفه ای داره؟

حتی در کشورهایی که در مقابل گرفتن بطری ها پول پرداخت میشه به مردم، مردم خیلی تشویق نمیشن بطری ها رو ببرن تحویل بدن! توی این سخنرانی بهش اشاره میشه.

یه جا دیدم یه خانمی نوشته بود که من وقتی شروع کردن به درب بطری جمع کردن برای افراد نیازمند ویلچر شروع کردم به بیشتر خریدن اب معدنی! البته بعدا خودش فهمیده بود که کارش درست نبوده . اما خب این سیستم این مشکلات رو داره

بهتره این بشه وظیفه ادم تا این که در برابرش جایزه بگیریم، وظیفه ما به عنوان یه شهروند اینه که جدا کنیم. کسی تا حالا به من نگفته زباله ها رو جدا کن. حتی توی دهاتمون به مادر من هم کسی نگفته جداشون کن. اما وقتی دید من جدا می کنم و تنها دلیل جدا کردنم رو براش گفتم اینه که دیدم ادمهای بی نوایی خم میشن از توی زباله ها پلاستیکها رو بر میدارن برای فروختن به این فکر کردم که اینا وقتی زیاد توی زباله ها بگردن به ضرر ماست. بیماری ها زودتر شیوع پیدا می کنند، حالا بعد چند وقت دیدم مامانم هم جدا می کنه زباله هاشو اونجا حتی سیستم هفته ای یه بار هم ندارن، سیستم کانکسی هم ندارن که ببرن به جای خاصی تحویل بدن .
جایزه اینه که زمین خونه ماست همین.

بهتر از اون اینه که یه ماده ای به جای پلاستیک تولید بشه . مشابه کاری که ابن بایر و دوستاش انجام دادن . جایگزین اکاسیو که سمی هست ، ماده ای از میسل قارچها تهیه کردن
@najme

1 پسندیده

منم منظورم همین بود. یعنی مکان هایی که هر روز در کنار سایر زباله ها، زباله های خشک رو هم جمع آوری کنه. اینم یه جورایی نظر مردمو جلب می کنه. اینکه امکان رو فراهم کنی (شهرداری یا بخش مسئول) براشون. یکی از بدی های طرح جمع آوری هفتگی اونم صبحا اینه که: مردم همیشه که خونه نیستن وشاغلین هم مشکل دارن باهاش.

چرا سخت میگیرید، سرایه دار بره زباله های خشکو بده به کانکسیه و در قبالش لوازم بگیره، یا تلفنی بیاد بگیره، یا هرشب بیاد تحویل بگیره، در مدارس ابتدایی تفکیک زباله ها آموزش داده بشه و به خانواده ها فشار وارد بشه، خیلی کارا میشه کرد اگه مافیای زباله بذاره

2 پسندیده

همه خونه ها سرایدار نداره که

1 پسندیده

کسی که آشغالها را جمع میکنه میگه تر و خشک را جداگانه به من بدید، راستی تو آلمان یا کشورهایی مثل سوئد چطوره؟

1 پسندیده

میشه یه دستگاه پرس داشته باشیم که حجم زباله های خشک رو، برای نگه داری کم کنه؟ اصلا داریم همچین دستگاهی که بشه تو خونه ازش استفاده کرد؟
تو ایوون خونه ما تقریبا پر از کیسه های زباله خشک هست چون دو سه ماه یک بار وقت میکنیم تحویلشون بدیم اگه حجمشونو میشد با همچین دستگاهی کم میکردیم خیلی خوب میشد.

4 پسندیده

توالمان سطل زباله های جدا دارن مردم اشغال ها رو تفکیک شده تو سطل میریزن جدیدا سطل مخصوص کاغذ هم اضافه شده

به نظرم اگه سطل ها هم دوتا بشه سطل تر وخشک بشه هم خیلی خوبه که تو هر خیابون دو تا سطل مجزا باشه!ما فرهنگ سازیش رو میکنیم تبلیغ میکنن ولی امکانات اجرای اش رو در اختیار مردم نمیزارن

1 پسندیده

همچین وسیله ای طراحی شده و تو سطح بعضی شهرها (ایران نه) هم داره استفاده میشه که انرژی این فشرده سازی رو هم می تونه از نور خورشید بگیره یا تو خونه از برق شهری. اما اگر همچین وسیله ای تو سطح شهر استفاده بشه شاید کمتر پاکت های پلاستیکی در حال پرواز ببینیم.
طرز کارش هم اینطور هست که یه سنسور داخل سطل هست که ارتفاع زباله رو اندازه میگیره و اگر به حد خاصی رسیده بود فشرده اش می کنه، البته تو مدل خونگیش میتونه دستی باشه و تخمین زدن که حجم زباله خشک رو تا یک هشتم کاهش میده.

این هم یه فیلم از طرز عملکردش، که در یوتیوب هست البته. شاید همچین چیزی تو خونه های کوچیک قابل استفاده نباشه ولی برای مجتمع ها و مکان های عمومی بد نیست.

4 پسندیده

به نظرم با کمی خلاقیت میشه فرهنگ خیلی از مسائل رو زودتر جا انداخت.
در مورد همین نوع تفکیک زباله خشک هم میشه خلاقیت هایی برای جمع آوریش به طور صحیح انجام داد.

یکی از دوستانم میگفت:تو اسپانیا سطل زباله هایی طراحی شده برای اینکه افراد سیگاری فیلتر سیگارشون رو بندازن داخل سطل.

ایده ی خلاق برای طراحی سطل چی بوده؟
دوتا سطل کنار هم که یکی با طراحی تیم بارسلونا و اون یکی با طراحی تیم رئال مادرید.
طرفداران هر تیم فیلتر سیگار رو داخل سطل تیم مورد علاقشون میندازن تا نشون بدن طرفدارای تیمشون بیشتر از اون یکی تیمه.

“در کل سعی کنیم زباله های خشک رو تفکیک کنیم”.

“در حفظ زمین کوشا باشیم،نیازمند یاری سبزتان هستیم”… .:blush:

2 پسندیده