زمان چیست و آیا واقعاً وجود دارد؟

هر کدام از فیزیک دانان برای خودش فرظیه ای در مورد فضا و زمان شرح میدهند ان هم بدون هیچ گونه اثباتی.
زمان واقعا وجود دارد یا فقط یه توهم هست و اگه وجود دارد می‌توان در زمان سفر کرد؟
آیا سفر در زمان هیچ ناهنجاری در پی ندارد؟

شاید هم هنوز برای پرسیدن اینگونه سوالات زود باشد!

در ادامه ی موضوعات

2 پسندیده

من فکر میکنم اگه سفر در زمان ممکن بود ما احتمالا مسافرانی از آینده بین خودمون داشتیم.

2 پسندیده

درواقع من در ادامه صحبت دوستمون بگم که یه سری شواهد و فرایض و عکس ها وجود داره که میگه در دوره هایی افرادی از آینده اومدن…
یه تعداد عکس سیاه و سفید بودن که مردم توشون لباس های کلاسیک پوشیده بودن، ولی در اون بین کسی بود که تیپ و استایل امروز ما رو داشت…

1 پسندیده

من گمان نمیکنم سفر به گذشته امکان‌پذیر باشه. اون چیزی هم که در مورد سفر به آینده فهمیدم بیشتر بحث سرعت در طی‌کردن مسافت (سرعت در مکان) بوده تا خود بحث سفر در چیزی به عنوان زمان. مثلا حرکت با سرعت نور.

به عقیده برخی فلاسفه اجتماعی مثل جورج هربرت مید زمان ساخته بشر است. احتمالا ریشه آن به اهمیت مراسمات دینی و باورهای توتمی اولیه انسانی برمیگرده. اما در جهان مدرن شاید تنظیم کارها باعث به وجود آمدن زمان ، ساعت و تایم جهانی شده. یک سری مبداهای تاریخی نیز برای ثبت دوره‌های تکراری بهار تا زمستان ایجاد شده که برای سالشماری استفاده میشه. مثل میلاد مسیح یا زمان مهاجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه. اینجوری میگیم فلان رویداد 500 سال قبل از متولد شدن مسیح رخ داد. الان 1400 سال از مهاجرت پیامبر اسلام بر حسب گردش خورشیدی گذشته. حالا خود این یک سال هم به ماه‌ها و روزهایی تقسیم شده که بیشتر براساس توالی تکرار برخی الگوهای کیهانی و ستارگانی بوده (احتمالا). همین مسئله باعث تفاوت تقویمی میشده. مثل تفاوت تقویم میلادی و هجری شمسی و هجری قمری و سالشمارهای چینی.

من فکر میکنم اون چیزی که در جهان مشاهده میکنیم الگوهایی تکراری است. از تولد تا مرگ یک موجود ، تکرار بهار تا زمستان ، روز سپس شب سپس روز و … ، و غیره. اما ما با ساخت مفهوم زمان یک طیف حرکتی رو به جلو ساختیم. 1400 ، 1401 ، 1402 و … انگار چیزی هست که داره به جلو میره و مثل اعداد انتهایی نداره و تا بی‌نهایت حرکت میکنه. (البته در اهمیت زمان در مراسمات و عقاید دینی میتوان به اینم اشاره کنیم که اکثر باورهای باستانی و امروزی دینی ، پایان زمان هم دارند. یک قیامت. پس زمانی که بشر ساخته ، انتها نیز برایش در نظر گرفته.)

1 پسندیده

سفر در زمان امکان پذیر نیست اما میتونیم که گذر زمان رو برای شخصی کند کنیم ! همون داستان بچه های دوقلو و سرعت نور و… اره
زمان تا جایی که دیدم هیچ کس نمیتونه ازش تعریف درستی بدهچون بدیهیه !
اما شخصا به نظریه انیشتن پی بردم که زمان واقعا نسبیه !
ما سال رو نسبت به هجرت پیامبر اندازه میگیریم
ساعت رو نسبت به گردش زمین و …
زمان مطلق نداریم کلا !! اصلا معنی نمیده که زمان مطلق باشه ! … هربار فکر میکنم پشمام میریزه
چون زمان از یه جایی و نسبت به یه چیزی شروع میشه پس نمیتونه مطلق شه