شروع رویداد پادخان هفته -- چالش‌های جمعی برای رسیدن به راه حل

:checkered_flag: توضیح: این موضوعی است برای طرح یه چالش در گود چالش.


داستان ما با طرحی برای رشد کیفیت پرسش‌ها و پاسخ‌ها در پادپُرس شروع شد. خیلی ممنون از نقدها و نظراتی که در پای موضوع اصلی نوشتید. حالا نوبت آن رسیده که با یک موضوع شروع کنیم و چه موضوعی بهتر از بهترین کتاب برای شروع کتاب‌خوانی که تا اینجا ۵۷ درصد آرا را به دست آورده. از آن‌جا که ممکن است کسانی به موضوعات دیگری علاقه‌مند باشند، می‌توانیم موازی روی موضوع دیگری هم کار کنیم.

چون همگی تازه‌کار هستیم و کم‌تجربه پیشنهاد می‌کنم که کمی بیشتر از یک هفته روی موضوع اول وقت بگذاریم. تجربه‌های بعدی‌مان بدون شک پخته‌تر خواهد شد.

مرحله اول

بدون یک پرسش خوب، یک پاسخ خوب نمی‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین، مرحله اول این است که پرسش‌های خوب را در رابطه با موضوع بهترین کتاب برای شروع کتاب‌خوانی پیدا کنیم. در این قدم باید بفهمیم که:

پرسش خوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مرحله دوم

بعد از یافتن پرسش خوب، به دنبال پاسخ خوب می‌گردیم. قرار بر این است که بهترین پاسخ، یک پاسخ جمعی باشد که از جمع‌بندی تمام نظرات به دست آمده است. بیایید مثل یک آزمایش به این موضوع نگاه کنیم: آزمایش این که تا چه حد می‌توانیم در یک کار گروهی مشارکت مثبت داشته باشیم.

بلافاصله این سوال به وجود می‌آید:

پاسخ خوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مرحله سوم

پرسش‌ها و پاسخ‌های خوب‌مان را در معرض دید تمام فارسی‌زبانان در سراسر جهان قرار می‌دهیم. پیش به سوی بهبود پادپرس و گسترش محتوای فارسی.

توضیح

این متن به صورت «ویکی» وجود دارد. می‌توانید همین متن را تصحیح کنید و یا نظرات‌تان را در زیر این متن قرار دهید.

8 پسندیده

2 نوشته به موضوع قبلی اضافه شدند: بارش پرسش در باب «بهترین کتاب برای شروع کتاب‌خوانی»

من از جملات بالا برداشت کردم که باید بین پرسش های مطرح شده در پادپرس، دنبال پرسش های خوب بگردیم و اصلاح و ویرایششون کنیم و بعد به مراحل بعدی بریم…
اصلا فکر نمیکردم بارش پرسش منظورتون هست!

2 پسندیده

من ایده ای برای یکی سوال کاملن جامع ندارم در این مورد. سوال ها میتونه خرد شده پرسیده بشه و جواب های خودش رو بگیره هر سوال. ولی به نظرم نیاز هست به یک سوال جامع برای شروع فرایند تبادل دانش و بعد سوالات خرد شده.

مثلن برای اینکه ببینیم کتاب چه تاثیری بر رشد مغز در سن 8 سالگی می ذاره باید ببینیم کتاب چه اثری روی رشد مغذ داره قبلترش ببینیم کتاب چه اثری بر جسم داره قبلترش چه اثری بر انسان داره و… شاید اینکه بخوای سوال جامعی بپرسیم باید ببینیم کتاب چیه؟ اصن مفهوم کتاب چیه و از کجا اومده بعد بریم سر چیزای دیگه.

1 پسندیده

کتابها هر کدام بنا بر دلایلی نوشته شده اند بعضی خود نویسنده احساس کرده حرفی برای گفتن داشته بعضی با تشویق دیگران شروع به نوشتن کردن .بعضی بسته به شرایط و اوضاع اجتماعی نوشته شده و…
چیزی که مسلم است همه کتابها دارای نواقصی هستند بعضی بیشتر و بعضی کمتر
ولی تنها یک کتاب است که در آن ادعا شده هیچ شکی در گفته های ان نیست .

1 پسندیده
  1. با توجه به این توصیف از پرسش خوب، و نکاتی که در بالا @Maryam به درستی هایلایت کردن، به نظرم میرسه اولین نقشی که به عنوان یه نوآور میتونیم داشته باشیم اینه که پرسش «بهترین کتاب برای شروع کتابخونی چیه؟» رو به حد خوبی از زیبایی ظاهری دربیاریم.

    آیا برداشتم درسته؟

  2. پرسش «بهترین کتاب برای شروع کتابخونی چیه؟»، از نظر ظاهری نسبتا خوب مطرح شده، در ضمن گستره ی خوبی از سلیقه‌ها رو هم میپوشونه. با این وصف،‌حدسم اینه که نقشِ الانمون یه قدم میره جلو: بیا و در پاسخ به همین پرسش کمی نوآوری به خرج بده و به عبارتی دنبال پاسخ باکیفیتی برای این پرسش باش.

    این حدس چه وضعیتی داره؟


با توجه به اینکه داریم با هم مسیر رسیدن به پاسخ جمعی خوب رو پیدا میکنیم صرفا فکرام رو با صدای بلند نوشتم. پیشنهادم اینه که یه محدودیت زمانی برا نقطه ی پایان پادخان اول داشته باشیم،‌ و با خیال راحت در این زمان محدود دست به خطا بزنیم :grin: ، حتی اگه فقط دو-سه نفر در این خطا-کاری همدست شن وگرنه ممکنه هیچ وقت به مفهوم «نوآوری جمعی» که دنبالشیم، نزدیک نشیم.

6 پسندیده

ممنون از نظرات @lolmol @nasrinabouei @Maryam @Mehrdad_Roshan @srsb1

فیدبک‌های خوبی در موضوعات یک پرسش خوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ و پاسخ خوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ دریافت کردیم. فکر می‌کنم در ادامه راه می‌توانیم از معیارهایی که برای پرسش خوب و پاسخ خوب به دست آوردیم استفاده کنیم و اگر چیز جدیدی به نظرمان رسید اضافه کنیم.

پیشنهاد

قبل از شروع سال نو می‌توانیم یک پارش پرسش در باب «بهترین کتاب برای شروع کتاب‌خوانی» شروع کنیم. خوب است که سعی کنیم در همین قدم اول پرسش‌های با کیفیت و قابل دفاع مطرح کنیم و پرسش‌های سایر هم تیمی‌ها را هم نقد کنیم.

راستش منظورم از طرح این موضوع اصلا بارش پرسش نبود. در نظر من بیشتر یک اعلامیه بود برای شروع یک حرکت. اما از آن‌جا که پادخان هفته یک کار گروهی است و هیچ هسته مرکزی‌ای در این حرکت وجود ندارد، بنابراین
هیچ آدابی و ترتیبی مجو … هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو

4 پسندیده

2 نوشته به موضوع قبلی اضافه شدند: پارش پرسش در باب «بهترین کتاب برای شروع کتاب‌خوانی»

سوال: آیا دلیل خاصی داره که اسمش “پارش پرسش” باشه؟ به نظرم اومد پاره کردن سوال هم ممکنه معنادار باشه :grin: من با اجازت از امکان ویکی استفاده کردم و اسمشو به “بارش پرسش…” تصحیح کردم. اگه دلیلش بیشتر از یه اشتباه سهوی بود بگین تا بیشتر شرمنده شم :pray:

1 پسندیده